Divx--->SVCD probleem

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb hier een Divx-film, met resolutie van 576x432, en heb deze omgezet naar SVCD met TMPGEnc.
Ik krijg dan een MPG van 480x576, als ik deze vervolgens brand met Nero en in mijn DVD-speler afspeel, dan wordt er aan de linker- en rechterkant een centimeter of 2 van af gesneden.
Zodat net de 1e 2 letters van de ondertiteling niet te lezen is.
Hoe kan ik dat herstellen ?? Opnieuw omzetten naar SVCD en wat anders instellen, zoals Aspect Ratio ??

Ik zal de instellingen anders wel effe vermelden :
- Tabblad Video : Aspect Ratio 4:3 display
- Tabblad Advanced : Source Aspect Ratio 4:3 display
- Video arrange method : Full Screen (keep aspect ratio)

Nu heb ik hier allemaal geen verstand van, maar hoe los ik het nou op dat de 2cm er niet wordt afgeknipt ??

Tevens nog een probleem....jaja ik ben lastig. ;)
Er waren bij snelle beelden strepen te zien, is denk ik een interlaced probleem.
Ik bekijk het op de TV dus moet ik dan de-interlace instellen ??
Of moet VideoSource op Interlace/deinterlace ?
Het origineel is een Divx film, dus voor de pc bestemd.

Wie helpt me met wat tips en uitleg, en een oplossing voor bovenstaande problemen ??

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54

mno

Op zondag 14 juli 2002 11:46 schreef MuTTLeYs het volgende:
Ik zal de instellingen anders wel effe vermelden :
- Tabblad Video : Aspect Ratio 4:3 display
- Tabblad Advanced : Source Aspect Ratio 4:3 display
- Video arrange method : Full Screen (keep aspect ratio)
Een Divx moet normaalgesproken een source aspect ratio van 1:1 hebben. Deze instelling heb je dus fout staan (jij hebt 4:3 gekozen). De rest lijkt me goed.
Er waren bij snelle beelden strepen te zien, is denk ik een interlaced probleem.
Ik bekijk het op de TV dus moet ik dan de-interlace instellen ??
Of moet VideoSource op Interlace/deinterlace ?
Het origineel is een Divx film, dus voor de pc bestemd.
Was de oorspronkelijke Divx PAL of NTSC/NTSCfilm? Als het NTSCfilm is dan is het vrijwel uitgesloten dat hij interlaced is. En als het PAL is en de Divx ziet er op jouw monitor wel goed uit dan is ie zeer waarschijnlijk ook niet interlaced. Niet de-interlacen dus.

Wat je in ieder geval moet doen is goed naar de source kijken. Als het aantal frames per seconde 25 is moet je een PAL template kiezen in Tmpgenc. Als het 23,976 of 29,970 is moet je NTSCfilm resp NTSC kiezen. En dan kijken of die strepen weg zijn.

Gewoon rösti

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 15:01
(jarig!)
Wat op zich ook wel grappig is van het converteren van DivX naar (S)VCD via TMPGEnc is dat als je een bepaalde beeldverhouding kiest voor de uitvoer, het soort van anamorfisch wordt! Dat is alleen interessant voor mensen met een breedbeeld TV, want dan heb je de mogelijkheid om anamorfisch filmmateriaal in de juiste beeldverhouding weer te laten zien. Door de film horizontaal binnen het 4:3 frame in elkaar te drukken, en vervolgens op de TV horizontaal weer volledig uit te trekken hou je meer beeldlijnen beschikbaar wat de scherpte ten goede komt.

Zo heb ik bv. eens een goede DivX van The One naar VCD geconverteerd, waarbij het anamorfisch eruit kwam. Het zag er verbluffend goed uit, en dat voor een VCD! Widescreen beeldvullend en stukken beter van kwaliteit dan meerdere originele gekochte VCDs!