• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Hebben degene die een ridatakaartje bezitten al gekeken hoeveel MB er werkelijk op zo'n ridata kaartje zit?

Bij mij (3 dagen oud) 244 MB ipv 256 MB. Scheelt 12 pics!
Verder prima ding.

Ben benieuwd naar jullie kaartjes

Hop doet leven...

Verwijderd

Dit soort dingen worden wel vaker anders aangegeven

256.000.000 Byte wordt voor het gemak 256 Mb genoemd, maar is officieel 244 MB.

Gewoon een manier om iets groter te laten lijken dan het is dus..

• dutchderk
Thanks dacht dattie kapot was. Ik had namelijk begrepen dat ze per 1000kb tellen en dan zou je op 250 MB moeten komen.

Hop doet leven...

Verwijderd

Dit verhaal staat haarfijn uitgelegd op www.dpreview.com

Kijk maar bij de "Digital film comparison"
Alle flash kaartjes hebben dit. Alleen die Microdrives geven het werkelijke aantal "Megabytes" weer.

PS: Ik heb ook zo een Ridata 256 MB kaart. :)

Verwijderd

Overigens hebben niet alleen flashkaartjes dat, maar floppy's (1,44? windows explorer says 1,38) en harddisks ook. Gewoon een afwijkende interpretatie van geheugenmaten. Overal waar je met kb's te maken hebt verlies je ca. 2,5 %, met MB's ca. 5 % en met GB's ca. 7,5 %. Ga maar even narekenen. Niks aan te doen helaas.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14427039#14427039
voor het enige echte goede antwoord :)

Heb dit antwoord trouwens ook opgestuurd naar DPReview die het dus ook fout heeft.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• dutchderk
Op maandag 15 juli 2002 00:03 schreef Ralph Smeets het volgende:
zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14427039#14427039
voor het enige echte goede antwoord :)

Heb dit antwoord trouwens ook opgestuurd naar DPReview die het dus ook fout heeft.
Wel raar dat bij mij het formatteren meer ruimte in beslag heeft genomen dan bij een ander...

Hop doet leven...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op maandag 15 juli 2002 11:05 schreef dutchderk het volgende:

[..]

Wel raar dat bij mij het formatteren meer ruimte in beslag heeft genomen dan bij een ander...
Helemaal niet raar. Stel dat de kaart gebruikt maakt van 'sectors' die 512 bytes groot zijn. Dan heb je bij een 128MB kaartje, 262,144 sectors en precies het dubbele bij een 256MB kaartje. Stel dat er nu sprake is van een 16bits FAT die weggeschreven wordt, dan heb je bij een 128MB kaartje dus 2MB nodig voor de FAT en bij het 256MB kaartje precies het dubbele, 4MB dus. Daar bovenop komt de tweede FAT16, (nog eens 2MB/4MB) en de root directory + eventuele subdirs.... Deze laatste zijn trouwens voor zowel een 128MB als een 256MB kaartje hetzelfde en verschillen van merk/type tot merk/type. Dit is dus ook waar het grote verschil zit tussen de verschillende camera's. Er zijn trouwens ook enkele camera's die de compactflash kaart met het nutteloze (voor compactflash altans) FAT32 formateren die twee keer zoveel ruimte in beslag neemt dan FAT16. Daarnaast zijn er enkele apparaten die voor kaarten van 128MB en kleiner het FAT12 systeem gebruiken om zo nog meer ruimte te besparen. En dit alles is afhankelijk van de firmware van de camera.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1