Waarmee PL/SQL oefenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Misschien een wat gekke vraag, maar als ik een boek haal over SQL en later PL/SQL. Dan moet ik natuurlijk wel ergens op kunnen oefenen. Hoe doen jullie dat? Ik ben best wel handig met computers enzo. Om nou eerst een complete (web)server te gaan installeren voor mysql lijkt me iets teveel van het goede.
(Kan ik meteen twee boeken halen :) )

Hoe doen jullie dat? Zijn er ergens een soort emulators te downloaden (voor XP), waarop je lekker kunt oefenen?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je ook PL/SQL wilt zul je sowieso ergens oracle op moeten installeren :)

Hoeveel de Personal editie van v8 (of is die er van v9 ook al?) van PL/SQL snapt weet ik niet, maar waarsch genoeg om es te spelen ermee.

Verwijderd

Je hoeft geen hele server te installeren voor MySQL.
MySQL is zo geinstalleerd.
Ik heb een beetje PL/SQL gedaan met Delphi en MySQL.
Tevens met Oracle en Oracle Forms maar dat is wel lastig te installeren.

• ErikRo
Is MYSQL compatible met PL/SQL of omgekeerd? Of moet ik er rekening meehouden dat ze allebei hun eigen syntax / schrijfwijze hebben?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 21:59 schreef ACM het volgende:
Als je ook PL/SQL wilt zul je sowieso ergens oracle op moeten installeren :)

Hoeveel de Personal editie van v8 (of is die er van v9 ook al?) van PL/SQL snapt weet ik niet, maar waarsch genoeg om es te spelen ermee.
Je kan gewoon op de Oracle site al een personal edition van 9i halen. Is wel behoorlijk zwaar qua download en als server.
Is MYSQL compatible met PL/SQL of omgekeerd? Of moet ik er rekening meehouden dat ze allebei hun eigen syntax / schrijfwijze hebben?
Elke RDBMS heeft wel een iets andere syntax. Sommige functies worden wel/niet ondersteund, etcetera. Het blijft wat dat betreft jammer dat SQL niet als standaard wordt geimplementeerd, maar dat elke DB bouwer een iets andere kijk op SQL heeft.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 juli 2002 22:17 schreef ErikRo het volgende:
Als je SQL wilt leren is, eerlijk gezegd (imho), MySQL niet de beste keus.
En van zaken als Views, subqueries, Triggers, Functions/Procedures, Foreign Key's, etc en dus ook wat voor vorm van procedurele taal (bijv PL/SQL) snapt het niets.

Als je een simpele, snelle, gratis database wilt wel.

• ErikRo
OK, ik heb ondertussen de Oracle site gevonden en ben nu personelversion 8 aan het downloaden voor NT/2000. Leek me het meest compatible met XP en anders doe daarna nog eens de 98versie. Ik nog ergens een tweede machine met win98 dus daarop moet die dan wel werken.

In ieder geval bedankt voor de tips.
Mocht 9i personel toch beter zijn, of als jullie weten dat de 2000/NT versie toch niet gaat werken onder XP. Geef dan even een seintje, dan stop ik de download en ga meteen voor de 98 versie. Met 550MB is hij toch wel even bezig.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 juli 2002 22:39 schreef ErikRo het volgende:
OK, ik heb ondertussen de Oracle site gevonden en ben nu personelversion 8 aan het downloaden voor NT/2000. Leek me het meest compatible met XP en anders doe daarna nog eens de 98versie. Ik nog ergens een tweede machine met win98 dus daarop moet die dan wel werken.

In ieder geval bedankt voor de tips.
Mocht 9i personel toch beter zijn, of als jullie weten dat de 2000/NT versie toch niet gaat werken onder XP. Geef dan even een seintje, dan stop ik de download en ga meteen voor de 98 versie. Met 550MB is hij toch wel even bezig.
Vanaf 8.0.17 oid (de nieuwste v8 iig) werkt v8 prima op win2k/XP, maar oracle 9i is opzich natuurlijk wel 'beter' (als in, nieuwer enzo :) ).
Pagina: 1