Win XP installatieproblemen (geen vaste schijf?)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:10
Om te beginnen, aangezien ik nieuw ben, hallo iedereen.
Ik heb sinds van de week een nieuwe PC (AMD Athlon XP 2000+ met alles er op en er aan) en ik wilde hier graag een dual boot van Win 98 SE en Win XP. Zou op zich geen probleem moeten zijn. Win 98 SE is ook geen probleem. Maar als ik Win XP wil installeren gaat ie zeuren dat ie geen vaste schijf kan vinden. Nou heb ik al van alles en nog wat geprobeerd, maar tevergeefs. Ik heb 2 harde schijfen, 1 van 80 gb en 1 van 40 gb. Ik heb geprobeerd die van 40 los te koppelen, zonder succes. Ook heb ik ipv de RAID controller de gewone IDE poort geprobeerd, ook geen succes. Ik vind het gewoon heel vreemd aangezien Win 98 SE echt geen probleem is met installatie, maar XP dus wel. Ook als Win 98 er niet op staat krijg ik hetzelfde verhaal met de installtie van Win XP.

Iemand enig idee hoe ik dit vage en hoogst irritante probleem kan oplossen?

Verwijderd

heb je die hd ook in je bios staan als hij op ide 0 staat

Verwijderd

heb je de hardeschijven raid geschakeld? dan moet je tijdens de installatie van XP op F6 drukken dan kun je het raid stuur programma installeren en dan pakt windows xp de hardeschijven wel.

• Shadow_Zero
In de bios staan die poorten gewoon op "auto".
Maar bij het opstarten staan de HD's wel gegeven. Ze zijn ook allemaal beschikbaar (op 1 partitie van de 40 gb schijf na dan, fout in Partition Magic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/393367/1?limit=25).

• Shadow_Zero
Op zondag 14 juli 2002 10:48 schreef Maurice16 het volgende:
heb je de hardeschijven raid geschakeld? dan moet je tijdens de installatie van XP op F6 drukken dan kun je het raid stuur programma installeren en dan pakt windows xp de hardeschijven wel.
Ze zitten op de RAID poort aangesloten, maar het is geen RAID o of 1 (of hoe dat allemaal ook heet) partitie.
Ik heb het net effe geprobeerd met F6 in XP, maar hij vraagt dan om een diskette, en die hebt ik niet...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Elke raid controller heeft drivers. Zoek even op welk merk moederbord je hebt (asus & gigabite: promise raid en abit & msi: highpoint Raid).

Heb je bijv. een asus moederbord, dan kan je op www.asus.com.tw de nieuwste Raid controller drivers vinden. Of je nu wel of geen raid 0/1 hebt, als je een harde schijf op een raid controller aansluit heb je drivers nodig.

De gevonden drivers zet je op een floppy en tijdens de Xp installatie druk je op f6.

Mocht je hier geen zin in hebben, dan kan je je raid controller uitzetten in de bios en je harde schijven op de gewone ide aansluitingen proberen. Gaat dit niet goed, dan ligt het in ieder geval niet aan de raid controller.

Verwijderd

Ziet XP helemaal geen HDD of krijgt XP geen toegang tot de inhoud. Kijk in het laatste geval eens naar de format van de HDD. Moet FAT32 of NTFS zijn (worden). Let op: NTFS is een betere format (ingebouwde intelligentie) maar kan niet door win98 benaderd worden.

Overigens is XP zelf bekend met Promise raidcontrollers, die veel voorkomen op MB's voor AMD. In dat geval heb je de F6-diskette niet nodig, maar moet XP die zelf herkennen.

Ten slotte vind XP het fijn om zelf de "baas" te spelen....zet PNP OS in de bios op "NO". Dit mag in sommige gevallen nog wel eens helpen.

• Shadow_Zero
Ik heb een Asus A7V333 moederboord.
PnP OS staat op "No" in de bios en voor zover ik weet ziet Windows XP gewoon geen harde schijf.
Ik heb net trouwens een "make disk" optie gevonden in het Raid mapje van de Asus cd. Misschien dat dit werkt.
Dat Win XP het zelf niet kan vinden, want Asus is toch een bekend merk, ligt dat misschien aan het feit dat het moederboord te nieuw is?

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/CONTROLLER/IDE/PROMISE/PDC2026x/U1xx_v200_b29.zip

Deze driver is voor de onboard Promise controller. Zet deze op een floppy, en druk op F6 tijdens te installatie.
Waarschijnlijk werkt het dan wel.

• Shadow_Zero
Op zondag 14 juli 2002 13:32 schreef QuarK het volgende:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/CONTROLLER/IDE/PROMISE/PDC2026x/U1xx_v200_b29.zip

Deze driver is voor de onboard Promise controller. Zet deze op een floppy, en druk op F6 tijdens te installatie.
Waarschijnlijk werkt het dan wel.
Dit is dezelfde driver als die op mijn Asus cd staat.
Helaas krijg ik nog steeds de foutmelding :(
Ik heb em even opgeschreven:
"Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk F3 om Setup af te sluiten."

Ik heb een diagnostisch programma van Maxtor gebruikt, maar zelfs DIE ziet de harde schijven niet.
Wel de cd-rom stations op de secondary port...

This sux! :(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 13:54 schreef Shadow_Zero het volgende:
Ik heb een diagnostisch programma van Maxtor gebruikt, maar zelfs DIE ziet de harde schijven niet.
Wel de cd-rom stations op de secondary port...
Dan zit er iets goed fout met je harde schijven. Vaag dat win98 er dan toch van kan booten.

Gebruik een 80-aderige kabel, zet de jumpers op je hd (slave/master enzo) goed. Kijk in je bios of je hd op UDMA mode 5 staan. En niet stiekem op pio4. Druk alle aansluitingen (ide kabels) goed aan.

Gebruik een ander molex stekkertje (die voor de hd voeding zorgt). Soms is een kabeltje in zo'n stekkertje intern gebroken, waardoor die soms geen, soms wel contact maakt. Als je een ander stekkertje gebruikt is dat het in ieder geval niet.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Mmm een nederlandse foutmelding. Ik meen me heel vaag iets te herinneren dat meerdere mensen install problemen hadden met de nederlandse versie, en toen ze de engelse probeerden dat het opeens wel werkte.

Heb je een vriend met een illegale versie? Om te proberen?
Je hebt tenslotte een licentie, toch? ;)

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11-2025

Dim

Op zondag 14 juli 2002 13:54 schreef Shadow_Zero het volgende:
Dit is dezelfde driver als die op mijn Asus cd staat.
Helaas krijg ik nog steeds de foutmelding :(
Kun je ons even vertellen HOE je deze driver geinstalleerd hebt?

Het is trouwens heel logisch dat het Maxtor diagnostics programma die schijf niet ziet, want onder DOS heb je geen support voor die Promise controllers.

My other computer is your windows box.

• Shadow_Zero
Op zondag 14 juli 2002 14:32 schreef wwillem het volgende:

[..]

Dan zit er iets goed fout met je harde schijven. Vaag dat win98 er dan toch van kan booten.

Gebruik een 80-aderige kabel, zet de jumpers op je hd (slave/master enzo) goed. Kijk in je bios of je hd op UDMA mode 5 staan. En niet stiekem op pio4. Druk alle aansluitingen (ide kabels) goed aan.

Gebruik een ander molex stekkertje (die voor de hd voeding zorgt). Soms is een kabeltje in zo'n stekkertje intern gebroken, waardoor die soms geen, soms wel contact maakt. Als je een ander stekkertje gebruikt is dat het in ieder geval niet.
Nou ja, de computer is net nieuw en geinstalleerd door Dimension zelf. Dus ik neem aan dat het op dat gebied wel in orde is...
Hoe kan ik in de bios zien of ie op UDMA mode 5 staat? De HD staan op "auto" en er is voor zover ik weet geen selectiemogelijkheid.

• Shadow_Zero
Op zondag 14 juli 2002 15:22 schreef Dim het volgende:

[..]

Kun je ons even vertellen HOE je deze driver geinstalleerd hebt?

Het is trouwens heel logisch dat het Maxtor diagnostics programma die schijf niet ziet, want onder DOS heb je geen support voor die Promise controllers.
Computer booten, dan bij het setupscherm van Win XP F6 drukken. Dan moet ik E indrukken om extra dingen te installeren en dan verwijs ik naar het diskettestation.
Dan gewoon met ENTER de installatie uitvoeren, maar dan krijg ik dus hetzelfde verhaal.

Verwijderd

Er komt geen melding dat de raid drivers niet gevonden kunnen worden?? hij installeert wel eerst vanaf de diskette?

• Shadow_Zero
Het probleem is opgelost.
Het waren verkeerde drivers.
Heb nu een soepel lopende dual boot system met Win98 SE en WinXP.

Nu nog kijken of ik mijn verloren partitie nog heelhuids terug kan krijgen :'(
Pagina: 1