Disco versterker probleem (+ pic)

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38691

Topicstarter
Beste mensen, Ik zit met hetvolgende probleem, Telkens als ik ergens ga draaien klapt de zekering van me versterker eruit :'( (weet nie hoeveel ohm of watt die is) Het gaat om een 2 amp zekering.

Ik weet da mijn boxen eigenlijk teveel watt zijn voor me versterker (het gaat om de onderste boxen die mdf kleurige home-made gevallen) Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~j.peeters54/allroundmusic/images/Image033.jpg

Nou had ik het idee om in me versterker een soort van clipp ledje te maken. d.w.z. dat ik een schakelingetje wil maken dat als er door die zekering meer als 1.8 ampere word verbruikt da er dan een rood ledje gaat branden zodat ik um ietsjes zachter kan zetten en dan het ledje groen gaat branden.

Ik kan als ik een schema erbij heb goed met electro omgaan maar zelf een schema maken nie

wie wil mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54246

Op zondag 14 juli 2002 00:19 schreef Mr_morpheus het volgende:
Beste mensen, Ik zit met hetvolgende probleem, Telkens als ik ergens ga draaien klapt de zekering van me versterker eruit :'( (weet nie hoeveel ohm of watt die is) Het gaat om een 2 amp zekering.

Ik weet da mijn boxen eigenlijk teveel watt zijn voor me versterker (het gaat om de onderste boxen die mdf kleurige home-made gevallen) [afbeelding]

Nou had ik het idee om in me versterker een soort van clipp ledje te maken. d.w.z. dat ik een schakelingetje wil maken dat als er door die zekering meer als 1.8 ampere word verbruikt da er dan een rood ledje gaat branden zodat ik um ietsjes zachter kan zetten en dan het ledje groen gaat branden.

Ik kan als ik een schema erbij heb goed met electro omgaan maar zelf een schema maken nie

wie wil mij hierbij helpen?
gewoon een fan in je versterker bouwen (8 x 8 CM) en dan die zekering vervangen door een opgerold stukje folie :) er zal dan heus niets mis gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58540

gelijk even een brandverzekering afsluiten? |:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op zondag 14 juli 2002 01:16 schreef Multisync het volgende:

[..]

die zekering vervangen door een opgerold stukje folie :) er zal dan heus niets mis gaan ;)
die zekering gaat er niets voor niets uit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 07:40

-Sander-

///M Powerrrrrr

2ampére zekering is natuurlijk helemaal niks, die ligt er zo uit.. met een beetje overbelasting enzo..

Je kunt er een zekering indoen. van bv 10ampére.. wel ga je dan wellicht buiten de grens, en heb je de kans dat je het brutje kapot maakt omdat de zekering er niet meer uitgaat.

Ik heb het zelf vroeger ook gehad.. gewoon een grotere zekering erin gedaan. en nergens meer last van, was een 150watt versterker (hifi) en daar hingen jamo's aan, disco speakers kant en klaar (door fabriek dus geen zelfbouw) , van een wattje of 2000,. dingen waren 2meter hoog. was wel leuk spul.

Maar voor jou, grotere zekering erin, of desnoods nieuwe amp kopen,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26298

Wat voor versterkert is het eigenlijk
en wat voor wattage/ohms speakers ?
met deze info kan je lekker veel...

Je kan een zwaardere zekering er in hangen
niet echt een oplossing imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

of een ietsje zwaardere zekering, 2.5 ofzo, of eiegenlijk gewoon een betere amp kopen, maar ja dat lukt niet altijd.

De amp maakt ook voor een deel je set, en als dj kun je het niet hebben dat ofwel de zekering eruit klapt, of dat je set het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Kan zelf nog zo zijn dat er een van de speakers defect is. Als die bij hogere belasting vreemde impedanties gaat vormen is het niet moeilijk om een versterker door ze knieen te trekken. (komt dus in pratijk heel veel voor)

In ieder geval. als er 2 A zekering in hoort.. zou ik NIET hoger gaan. Als het een deugdelijke versterker is zijn die waardes op elkaar afgepast... ga jij die verhogen kon er wel eens iets definitief overlijden.

1. Controleer de temp tijdens bedrijf.
2. Let op dat je je verterker niet overstuurt. (Vervoming)

Als je die dingen goed in de gaten houdt moet het toch lukken lijkt me... en anders toch ook speakers en kabels eens goed na kijken.

/edit ik zie trouwens dat je 4 speakers hebt staan..? staan die per 2 op een kanaal ?? zo ja kon dat het wel eens zijn.... als je 2 8 Ohm speakers paralel aansluit dan zakt je impedantie naar 4 Ohm.. en bijna altijd nog lager... gevolg is wel dat je versterker veel harder moet werken dan bedoelt (of kan) (heel veel PA speakers zijn niet eens 8 maar 6 Ohm... kom je op 3 uit.. daar kunnen de "semi" professionele PA versterkers meestal niet tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48687

hangen die boxen parralel op elkaar? Duz 2 boxen op 1 uitgang zow ja dan is dat je fout :) dan zou ik zeggen schaf ee nzwaardere versterker aan bijv een (dap radon 900) de kwaliteit is redelijk voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56291

oplossing : koop gewoon een fatsoenlijke versterker ergens 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

speakers kunnen nooit te zwaar zijn qua wattage. Impedantie is waar alles om draait. Parallel schakelen heeft een lagere impedantie en dus hogere stromen. Parallel schakelen kan prima gaan als je de speakers onderling een eigen ferquentiegebied geeft dmv. filters.

Maar als je versterker maar met 2A gezekerd is vrees ik dat je gewoon een te slappe versterker heb voor dergelijke doeleinden.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja sorry gister avond had ik geen internet dus kon ik nie replyen, De impedantie van mijn speakers in 8 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 01:59 schreef Alfa_33 het volgende:
2ampére zekering is natuurlijk helemaal niks, die ligt er zo uit.. met een beetje overbelasting enzo..

Je kunt er een zekering indoen. van bv 10ampére.. wel ga je dan wellicht buiten de grens, en heb je de kans dat je het brutje kapot maakt omdat de zekering er niet meer uitgaat.

Ik heb het zelf vroeger ook gehad.. gewoon een grotere zekering erin gedaan. en nergens meer last van, was een 150watt versterker (hifi) en daar hingen jamo's aan, disco speakers kant en klaar (door fabriek dus geen zelfbouw) , van een wattje of 2000,. dingen waren 2meter hoog. was wel leuk spul.

Maar voor jou, grotere zekering erin, of desnoods nieuwe amp kopen,..
Ja das ook een oplossing, gewoon een 4 amp dan krijgt die het dubbele van wat die mag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56291

gewoon fatsoenlijke amp kopen
zowiezo heeft het geen nut om een 10 amp zekering in een amp te gooien die dat toch helemala niet kan hebben gaat ie alleen maar vet vervormen tot ie gewoon uitfikt en dan moet je als nog een nieuwe amp kopen

dus kan je net zo goed een fatsoenlijke amp kopen die als je hem open trekt ook nog fatsoenlijk klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
da klopt helemaal alleen moet ik over 2 weken weer draaien en heb ik geen geld voor een andere dus moet ik maar ff overgaan op een tijdelijke oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 07:40

-Sander-

///M Powerrrrrr

Op zondag 14 juli 2002 13:21 schreef Mr_morpheus het volgende:
da klopt helemaal alleen moet ik over 2 weken weer draaien en heb ik geen geld voor een andere dus moet ik maar ff overgaan op een tijdelijke oplossing
Dan haal je anders ff 1 bij een licht & geluid verhuur bedrijfje.. kost je een keer geld maar dan heb je wel wat goeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

even voor de duidelijkheid; om wat voor versterker gaat het??

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
De meeste professionele versterkers hebben een clipping-ledje.

Hoeveel watt(totaal) is de versterker en zijn de boxen??

Want I x U = P, dus als je versterker 720 watt (en je gebruikt dit vol) is dan is het stroom verbruik 720/240= 3 Ampere en dat is meer dan de 2 Ampere van je zekering, dus vliegt ie er uit.

Je zegt dat je boxen te veel watt voor je versterker is. Dat maakt volgens mij niks uit. Al gooi je er 1000 watt boxen op een versterker van 250 watt, je weet dan wel zeker dat je je boxen niet opblaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het gaat om een akai stereo intergrated amplifie (19 inch)
uit 1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar het ging mij eigenlijk echt om da clipping ledje want als ik strax een echte profi versterker heb wil ik de oude versterker als monitor versterker gaan gebruiken en dan is zo'n clip ledje zwaar fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klipping ledje is heel simpel...

Meet de voedingsspanning in die versterker, zoek daarbij een zenerdiode bij die een paar volt lager ligt. Neem daarbij een led, een gewone diode en een weerstand, hoppa, klipping led !

----[>|----|<]----[]---[>|----

--diode---zener--weerst---led---

De spanning waarbij de led begint te branden is dus alle spanningen van diodes bij elkaar opgeteld en een stukje spanning die over de weerstand valt.

Stel je versterker draait op 40 volt, neem dan een zener van 33 volt. Met het ledje, diode kom je op een +/-35 volt en moet je nog 5 volt over de weerstand laten vallen -> R wordt dan iets van 220/270 ohm.

O ja, dit op je speakeruitgang aansluiten...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt zo kom ik er zeker wel uit
Pagina: 1