Exchange 5.5 meldt zich verkeerd aan...

Pagina: 1
Acties:

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
We hebben hier exchange 5.5 draaien op een nt4 cluster. Ben er onlangs achtergekomen dat deze server zich met zijn x400 naam aanmeld op een andere server ipv met zijn fqdn naam, dit is te zien in de logs met het HELO of EHLO commando. Dit maakt voor de meeste servers niet uit, maar sommige willen een fqdn naam hebben tijdens HELO of EHLO. Blijkbaar is dit een beetje fout geconfigureerd door iemand in het verleden. Heeft iemand enig idee hoe dit te veranderen is? Normaal moet hij gewoon de instellingen van de dns properties overnemen uit de tcp/ip configuratie maar doet dat blijkbaar niet :(
Iemand een idee?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
hij kan zichzelf wel resolven middels DNS?

A wise man's life is based around fuck you

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zondag 14 juli 2002 13:28 schreef Pauwl het volgende:
We hebben hier exchange 5.5 draaien op een nt4 cluster. Ben er onlangs achtergekomen dat deze server zich met zijn x400 naam aanmeld op een andere server ipv met zijn fqdn naam, dit is te zien in de logs met het HELO of EHLO commando.
Laat die logs eens zien: ik geloof d'r niks van dattie zich meldt met "EHLO c=nl;a=400net;p=pauwl;o=org"
Dit maakt voor de meeste servers niet uit, maar sommige willen een fqdn naam hebben tijdens HELO of EHLO. Blijkbaar is dit een beetje fout geconfigureerd door iemand in het verleden. Heeft iemand enig idee hoe dit te veranderen is? Normaal moet hij gewoon de instellingen van de dns properties overnemen uit de tcp/ip configuratie maar doet dat blijkbaar niet :(
Iemand een idee?
Bij een uitgaande verbinding doet de Exchange 5.5 IMS een reverse lookup van z'n eigen IP-adres. Als jij je DNS niet op orde hebt, kun je dat eventueel camoufleren door op de Exchange server in de hosts file z'n eigen IP neer te zetten met de fqdn die daar bij hoort.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
DNS wordt gehost door xs4all.
De naam wordt gewoon geresolved door dns, echter zie ik dat hij zich aanmeld met zijn computernaam (windows (netbios)computernaam dus, dat zie ik ook door een telnet sessie te openen op poort 25)
En sommige servers hebben er blijkbaar problemen als je tijdens een helo sessie je aanmeld met je windows naam. Uit mijn hoofd is dit error 504 need fqdn. Het resolven gaat daarna wel goed, want ip adres is bekend. Ik weet dat het een beetje vaag klinkt maar dat is het ook. Als ik op een gewone server de dns instellingen wijzig, wijzigd hij dit ook netjes netjes binnen exchange. Op het cluster echter niet, lijkt net alsof hij zijn virtuele clusternaam meegeeft of iets dergelijks.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zondag 14 juli 2002 14:31 schreef Pauwl het volgende:
DNS wordt gehost door xs4all.
Jouw interne DNS? Dachutnie!
De naam wordt gewoon geresolved door dns, echter zie ik dat hij zich aanmeld met zijn computernaam (windows (netbios)computernaam dus, dat zie ik ook door een telnet sessie te openen op poort 25)
Da's als jij een sessie naar die Exchange server opent. Daarbij exposeert die Exchange server niet noodzakelijk dezelfde fqdn als wanneer hij zelf een connectie naar buiten maakt
En sommige servers hebben er blijkbaar problemen als je tijdens een helo sessie je aanmeld met je windows naam. Uit mijn hoofd is dit error 504 need fqdn. Het resolven gaat daarna wel goed, want ip adres is bekend. Ik weet dat het een beetje vaag klinkt maar dat is het ook. Als ik op een gewone server de dns instellingen wijzig, wijzigd hij dit ook netjes netjes binnen exchange. Op het cluster echter niet, lijkt net alsof hij zijn virtuele clusternaam meegeeft of iets dergelijks.
Daaarom zeg ik dat je een hosts file moet aanmaken die zowel het cluster IP-adres als het IP-adres van de beide cluster nodes resolved naar de fqdn waarvan je wilt dat de server die gebruikt. Dus:
code:
1
2
3
192.168.0.1     mail.company.com     # NODE1
192.168.0.2     mail.company.com     # NODE2
192.168.0.3     mail.company.com     # Exchange virtual server

en dan opslaan in %WINDIR%\System32\drivers\etc\hosts

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==