Toon posts:

ff wat zeiken ivm Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Dit is niet bedoeld voor gevoelige kijkers, want de komende 2-10 minuten ga ik zowat half if not heel de bende Linux aanhangers kwaad maken en console lovers hun bloed doen koken :)

Okz, het verhaal begint wanneer ik 2 jaar geleden een een lekker linux distro op m'n bak wou gooien, Redhat Linux 6.2 met een boek de grootte van 2 bijbels. Wat kan er mis gaan dacht ik, ik heb zo'n dik boek waar vast wel 10 manieren instaan om hetzelfde te doen. Dus als er iets niet werkt probeer ik het gewoon op een andere manier he..
Ik pleur de CD-ROM in m'n 50x drive en reboot vanaf ATAPI CDROM, leuk, install start..
Partitioneren, and THE FUN BEGINS! /dev/hda? Ik heb helemaal geen hda dir in m'n dev dir! Ow w8, na een half uur zoeken op het internet lees ik ergens dat /dev op de devices wijst, nou handig zo'n dik boek! Uhm ja, er staat niet eens in hoe je fdisk gebruikt ofzo, je speelt maar wat he, als je hdd om zeep is.. fuxit eh! Ik weet niet wie van jullie kan ruiken vanaf welke cylinder z'n 30 gieg partitie stopt en de ongebruikte space begin.. ik iig niet! Normale mensen gaan geen cylinders tellen enzo... Kj, we prutsen wat met partition magic en mjah, we gaan verder, blabla packages zeik vink maar wta aan wat me noodzakelijk lijkt en wordt aangeraden he, er staat toch nerges bij hoe het allemaal werkt ofzo..
Kj, weer wat verder, leuk, het herstart, je zou haast gaan denken dat het werkt! root login, ja leuk, X config, joy! Nee sorry, ik ruik niet of die chip in m'n scherm nou van TI of Sony is, of maybe het Hz berijk van m'n elektronenkanon, sorry hoor! I threw it away and swore never to touch Linux again..

Mooi, laatste tijd zie ik iedereen zo opgetogen over hoe veel vooruitgang Linux heeft gemaakt (en ja, ik weet dat Linux op zich een kernel is) enzo, de distro's zijn zoveel gebruiksvriendelijker en bla. Ik d8, the time has come for a second try. Ik download Gentoo, omdat dat een van de besten leek, volgens de website en het advies van velen.. Fik fik die cd(rw), enthousiaste reboot en boot van cdrom.. console! ronduit om je DE KOP van in te slaan! Als men je voor een zwart scherm zet als kleuter, weet jij dan watvoor commands je toegang tot hebt, hoe je een lijst ervan opvraagt, hoe je gnu fdisk gebruikt? hoe heel die zooi werkt, wat je moet doen om je huidige partities niet om zeep te helpen? Goh so fucking user-friendly he. Misschien had ik nog wat andere distro's moeten uitproberen, maar daar evrspil ik m'n bandbreedte niet aan, ik voel het toch al komen.. een console en een serieus gebrek aan documentatie.

Heb ik iets vergeten? Wellicht, en ik zal jullie de ellende besparen van verder te gaan denken op dingen waar ik kritiek kan op geven enzo. Waarom ik dit nou allemaal uittyp en jullie allemaal op stang jaag enzo? Niet om te gaan schreeuwen dat OS X (toepasselijk he? dat ziet er imho een stuk bruikbaarder en professioneler uit!) of Y beter is, maar om eens te vragen of er iemand een distro kent voor newbies.

Ik bedoel geen distro voor kleine kinderen die uit windows installeert en uit windows start, en ook geen die op een concole uitmondt. al die verrekte extremen toch altijd..

Ik zoek dus een distro met een grafische installatie, die je kan DOWNLOADEN zonder een CC-nummer en expiry date boven te halen, die kan starten in X na de installatie, en die bovenal een menselijke partition manager heeft. En wat ik nog veel meer zoek is een grote grote introductie (online) tot hoe het gemiddelde Linux systeem werkt, welke commands er zijn, hoe je die allemaal gebruikt (en nee, manpages helpen me niet, aangezien ik ook niet RUIK welke vervloekte toetsen(combo) je nodig hebt om up/down te gaan en er weer uit te geraken) enzo..

Ik weet het, "zoek maar en je komt er wel". Zo ben ik niet, en ik moet ook geen zeik horen van dan is linux niets voor jou, da's zever :) Als ik iets gebruik dat ik niet ken moet er een duidelijk overzicht bijzijn van wat ik moet weten om het nuttig te kunnen gebruiken, zeg maar een manual bij een tv, maar dan hier een complete userguide voor Linux. Eigenlijk heb ik altijd al eens BSD willen gebruiken, dat geheel ziet er in mijn ogen logischer uit, maar ook hier weer de console die je eerst moet leren beheersen voor je er wat mee kan aanvangen enzo..

Nog ff wat zeiken: verschil tss text mode en grafische systemen is dat je bij de grafische systemen in een oogwenk door de mogelijkheden kan 'browsen' en je ziet meteen hoe je wat moet/kan doen door wat rond te kijken in de grafische omgeving als het ware. Text mode is in mijn ogen als een andere taal, je moet ze kunnen spreken vooraleer je ze kan gebruiken. In Windows bv is iedereen zo 'goed' omdat alles voor de hand ligt, je zoekt maar wat tussen de knopjes (die je ziet) en vensters. Console? druk op wat toetsjes en hopen dat ut wat positiefs op je trugspuwt..

Dank u allen voor uw tijd :D
(PS: Niets persoonlijk hoor, Linus en RMS)

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zoek weer zo'n boekwerk en download mandrake, dat krijg ik zelfs aan het werk naast windows :P

Verwijderd

Als u met Linux niet tevreden bent is dat mijn probleem niet, u gebruikt lekker Windows of MacOS X, das nou het voordeel van de diversiteit die dankzij Linuxpinguins en Apple-adepten blijft bestaan. Succes daarmee, en ga ergens anders ruzie zoeken.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

voor de volledige documentatie van de allerbeste niet-distro:

http://www.linuxfromscratch.org/view/3.3/

dat kan letterlijk niet mis gaan... met een weekendje vrij :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, linux fdisk werkt ongeveer net zo logisch als windows fdisk, maar waarschijnlijk ben je ook iemand die zijn schijf liever met de disk administator van windows partitioneert... Duidelijk dus dat jij net niet binnen de doelgroep van linux valt, jij bent de gebruiker waarbij iedere linuxgebruiker juist BLIJ is als je bij linux blijft...

En dat zijn dan dus weer mijn 2 centjes... (Word dit nu een flame-topic?)

[edit]
Heb nu ook de andere helft van je post eens gelezen... Je kent waarschijnlijk ook DOS niet, dat was iets waarmee computers werkten toen windows nog niet bestond, en hoe vreemd het ook klinkt, er is ooit een windows geweest die niet eens automatisch starte, maar waarvoor je vanuit DOS een commando moest intypen om het op te starten... Dit commando was win en dan starte het... Leer eerst eens DOS kennen, want zoveel verschil zit er niet eens tussen de standaard commando's

En daaebuiten, inderdaad, mijn MOEDER heeft een handleiding nodig, omdat ze anders niet snapt hoe de TV of de GSM of de VCR werkt, maar een beetje man die meent ballen te hebben die laat zo'n handleiding links liggen en schroomt niet om iets tig keer fout te doen om uiteindelijk het toch werkend te krijgen, zonder direct de handleiding te pakken. En als je dan bang bent dat je je windows installatie kwijtraakt dan moet je maar meteen stoppen en bij je windows blijven...

[handleiding special voor de topicstarter modus]
Hoofdstuk 1 : De powerbutton (lees, knop om de computer aan te zetten)

Bel de helpdesk van het bedrijf waar u uw pc gekocht heeft en vraag welke knop u in moet drukken om uw pc aan te zetten
[/handleiding]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 13:47
Op zaterdag 13 juli 2002 20:14 schreef denheerscher het volgende:
Als u met Linux niet tevreden bent is dat mijn probleem niet, u gebruikt lekker Windows of MacOS X, das nou het voordeel van de diversiteit die dankzij Linuxpinguins en Apple-adepten blijft bestaan. Succes daarmee, en ga ergens anders ruzie zoeken.
Mooi gezegd!!

Ennuh d'r staat niet voor niets for experts only bij de fdisk optie. Gelukkig is er ook disk druide en zelfs een optie om het automatisch te laten doen!!!!!
M'n monitor en videogedeelte werden automatisch goed herkend en het hele zooitje startte zelfs direct na de installatie in X.

Ligt het nou echt aan mij? :?

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Topicstarter, ik ben het gedeeltelijk met je eens in de zin dat een Linux-installatie nog niet zo gebruiksvriendelijk is als een Windows-installatie. Maar je hebt niet echt de goede distributies uitgezocht :P. Kijk eens naar SuSE 8.0 of RedHat 7.3, en kom dan nog eens klagen over een slechte installatie :).

Verwijderd

Topicstarter
moah, ik zoek geen ruzie hoor, mensen :) ik wou gewoon ff m'n hart uitstorten, misschien mensen tegenkomen die gelijkaardige situaties meemaakten en er uiteindelijk toch uit geraakt zijn op een of andere manier, en zoek goede bronnen voor documentatie en n00b-handelbare linux systemen. bedankt aan degenen die al geantwoord hebben, mooie LFS info enzo :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
Op zaterdag 13 juli 2002 20:17 schreef InZane het volgende:

[..]

Mooi gezegd!!

Ennuh d'r staat niet voor niets for experts only bij de fdisk optie. Gelukkig is er ook disk druide en zelfs een optie om het automatisch te laten doen!!!!!
M'n monitor en videogedeelte werden automatisch goed herkend en het hele zooitje startte zelfs direct na de installatie in X.

Ligt het nou echt aan mij? :?
Ja want jij gebruikt geen gentoo :P

De topicstarter heeft gentooe geprobeerd, maar dat had hij beter niet kunnen doen. Ik dacht toch dat het wel zlgemeen bekend wa dat je als je simpel een linux install ilt hebben je dan red hat, suse of mandrake neemt. Gentoo is, vind ik, ook wel simpel, je moet alleen wat text intypen ipv klikken. Maar de installatiehandleiding beschrijft niet alle mogelijke configuraties, daarom is het meer geschikt voor de wat gevorderde gebruikers die weten wat voor hardware ze hebben en welke drivers daarbij horen :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
de meest gebruiksvriendelijk distro die ik ken is 'Suse linux 8.0' zelfs mijn vader kan hem installeren, (en dat zegt genoeg denk ik)

volledig grafisch (mits je grafische kaart wordt ondersteund natuurlijk)

alleen kan je hem niet downloaden (kan wel, maar das niet de meest makkelijke manier) maar je moet hem kopen...

je krijgt er dan ook boeken bij (ideaal voor de newbies)

* Zwelgje is overigens geen linux newbie maar gebruikt suse uit historisch oogpunt...

A wise man's life is based around fuck you

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

* lonkhuijzen snapt niet wat er ingewikkeld is aan de stap voo stap handleiding van gentoo...

Ben trouwens een windows aanhanger omdat XP gewoon geweldig werkt... maar heb gentoo als dualboot om lekker mee te spelen.. ok tis niet makkelijk linux. Maar als je de gentoo handleiding gebruikt, wat gewoon een kwestie is van overtypen.. , dan is er nix moeilijks aan.

Linux is een kwestie van logisch nadenken en veel lezen en mocht het misgaan dan gewoon een forum afstruinen of op irc vragen (btw niet als root gaan irc'en ... silly me |:( )

Mijn ervaring met linux is: read, config, read, reconfig, read , rereconfig.. maar het werkt dan wel goed precies zoals jij wel. Ook is het nou niet echt bedoeld als click and play..

Trouwens ter informatie, ik ben pas sinds kort begonnen met linux.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zaterdag 13 juli 2002 20:21 schreef Kjev het volgende:
Topicstarter, ik ben het gedeeltelijk met je eens in de zin dat een Linux-installatie nog niet zo gebruiksvriendelijk is als een Windows-installatie.
De installatie van Redhat, SuSE of Mandrake is net zo gebruiksvriendelijk als die van Windows. Alleen het partitioneren kunnen veel newbies niet. Maar dat is geen specifiek Linux-probleem, als jij Windows als tweede OS wilt installeren, moet je net zo goed je partities veranderen. :Z

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Probeer eens RedHat, Mandrake of SuSe. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ikzelf had nog nooit met linux gewerkt (wel opgegroeid met DOS) en ben vanaf niets met Slackware begonnen... En da's helemaal met zo'n zwart scherm met witte lettertjes jah, maar als je daarbij een andere pc hebt, waar je gewoon je oude vertrouwde windows + icq/msn hebt draaien en bij probelemen gewoon over internet wat kennissen die er wel verstand van hebben om raad vraagt, kom je een heel end, ik kan zelf zo langzamerhand de meeste dingen zelf doen en oplossen...

En dan bedoel ik dus niet om een topic op GoT te plaatsen -> [Linux] Hoe vraag ik mijn directory inhoud op?

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Op zaterdag 13 juli 2002 20:14 schreef denheerscher het volgende:
Je leest niet goed, hij wilt geen ruzie zoeken, maar gewoon van linux gebruikers horen waar hij als Windows gebruiker het beste mee kan beginnen. Ik ben ook wel nieuwsgierig, aangezien ik ook alleen met Windows kan werken en ik het nog nooit heb aangedurft om Linux te installeren.

Ik hoop op interessante reacties op de vraag van de topicstarter!

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:23

scorpie

Supra Addict

Op zaterdag 13 juli 2002 20:10 schreef trons het volgende:
Beste mensen
Hoi! :)
Dit is niet bedoeld voor gevoelige kijkers, want de komende 2-10 minuten ga ik zowat half if not heel de bende Linux aanhangers kwaad maken en console lovers hun bloed doen koken :)

Okz, het verhaal begint wanneer ik 2 jaar geleden een een lekker linux distro op m'n bak wou gooien, Redhat Linux 6.2 met een boek de grootte van 2 bijbels. Wat kan er mis gaan dacht ik, ik heb zo'n dik boek waar vast wel 10 manieren instaan om hetzelfde te doen. Dus als er iets niet werkt probeer ik het gewoon op een andere manier he..
Ik pleur de CD-ROM in m'n 50x drive en reboot vanaf ATAPI CDROM, leuk, install start..
Partitioneren, and THE FUN BEGINS! /dev/hda? Ik heb helemaal geen hda dir in m'n dev dir! Ow w8, na een half uur zoeken op het internet lees ik ergens dat /dev op de devices wijst, nou handig zo'n dik boek! Uhm ja, er staat niet eens in hoe je fdisk gebruikt ofzo, je speelt maar wat he, als je hdd om zeep is.. fuxit eh!
Jij zegt hier beneden dat je wel wat verstand hebt van Windows? dan neem ik aan, dat als je hier komt toch weleens je pc opnieuw installeert? dan gebruik je toch ook fdisk?
of zeker weer Partition Magic (hieronder staat dat je het zo wel aan de praat hebt gekregen. Dus... creatief ben je wel, just what you need to run linux)
Ik weet niet wie van jullie kan ruiken vanaf welke cylinder z'n 30 gieg partitie stopt en de ongebruikte space begin.. ik iig niet! Normale mensen gaan geen cylinders tellen enzo...
Kijk, dat detecteert ie netjes zelf, hoef je helemaal niks voor te doen, gebruikersfoutje dus (foutje bij de instellingen)
Kj, we prutsen wat met partition magic en mjah, we gaan verder, blabla packages zeik vink maar wta aan wat me noodzakelijk lijkt en wordt aangeraden he, er staat toch nerges bij hoe het allemaal werkt ofzo..
True, true, maar je kon ook kiezen voor een workstation install (default enzo). dan zou je niet k*nkeren op linux, maar alleen op de login, dit argument verschilt ook weer van distro tot distro, is dus BS imho
Kj, weer wat verder, leuk, het herstart, je zou haast gaan denken dat het werkt! root login, ja leuk, X config, joy! Nee sorry, ik ruik niet of die chip in m'n scherm nou van TI of Sony is, of maybe het Hz berijk van m'n elektronenkanon, sorry hoor! I threw it away and swore never to touch Linux again..
Spelen deed je vroeger ook al, ff kijken waar dat dingetje tussen je benen voor dient... als je iets verder had gekeken als dat je pietje lang is, dan had je dus kunnen zien dat je je videokaart steeds kon proben, ook je beeldscherm.
Mooi, laatste tijd zie ik iedereen zo opgetogen over hoe veel vooruitgang Linux heeft gemaakt (en ja, ik weet dat Linux op zich een kernel is) enzo, de distro's zijn zoveel gebruiksvriendelijker en bla. Ik d8, the time has come for a second try.
Dat zie jij verkeerd, de grafische interface is gebruiksvriendelijker geworden (lees: men probeert een zo overzichtelijke interface als windows te bouwen, zonder hem compleet na te bouwen (op de startknop na dan)).
Ik download Gentoo, omdat dat een van de besten leek, volgens de website en het advies van velen..
Volgens de website van m$ is winXP ook de beste uitvinding na het wiel, kom op zeg...
Fik fik die cd(rw), enthousiaste reboot en boot van cdrom.. console! ronduit om je DE KOP van in te slaan! Als men je voor een zwart scherm zet als kleuter, weet jij dan watvoor commands je toegang tot hebt, hoe je een lijst ervan opvraagt, hoe je gnu fdisk gebruikt? hoe heel die zooi werkt, wat je moet doen om je huidige partities niet om zeep te helpen? Goh so fucking user-friendly he. Misschien had ik nog wat andere distro's moeten uitproberen, maar daar evrspil ik m'n bandbreedte niet aan, ik voel het toch al komen.. een console en een serieus gebrek aan documentatie.
Als je nou eens die RH6.2 cd's weer eens pakt, en dan bij het installatieprocedure op graphical zet, dan zie je netjes waar alle pakketjes voor dienen en hoe groot ze zijn (of was dit pas vanaf RH 7.*?). Anyway, die grafische installer is echt veeeeeel makkelijker voor n00bs, ik zou zeggen, give it a try one more time, want ik heb nu alleen maar klachten gehoord over de installer van Linux (redhat in dit geval).
Heb ik iets vergeten? Wellicht, en ik zal jullie de ellende besparen van verder te gaan denken op dingen waar ik kritiek kan op geven enzo. Waarom ik dit nou allemaal uittyp en jullie allemaal op stang jaag enzo? Niet om te gaan schreeuwen dat OS X (toepasselijk he? dat ziet er imho een stuk bruikbaarder en professioneler uit!) of Y beter is, maar om eens te vragen of er iemand een distro kent voor newbies.

Ik bedoel geen distro voor kleine kinderen die uit windows installeert en uit windows start, en ook geen die op een concole uitmondt. al die verrekte extremen toch altijd..

Ik zoek dus een distro met een grafische installatie, die je kan DOWNLOADEN zonder een CC-nummer en expiry date boven te halen, die kan starten in X na de installatie, en die bovenal een menselijke partition manager heeft. En wat ik nog veel meer zoek is een grote grote introductie (online) tot hoe het gemiddelde Linux systeem werkt, welke commands er zijn, hoe je die allemaal gebruikt (en nee, manpages helpen me niet, aangezien ik ook niet RUIK welke vervloekte toetsen(combo) je nodig hebt om up/down te gaan en er weer uit te geraken) enzo..

Ik weet het, "zoek maar en je komt er wel". Zo ben ik niet, en ik moet ook geen zeik horen van dan is linux niets voor jou, da's zever :) Als ik iets gebruik dat ik niet ken moet er een duidelijk overzicht bijzijn van wat ik moet weten om het nuttig te kunnen gebruiken, zeg maar een manual bij een tv, maar dan hier een complete userguide voor Linux. Eigenlijk heb ik altijd al eens BSD willen gebruiken, dat geheel ziet er in mijn ogen logischer uit, maar ook hier weer de console die je eerst moet leren beheersen voor je er wat mee kan aanvangen enzo..

Nog ff wat zeiken: verschil tss text mode en grafische systemen is dat je bij de grafische systemen in een oogwenk door de mogelijkheden kan 'browsen' en je ziet meteen hoe je wat moet/kan doen door wat rond te kijken in de grafische omgeving als het ware. Text mode is in mijn ogen als een andere taal, je moet ze kunnen spreken vooraleer je ze kan gebruiken. In Windows bv is iedereen zo 'goed' omdat alles voor de hand ligt, je zoekt maar wat tussen de knopjes (die je ziet) en vensters. Console? druk op wat toetsjes en hopen dat ut wat positiefs op je trugspuwt..

Dank u allen voor uw tijd :D
(PS: Niets persoonlijk hoor, Linus en RMS)
Zo toen had ik er genoeg van, ik hoop dat ik je wat moed heb ik kunnen praten, want Linux is echt tha bomb man, I'm telling ya! (Joey pecchiej (ofzo) in een van de Leathal Weapons reeks)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

[topic=152316] :?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
'k snap je bestwel enzo...maar je geeft zelf al aan dat je beginner bent, als je een beetje research had gedaan was je erachter gekomen dat gentoo alles behalve een beginnersdistro is, en je beter SuSE/Mandrake/RedHat kan gebruiken :)

ik zou zeggen download Mandrake cd1, zet m op een cdtje en probeer 'm

mandrake installatie is supergebruiksvriendelijk, makkelijker en duidelijker als die van RedHat imo :)

en verder zul je toch een hoop moeten lezen/leren voordat je er lekker mee kunt werken :)

daarvoor is er de GoTsearch, google en tig howto's :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik signaleer in dit topic maar 1 ding: een (gefrustreerde) mededeling, zonder vraag of aanzet tot discussie. Sorry, maar daar hebben we hier geen zin in.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Enige wat ik eraan toe wil voegen is dat je maar eens een kijkje in deze reviews moet gaan nemen:

[topic=395099]

Ik ben namelijk benieuwd of je dan nog steeds dezelfde mening toegedaan bent.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.