pa-versterker of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• impact
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb dooit een sony versterker gekocht van een vriend van me. Toen had ik daar zelfgemaakte speakers bij (simpele autospeakertjes). Ging goed verder, maar op een gegeven moment heb ik ze toch een beetje opgeblazen (gek he? :P)

Dus toen stond dat ding daar maar te nixen, en ik wou al een tijdje meer geluid kopen, dus dat heb ik pas gedaan.

Bij conrad heb ik twee van deze speakers gekocht:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0209050661026647559&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=90508&TK_PAR[MEDIUM]=

et zijn in principe gewoon jamo d365's (zie http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[TBLATTLISTE]=&TK_PAR[BESTNR]=369667#Databladen )

De versterker is een oude Sony TA-F200 (110w)

Verder heb ik zelf niet zoveel info, behalve dat in een andere thread wat gelezen had over de specs van de speakers:

[C&P]
- 3 weg bass reflex
- woofer: 15"
- midrange: 5"
- tweeter: hoorn 1" dome
- long term power: 200 W
- short term power: 365 W (waar zou de naam vandaan komen?)
- Gevoeligheid: 96 db /2,8v/1m (lekker hoog!)
- freq range: 35-20000 hz
- cross over freq: 900 hz / 4000 hz
- impedance: 4 - 8 ohm
- totaal volume: 125 liter
- Gewicht: 25kg
- Afmetingen: 775x457x350 mm (hoog, breed, diep)
- overload tweeter protection
[/C&P]

Ik heb ze nu een tijdje kunnen proberen
en ik moet zeggen, ik vind de kwaliteit van het geluid wat er uit komt zelf erg goed (en dan vergelijk ik niet met die autospeaker maar met mijn boston acoustics setje)

Ze staan nu in mijn kamer, en ik kan het hele huis ermee laten trillen, maar toch is het als ie hard staat niet altijd even mooi (sommige muziek kan ook harder dan andere)

Nu is mijn vraag, zou het uitmaken als ik er een pa versterker aanhang. (ik zat zelf te denken aan een DAP radon 600)

Voor binnen is het niet nodig om erg hard te stampen, maar voor buiten is het natuurlijk wel leuk. (en ook misschien wel veiliger, want als mijn sony voor 3/4 open staat en ik druk per ongeluk de loudness aan heb ik maybe best wel een probleem)

• impact
  • Niet online
rustig hier :/

Ik zou misschien op mijn werk een en ander kunnen testen, ze hebben daar wel een aantal pa versterkers, alleen die zijn wel 3 keer zo zwaar, toch zou het leuk zijn als er hier mensen zijn die er wat meer van weten en me het een en ander kunnen vertellen *hint* *hint* :p

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 14 juli 2002 14:12 schreef XiSM-impact het volgende:
Nu is mijn vraag, zou het uitmaken als ik er een pa versterker aanhang. (ik zat zelf te denken aan een DAP radon 600)

Voor binnen is het niet nodig om erg hard te stampen, maar voor buiten is het natuurlijk wel leuk. (en ook misschien wel veiliger, want als mijn sony voor 3/4 open staat en ik druk per ongeluk de loudness aan heb ik maybe best wel een probleem)
1. Zolang je speakers nog niet aan het vervormen zijn, kan je meer vermogen erin pompen. Als je huidige versterker dat vermogen niet kan leveren ben je beter af met een zwaardere.

2. Als je Sony voor 3/4 open staat, dan zou het geen donder uit maken of de loudness nou aan of uit staat. Loudness is gemaakt om muziek wat meer 'body' te geven bij lage volumes. Als je loudness bij hoge volumes ook werkt is het een nep-loudness: een soort turbo op je treble en bass-regelknopjes.

Siditamentis astuentis pactum.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sony versterker specs 110 Watt? reken maar op 80 Watt max dan...

Je kan 2 dingen doen:
1. Sony versterker behouden en compressor voor de versterker knopen, compressor inregelen zodat de boel niet over de zeik gaat en je hebt nooit meer last van muziek die harder/zachter of dieper klinkt zodat je speakers ineens over de zeik gaan. De compressor maakt het zo plat als je zelf wilt (weleens naar 538 geluisterd :)... weg dynamiek vinden ze daar )
En dan natuurlijk niet steeds je versterker weer harder zetten :)
Een compressor voor EUR 199,- vind je hier http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DSP9024&lang=eng (Behringer Ultra Dyne Pro DSP 9024, let op: basis delay = 5 msec!)

2. Koop een andere PA versterker, maar gezien de prijs van de speakers zal het audio nivo wel niet errug veel uitmaken. Zoals je zelf al zegt: probeer het eens...

edit:

- long term power: 200 W
- short term power: 365 W (waar zou de naam vandaan komen?)
Dit zegt:
Sluit een versterker aan van max. 200Watt RMS, 365 Peak...
Dus: geen versterker d'r aan die meer dan 200Watt RMS levert!

Alles kan stuk.

• impact
  • Niet online
ok ik zal eerst maar even zeggen dat ik het zootje op me pc heb aangesloten en dus gewoon mp3 afspeel.

over de loudness: als mijn versterker nu hard (hoeft niet eens zo heel hard te zijn) aan staat en ik zet de loudness aan, dan gaat het niet goed, et een en ander gaat dan best wel kraken

zonder loudness kan ik eigenlijk niet zo veel vervorming horen. (ik luister maybe ook wel de verkeerde muziek om dat te kunnen horen, en het hangt ook wel af wat voor mp3 ik afspeel. livesets gaan eigenlijk altijd goed)

Dat zou ik denk ik eens een keer buiten moeten proberen.

Wat ik begrijp uit het versterker verhaal is dat die DAP radon 600 eigenlijk te zwaar is? die is 200 watt bij 8 ohm en 300 bij 4 ohm.

Dan zou ik waarschijnlijk beter een DAP Club 500 kunnen nemen:
(Output power: 2x200W/4Ohm 2x170W/8Ohm)

achterop mijn sony versterker staat btw impendance 8-16 ohm

dan nog wat: als ik mijn versterker harder zet, kraakt et soms een beetje. dat zegt dat die versterker crappy is? of niet? ;)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op maandag 15 juli 2002 18:19 schreef XiSM-impact het volgende:
dan nog wat: als ik mijn versterker harder zet, kraakt et soms een beetje. dat zegt dat die versterker crappy is? of niet? ;)
Nope, het zegt dat het potmetertje van je volumeknop een beetje crappy is. Beetje moderne versterker heeft daar trouwens een optocoupler aangeknoopt, dus 't is niet het nieuwste van het laatste, maar dat wist je al :) Kwaad kan het niet zo heel erg, anders moet je 'm ff doorspuiten met contactspray (->electronicaboer). Helpt in de helft van de gevallen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op maandag 15 juli 2002 18:19 schreef XiSM-impact het volgende:
over de loudness: als mijn versterker nu hard (hoeft niet eens zo heel hard te zijn) aan staat en ik zet de loudness aan, dan gaat het niet goed, et een en ander gaat dan best wel kraken
Dat heet: over de zeik gaan.
Maw, je versterker of speakers kunnen het niet aan.
Niet te lang volhouden op deze manier, anders gaat er wat kapot.
zonder loudness kan ik eigenlijk niet zo veel vervorming horen. (ik luister maybe ook wel de verkeerde muziek om dat te kunnen horen, en het hangt ook wel af wat voor mp3 ik afspeel. livesets gaan eigenlijk altijd goed)

Dat zou ik denk ik eens een keer buiten moeten proberen.
Loudness aan of uit is niet belangrijk, wat belangrijker is (zolang je huis tuin en keuken spulletjes gebruikt om dingen te doen waar ze niet voor gemaakt zijn) is dat je goed in de gaten houd dat er niets over de zeik gaat (kraken/ploppen/clippen).
Wat ik begrijp uit het versterker verhaal is dat die DAP radon 600 eigenlijk te zwaar is? die is 200 watt bij 8 ohm en 300 bij 4 ohm.

Dan zou ik waarschijnlijk beter een DAP Club 500 kunnen nemen:
(Output power: 2x200W/4Ohm 2x170W/8Ohm)

achterop mijn sony versterker staat btw impendance 8-16 ohm
De impedantie van de sony versterker is niet belangrijk zodra je een andere versterker aanschaft.
De impedantie van de aan te sluiten speakers, die zijn bepalend voor het vermogen wat de versterker gaat leveren.

Alles kan stuk.

• impact
  • Niet online
Ok, ik denk dat ik er zo ongeveer uit ben.

Ik denk dat ik nu een DAP Club 500 koop, en daarbij gelijk een Behringer MX1604a (mixer)

Wordt vrij duur, maar ik denk dat ik daar wel een tijd mee vooruit moet kunnen :)
Pagina: 1