Op maandag 15 juli 2002 11:07 schreef cornholio het volgende:
Waarvoor gebruikt een ATX moederbord de 3.3 volt eigenlijk? De processor wordt vaak gevoed uit de 5 volt toch? En de 3 volt van de PCI sloten?
De chipset op mainboards gebruikt vaak 3.3 Volt (of ieg in de tijd dat ATX bedacht was)
[in-mezelf-mijmer-mode]
Verder wil je een zo klein mogelijke spanningsval in het voedings-circuit, daar je interne weerstand niet 0 Ohm is, dus elke volt levert weer extra dissipatie in de (geschakelde) voeding op je mainboard.
Ik weet dat het een geschakelde voeding is, maar de transistoren schakelen niet in 0 sec (dus zonder vertraging), dus zijn er momenten dat de torren vermogen dissiperen.
Het kan zijn dat ik een redeneringsfoutje maak, door de hogere stroom bij een lagere spanning niet mee te nemen in de redenatie, maar dan hoor ik dat wel

[/in-mezelf-mijmer-mode]
De symptomen waar ik last van had op mijn VIA Eden boardje, toen ik geen 3.3V op mijn voeding had zitten, waren:
- geen netwerk
- seriële poort deed het niet lekker
- Beeld op de monitor was niet stabiel en flikkerde
- CPU werd warmer (dat is niet echt heel erg nauwkeurig vastgesteld, daar het niet gemeten was, maar gevoeld en niet onder dezelfde condities (CPU-load))
Kortom de voedingsschakeling op het mainboard maakt zowel gebruik van 3.3 als 5V. Waarschijnlijk stond het deel wat op de 3.3V werkt te oscilleren, ofzo. (Voor bijv. een athlon is de eis, dat de voeding 160W kan leveren op de 5 & 3.3V samen.)
Mijn Asus P2B-F boardje kan echter wel prima met die gestripte ATX voeding overweg (dus zonder 3,3V)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)