Toon posts:

BIOS IRQ laten toewijzen aan netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 3COM netwerkkaartje in een wat oudere Comprak Presario :r zitten. Als de computer wordt opgestart na helemaal uitgeschakeld te zijn geweest, geen problemen. Na een reboot werkt echter de netwerkkaart niet meer. Bij apparaatbeheer staat de volgende foutmelding:
---
Het apparaat is uitgeschakeld omdat de BIOS geen IRQ aan het apparaat heeft toegewezen. (Code 29.)

U moet het apparaat in de BIOS inschakelen. Raadpleeg de hardwaredocumentatie voor details of neem contact op met de fabrikant voor een bijgewerkte BIOS.
---
In de BIOS kan ik echter niets terugvinden wat ik in verband kan brengen met de netwerkkaart. Nieuwste drivers installeren of de kaart in een ander slot steken heeft ook niets opgeleverd. Als de computer NOG een keer gereboot wordt werkt het wel weer.

Kan iemand me vertellen wat het probleem kan zijn en eventueel een oplossing aandragen?

Daan

Verwijderd

Save je de (vernieuwde) configuratie eigenlijk wel in de BIOS? (dat is dus in t geval van de werkende cold boot!)

Drivers kunnen niks veranderen als je BIOS die kaart niet wil accepteren :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe niets met het BIOS, ik wist niet dat dat nodig was. Maar ik zou ook niet weten waar ik naar moet zoeken, enig idee?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij pci/irq configurations kijken. Zo zit het tenminste bij de meeste biossen.

Dan handmatig een irq toewijzen. Kijk eerst even in windows bij apparaatbeheer welke irq nummers al in gebruik zijn. Maak even een lijstje met daarop de nummers die je niet kunt gebruiken. Waarschijnlijk zijn de nummers hoger dan 12 nog niet in gebruik.

Suc6

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 14 juli 2002 17:19 schreef CrazyLefty het volgende:
Ik doe niets met het BIOS, ik wist niet dat dat nodig was. Maar ik zou ook niet weten waar ik naar moet zoeken, enig idee?
tijdens het opstarten kun je op F10 drukken dan kom je in de 'system partition' daar kun je het systeem configgen

tijdens opstarten=een wit blokje bovenin je scherm..

als je deze niet ziet, dan heb je geen systempartition en moet je deze ff downloaden bij compaq,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel in het bios komen, en ik zie ook wel een wit blokje, maar daarin zit geen gedeelte voor pci / irq. Daar had ik namelijk al naar gezocht, maar kon dat niet vinden. Is het ook in windows in te stellen?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 22:43 schreef CrazyLefty het volgende:
Ik kan wel in het bios komen, en ik zie ook wel een wit blokje, maar daarin zit geen gedeelte voor pci / irq. Daar had ik namelijk al naar gezocht, maar kon dat niet vinden. Is het ook in windows in te stellen?
Windows kan zelf IRQ nummers toewijzen als je ACPI aan hebt staan.

Staat in de search uitgebreid hoe het moet.
In het kort:
Ga naar control panel -> system -> hardware -> device manager -> computer. Op het kruisje klikken en kiezen voor update drivers. Dan Voor ACPI computer kiezen. Je pc restart en vind al je hardware opnieuw. Deze installeren en klaar.

NB, dit is in Windows Xp
NB2, dit werkt alleen als je bios ACPI ondersteunt. 99 van de 100 pc's van de laatste 2 jaar ondersteunen dit. Op mijn oude pentium 2 werkt dit niet. Als je compraq dus een p2 is, probeer dit dan NIET.

Verwijderd

Ik heb dit probleem gehad bij een Dell laptop.
Bij een reboot was de netwerkkaart disabled en kon niet gestart worden wegens een gebrek aan resources.

Dit bleek dus gewoon aan de driver te liggen.
De driver deed het op zich wel, maar had nare bijwerkingen.

Heb ook het probleem gehad, dat je je win2k machine aanmeldde in het domein. Dat ging goed, maar vervolgens kon niemand inloggen. Dit bleek ook door de driver te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 12:28 schreef wwillem het volgende:

[..]

(...)

NB, dit is in Windows Xp
NB2, dit werkt alleen als je bios ACPI ondersteunt. 99 van de 100 pc's van de laatste 2 jaar ondersteunen dit. Op mijn oude pentium 2 werkt dit niet. Als je compraq dus een p2 is, probeer dit dan NIET.
In Win98 (wat op mijn compu staat) kan het ook, dan moet je in Apparaatbeheer kijken bij Systeemapparaten->PCI-bus. Daar kan ik de optie "IRQ verkrijgen met ACPI-BIOS" aan-/uitvinken. Maar dit maakt geen verschil, mijn probleem blijft bestaan. En ik kan in de BIOS dus niets instellen dat ook maar LIJKT op PCI, want het is een 'gebruikersvriendelijk' Comprak-bios...

De computer is trouwens een Compaq Presario 5240, AMD-K6-II 400 MHz, 64 MB RAM, 8 GB HD, ATI RAGE LT PRO 4 MB on-board videokaart... En dus een 3com 10/100 Mbps NICje...

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 12:28 schreef wwillem het volgende:

[..]

Staat in de search uitgebreid hoe het moet.
In het kort:
Ga naar control panel -> system -> hardware -> device manager -> computer. Op het kruisje klikken en kiezen voor update drivers. Dan Voor ACPI computer kiezen. Je pc restart en vind al je hardware opnieuw. Deze installeren en klaar.

NB, dit is in Windows Xp
Grappig... ik schakel de ACPI altijd standaard uit... maar kan lekker toch irq's toewijzen in Win98SE... en 95 kon dat ook al :+

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 22:43 schreef CrazyLefty het volgende:
Compraq en enige andere (kant&klare) systemen (HP bijvoorbeeld... heb hier een ouwe vectra staan) hebben toch een BIOS input nodig voordat ze de nieuwe kaart willen accepteren.

Wat kun je wel vinden in je BIOS?

Misschien een 'accept new hardware' button? Of een utility die zoekt naar nieuwe hardware? T moet dr zijn... heb al eens een ouwe compraq onder handen gehad!
Pagina: 1