Ik waag een poging.
Op zaterdag 13 juli 2002 21:26 schreef GoLarge.nl het volgende:
Ik heb vandaag win98 2nd op een peecee gezet. Ik had nog een oud traiber(1) [?] ceedeetje om de vga in te kunnen stellen maar de audio drivers pakt ie niet [kan de pci audio bla bla niet installeren](2).
"Bij het installeren van Win98SE werd er gevraagd om mijn driver disk als windows probeert om een PCI Audio Device (of Multimedia device) te installeren. Met de VGA-kaart is me dat nog gelukt omdat ik het goeie cd'tje had, maar in dit geval heb ik geen schijf die ik kan gebruiken."
(3)Ik heb labtec boxen maar kan op hun site geen drivers vinden. Op mijn eigen peecee [met dezelfde boxen!] zie allerlei shit geinstalleerd staan like audio controllers e.d. Waar vind ik audio codecs voor win 98 2nd?
"Verder heeft een of andere leipe tweaker me verteld dat ik dan bij Multimedia Settings in mijn Control Panel moet gaan."
(4)Thnks in advnc,
Ginger.-
[topic=457276]
(5)
-----
OK, stap voor stap.
1: Traiber is Duits voor
driver, zoals de Amerikanen dat noemen. Wij noemen het een Chauffeur.
2. De grote vraag is natuurlijk: wat voor audiokaart (want daar gaat het
vermoedelijk om) zou er in je computer zitten? Een mooie SB Audigy? Een Terratec Sixpack? Een El Taiwano Cheapo? Als je dat weet kom je bovendien een stuk verder met het zoeken naar de juiste
3. Chauffeurs. Pardon, drivers. Er zijn twee mogelijkheden: of je hebt de drivers wel, of je hebt ze niet. Als je ze wel hebt staan ze op een schijfje (CD, of floppy, of misschien nog wel op zo'n mooie 20" Bernoulli maar dat zal dan wel weer niet) Als je het goede schijfje weet te vinden, moet je naar de juiste directory navigeren. Dat kunnen ze je
hier leren. Het kan zijn dat je een paar verschillende moet proberen, maar zoveel staan er niet op het ceedeetje, toch? \autochauffeur\kaartnaam\win98, klinkt dat bekend? Als je deze rakkers niet bezit, of niet weet of je ze bezit, dan wordt het lastig. Stond er misschien een website op de doos? Als er alleen maar een zakje omheen zat hoef je niet te gaan kijken, dan staat het er niet op. Gelukkig zijn er tal van chauffeursfora, ondermeer georganiseerd op de site van de fabrikant van je, ja, nou, die kaart dus. Ze staan - het zal toeval zijn - in elk geval zelden of nooit op ceedeetjes of ander spul van de fabrikant van je speakersetje. Nee, hou het gewoon maar bij nooit.
4. Codecs (coders-decoders) zijn softwarematig geimplementeerde en gedistribueerde multimedia-interfaces, met name om informatie op een bepaalde gestandaardiseerde manier op te slaan/te versturen, zodat we uit de stortvloed van bitjes uiteindelijk weer een leuk filmpje kunnen destilleren. Kun je vermijden tot je de neiging voelt om een vraag over DivX;-) te posten.
5. & RTF
M.
Wat bedoelde je eigenlijk precies, Exirion, met "nog even aanzien"?