[Toshiba laptop]Hoe fullscreen in textmode...

Pagina: 1
Acties:

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik heb 2 vragen:...

1. Ik heb van een vriend een Toshiba P166 laptop overgekocht. Daar heb ik nu RedHat 7.3 op staan, zonder X. Maar nu heb ik boven en onder in het scherm 2 grote zwarte balken...iemand enig idee hoe ik die weg krijg?

2. Als ik de laptop met een RedHat 7.3 bootnet bootfloppy opstart, dan geeft tijdens het booten van de Kernel een soort "hogere resolutie" scherm met bovenin het scherm een gekleurde balk, met daarin de text; Red Hat Linux. Weet iemand misschien hoe je dat voor elkaar krijgt, en of je daar bijvoorbeeld ook wat leuke stats zou kunnen tonen? Dus CPU belasting, vrije hardeschijf ruimte en een klokje ofzo?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kan je dat niet in de bios instellen?
mijn tecra8000 kan dat nl wel.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 23:27 schreef Tomaat het volgende:
Ik heb 2 vragen:...

1. Ik heb van een vriend een Toshiba P166 laptop overgekocht. Daar heb ik nu RedHat 7.3 op staan, zonder X. Maar nu heb ik boven en onder in het scherm 2 grote zwarte balken...iemand enig idee hoe ik die weg krijg?
Da's een vrij normaal verschijnsel bij een laptop die in tekstmode draait. Volgens mij heb je hetzelfde bij DOS.
Het LCD heeft een vast aantal pixels. Als je alle letters even groot maakt (wat gebruikelijk is bij tekstmode) hou je pixels over op de y-as, en daardoor is je scherm wat lager zodat je zwarte balken ziet. De meeste laptops hebben echter de mogelijkheid om met een of andere toetsenbord combinatie het scherm te rekken. Op sommige regels worden dan de letters iets hoger, wat foei lelijk is en dan verlang je weer terug naar de zwarte balken :)
2. Als ik de laptop met een RedHat 7.3 bootnet bootfloppy opstart, dan geeft tijdens het booten van de Kernel een soort "hogere resolutie" scherm met bovenin het scherm een gekleurde balk, met daarin de text; Red Hat Linux. Weet iemand misschien hoe je dat voor elkaar krijgt, en of je daar bijvoorbeeld ook wat leuke stats zou kunnen tonen? Dus CPU belasting, vrije hardeschijf ruimte en een klokje ofzo?
Volgens mij is dat of een bootloader (da's nog voordat de kernel zelf draait) óf een kernel met framebuffer en een geinig plaatje. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om daar allerlei zooi in te zetten.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Probeer eens een andere textmode, dus ipv 80x25 bijvoorbeeld 80x30

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.