Toon posts:

Geluidschip van mn mobo gemold?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, mn eerste casemod project verliep tot nu toe redelijk voorspoedig. Helaas ben ik niet zo'n electronica wiz en ben bang dat ik de geluidschip van mn mobo heb gemold. Het volgende is het geval.

Ik heb een VIA mini-ITX mobo gekocht met o.a. onboard sound (AC97 codec) en ingebouwd in een case van een oude DVD speler. Sinds gisteren doet het geluid het niet meer.

Symptomen: Er komt alleen een vet bromgeluid uit. Wanneer ik naar de VU meter kijk zie ik deze op mn mengpaneel voluit slaan. Linux zelf geeft nu errors zoals "Timeout waiting for AC97 codec" zodra ik daadwerkelijk geluid output wil (bijv een MP3tje starten). Het brommende geluid heb ik ook als ik de PC uitzet en zelfs wanneer de voeding wordt losgekoppeld.

Aanvullende info: Altijd al t vermoeden gehad dat er iets mis was. Bij een maat van mij kwam er alleen geluid door op het linkerkanaal toen ik m op zijn TV aansloot. Bij mij thuis nooit gemerkt, want ik had m op een mono TV aangesloten. De situatie die ik nu heb werd gecreëerd op het moment toen ik de audio output los koppelde van de SCART ingang van mn videorecorder en plugde in zo'n wireless headphone set van Sony.

Ik weet nog net genoeg dat het goed fout zit, maar voordat ik morgen weer een nieuwe mobo ga halen vroeg ik me af wat ik kan doen om te voorkomen dat ik deze ook mol. Mn eerste lekenkennis zegt me dat het zaakje wellicht niet goed geaard zou zijn. Het moederbord staat m.b.v. schroefjes vast aan de casing en ik neem aan dat de voeding ook voor aarde zorgt. Zijn er dingen die ik over t hoofd zie?

Als er iemand misschien advies heeft, punten heeft waar ik op moet letten of bovenstaande beschrijving een lampje doet branden dan hou ik me van harte aanbevolen. Ik baal hier wel n beetje van. Niet zozeer vanwege het feit dat ik een nieuwe mobo moet kopen, maar eerder omdat mn trots n beetje gekrenkt is.... :'(

Verwijderd

Je kunt je bordje ook ter reparatie aanbieden, ze zetten er binnen een paar minuten een nieuwe codec op ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb je alleen linux geprobeerd? Kan natuurlijk ook zijn dat die audio codec daarmee niet helemaal goed ondersteund wordt :? (wel vaag dat ie dan in 1x helemaal niets meer doet, maargoed)

Verwijderd

Topicstarter
Heb tot nu toe alleen met Linux gewerkt op dit mobo, maar dat werkte zo'n week of 5 prima. Ik heb m echt gisteren op de een of andere manier gemold. Ter reparatie aanbieden zou idd ook wel een idee zijn, maar ik ken mezelf.... koop ik eerder een nieuwe. :P

Verwijderd

Omdatie ook bromt als je de stroom eraf haalt, denk ik dat je alleen het plugje hebt gemold. Probeer eens een ander stekkertje (andere snoertje), of probeer een ander apparaat op het snoertje aan te sluiten.

(dan zou het dus toeval moeten zijn van die linux fouten)

Verwijderd

als je em op en mono tv hebt aangesloten heb je toch niet links en rechts aan elkaar gesoldeerd eh??

gebeurt wel eens omdat je van 4 draden naar 3 gaat..

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 15:06 schreef _DaWamZ_ het volgende:
als je em op en mono tv hebt aangesloten heb je toch niet links en rechts aan elkaar gesoldeerd eh??

gebeurt wel eens omdat je van 4 draden naar 3 gaat..
dat brom geluid komt door kortsluiting in je audio output
hij heeft het ook als me pc uit staat....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele tips. Er is heel wat mee heen en weer geplugd, dus het zou idd kunnen dat-ie ergens kortsluit. Ik heb een ander kabeltje geprobeerd en die geeft hetzelfde bromgeluid of-ie nu aan staat of niet. De MIC en line in geven dezelfde brom als ik voor de test daar ff het pluggetje in doe.

Is het wellicht ook mogelijk dat je zo'n output kapot kan krijgen als het volume te hard staat? Ik kan me herinneren dat het signaal nogal hard stond en vervormd was vlak voor dat-ie het helemaal begaf....
Pagina: 1