[car audio] Hoe inbouwen JVC KD-SX939R

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 17:28

Kama

Aritifical Intelligenticus

Topicstarter
Ik heb op een kerkenmarkt (lijkt me toch zuivere koek?) een JVC KD-SX939R gekocht voor weinig. M'n radio is net gestolen en zo'n lege slede is geen leuk gezicht.

1 probleem... er zit GEEN handleiding bij...

Nu heb ik nog nooit een radio ingebouwd, is het gewoon een kwestie van de kabeltjes met dezelfde kleur aan elkaar maken?? De JVC heeft 2 stekkers achterin zitten, 1 met rood/zwart/geel kabeltjes en 1 stekker met 4 paren van andere kleuren... En hoe zet je zo'n radio vast?

Er zit ook nog een klein los rood snoertje bij met een kroonsteentje aan 1 kant en een lipje aan de andere kant. Geen idee waarvoor...

Tips??

Hij gaat in een Opel Corsa

Niels

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

Lees de handleiding! |:(

WWW.RC5.NL

• Kama

Kama

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 23:25 schreef Prang het volgende:
Lees de handleiding! |:(
Okee, vergeten te vermelden... Er zat GEEN handleiding bij...

Niels

Verwijderd

Die stekker die er in gaat heet een ISO-connector.
Zwart is aarde, rood is 12 volt continu, geel is 12 volt wissel.
Rood en geel kan je alle 2 aansluiten op je 12 volt continu, (die komt van je accu), voordeel is dat je altijd je radio aan kan zetten, ook als je contact uitstaat. zo is mij verteld

De rest is van je speakers, die kleuren (bij grijs/wit en grijs, zwart/wit en zwart kan je misschien terugzien op je speakers zelf :?

Neem een schroevendraaier en wees creatief.
Ik heb nog gezocht voor manuals maar die kan je alleen bestellen voor $ 10.

Veel succes

Verwijderd

Als je in je auto al een ISO connector hebt zitten, dan kun je 'm rechtsreeks aansluiten. Zitten er alleen losse draden in je dashboardkastje, dan kun je het beste een ISO contraconnector kopen bij je lokale autozaak. Dit werkt een stuk prettiger als je je radio weer eens uit wil bouwen (gewoon 2 stekkertjes los en klaar).

Zoals eerder aangegeven:

* Rood = accu +
* Geel = contactslot / accu +
* zwart = accu -

Verder zitten er vaak ook nog draden voor bijv. electrische antenne, dimmer, mute, enz. bij.

Speakerkabels zijn vaak grijs van kleur en zijn 'paired' (+ en - zitten aan elkaar net als tweelingsnoer). Hoe weet je nu welk aderpaar voor welke speaker is? Testen, en dit is een manier...

- neem een batterij (9 volt blokje of een penligt, maakt niet uit)
- pak een aderpaar en druk deze op de batterij
- uit een van de speakers moet je nu een 'plop' horen

Ik weet nog toen ik 4 jaar geleden mijn KEH-8600 (Pioneer) kocht. Het was m'n eerste radio en eerste auto en ik wist totaal niet hoe je het aan moest sluiten. Een kennis zou wel ff helpen. In mijn auto zat geen ISO connector en eigenlijk had ik een willen kopen, maar meneer was heel erg vlug met de kniptang... |:(
Ofwel, binnen een paar uur na aanschaf was ik de garantie van mijn radio kwijt. :(

Intussen heb nog even gezocht of ik toevallig kleurcodes kon vinden, maar helaas. Wees verstandig en geef 10 euro extra uit voor zo'n stekkertje. Heb je ook gelijk alle kleurcodes goed :)

Succes!

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
als je niet weet hoe je het aan moet sluiten dan laat je dat toch gewoon ff doen. bij een autozaak ofzo.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• Kama

Kama

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle informatie en tips... Bij de radio zaten wel de contra-stekkers (als ik het goed begrijp), ik heb geen idee of de lade die er nu in zit ook op deze manier is aangesloten of dat ik die moet gaat loshalen/knippen, maar dat ga ik zo uitvinden...

Ik post sowieso nog de voortgang/het resultaat...

Niels

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
de pinout van die iso stekkers is wel ergens op internet te vinden.. ff googlen

If it ain't broke, fix it till it is...

• Kama

Kama

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 14:22 schreef jeffreystegeman het volgende:
als je niet weet hoe je het aan moet sluiten dan laat je dat toch gewoon ff doen. bij een autozaak ofzo.
Dit is toch gathering of TWEAKERS? :P

Niels

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 12:53

MrG

Misschien heb je hier wat aan...

http://www.clarionworld.co.uk/stock/iso.asp

misschien ook niet :)

• Kama

Kama

Topicstarter
Er zitten dus inderdaad 2 van die ISO connectors bij. 1 voor de speakers en 1 voor de rest.

Uit de auto komen 2 rode kabeltjes waarvan er eentje + is en eentje aarde (-). Verder komen er 2x 2 bruine kabels uit (speakers links en rechts, voor) en 1 dikke antenne kabel

Ik heb de zwarte op de rode kabel aangesloten die ik als aarde inschatte (niet geisoleerd aangesloten). De andere heb ik op de rode kabel van de ISO connector aangesloten. Dit had geen effect. Toen heb ik de gele kabel erbij gedaan, dat werkte wel. Dwz: Ik hoorde een motortje "initialiseren" .. Ook zonder rood (alleen geel/zwart) doet ie dat.

Probleem: Aan/Uit heeft geen resultaat. Hij laat wel voor enkele seconden de tijd op het schermpje zien als ik op het knopje DISP druk. Ook CD's slikt ie gewoon in en spuugt ie ook weer uit.

Motor aan/uit heeft zover ik kon zien ook geen effect (geprobeerd met geel+rood op +). Hij wil niet aan.

Anyone? Zover ik weet zit er geen code op. En hoewel er volgens een paar sites een afstandsbediening bij hoort (die ik niet heb) neem ik aan dat je die niet nodig hebt om 'em aan te zetten.

Ik zal straks nog es controleren of de ISO draadjes goed zitten (dank voor de layout)

Nog meer tips?

Niels

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 12:53

MrG

Oranje en rood (van je radio) verbinden met rood van je auto... Wel op eigen risico ;)

• Kama

Kama

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 16:42 schreef MrG het volgende:
Oranje en rood (van je radio) verbinden met rood van je auto... Wel op eigen risico ;)
Ja, da's de grap van Opel... Er komen 2 rooie draadjes uit. Ik heb een "educated guess" gedaan wat min en wat plus is (gebaseerd op de kleur van de oude slede). En de ceedee-eter werkt ook... maar of dat veel zegt?

Niels

• Kama

Kama

Topicstarter
Update:

Ik heb met een meter uitgezocht wet plus en aarde/min is, dit zit nu OK. Ik ben er ook achter dat de pin layout van de ISO connectoren gewoon met een grote sticker op de radio zit |:(. Ook dit zit nu OK. Aan uit schakelaartje doorgemeten, ook OK.

Hij wil nog steeds niet aan :( Tijd geeft ie weer, CD's erin en eruit gaat ook goed, maar verder noppes ;(

Nu zag ik net dat er een kort rood kabeltje van ca 10 cm los bij de radio zit. Aan de ene kant zit een kroonsteentje en de andere kant een knijpverbonden lipje... (die in zo'n schuifje moet. Enig idee wat ik daar mee moet :?

Niels

• Kama

Kama

Topicstarter
Ik heb nu ook nog de zekering omgedraaid zodat ie ook aan zou moeten gaan met alleen rode kabeltje. Hij laat inderdaad nu ook de tijd zien met alleen het rode kabeltje. Maar aan gaat ie nog steeds niet (ook niet met rood+geel op spanning). Verder het extra kabeltje aangesloten op een aardingslipje... Dit alles nav een handleiding die ik vond van een andere JVC radio, maar met dezelfde achterkant.

Ik weet het niet meer ;(... Ik laat hem nog nakijken en dan geef ik op.

Niels

Verwijderd

Ik heb toevallig vandaag ook een JVC ingebouwd en in het begin gaf ie wel de tijd weer en at cd's enzo, maar speelde ze ook niet af. Toen kwam ik erachter dat er een rood kabeltje loshing. Ik had wel een ISO connector in m'n auto hangen, dus dat was wel gemakkelijk.
Die 2 stekkers die rechtstreeks in je radio gaan zijn trouwens geen ISO stekkers, maar een standaard JVC-stekker. Als het goed is heb je bij de radio een verloopstekker voor JVC -> ISO gekregen.

• Kama

Kama

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 23:39 schreef xoploosx het volgende:
Ik heb toevallig vandaag ook een JVC ingebouwd en in het begin gaf ie wel de tijd weer en at cd's enzo, maar speelde ze ook niet af. Toen kwam ik erachter dat er een rood kabeltje loshing. Ik had wel een ISO connector in m'n auto hangen, dus dat was wel gemakkelijk.
Die 2 stekkers die rechtstreeks in je radio gaan zijn trouwens geen ISO stekkers, maar een standaard JVC-stekker. Als het goed is heb je bij de radio een verloopstekker voor JVC -> ISO gekregen.
Ehm rood kabeltje?? Ik heb dus een rood kabeltje over... Van waar naar waar loopt dit? Ik heb 'em nu maar op de zwarte draad aangesloten (Ground) en dit aan een lipje vanstgemaakt aan de behuizing van de radio...

even een plaatje. Ik bedoel dus het draadje met de ?

Afbeeldingslocatie: http://www.schoot.com/draden.gif

Verder heb ik dus geel/rood aan 12v en zwart aan ground.

De symptomen klinken hetzelfde, nu nog weten of ik ook een rood kabeltje vergeten ben... (hoop, hoop)

Niels

• Kama

Kama

Topicstarter
schop

Niels

Verwijderd

Weet je zeker dat die twee rode draden in de auto +12v permanent en GND zijn? Meet eens met de voltmeter tussen die draden en de rand van de sigarettenaansteker (da's ook GND namelijk). Moet ~12.5V zijn voor + en ~0.0v voor - .

Als je denk dat de radio brak is, probeer dan eens even die draden van je iso stekkers direct op de accu te houden, dan kun je zien of hij de cds speelt of niet. (12V perm en 12V switched samen op + van accu, GND op - )
Dat losse draadje kan voor telefoononderdrukking of antennebediening zijn, zo moeilijk te zeggen.

• Kama

Kama

Topicstarter
Ik heb tussen de 12v en de GND gemeten en dat was ~+12v... Tussen GND en 12v was het ~-12v...

Niels

Pagina: 1