Auto eindeversterker tikt als je hem uitzet

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remann
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb net een Versterker in de auto gebouwd.
Met een set luidsprekers (woofers).
Als ik nu mijn auto radio uitzet hoor je een tik/plop uit de woofers komen.
Weet iemand hoe dat komt en kun je dat oplossen door bv. condensatoren over de luidsprekers te zetten.
Iemand een idee ?

Verwijderd

das vrij normaal. Bij mij uit me onkyo hoor je een zachte tik als de eindtrappen uit/aan gaan...maar niet door de speakers :?

Verwijderd

denk dat dit normaal is.. omdat bij het uitzetten van je radio altijd even een spanningspiekje wordt door gegeven naar je versterker/speakers..

In jouw geval wordt dit piekje extra versterkt door je versteker.
Op zaterdag 13 juli 2002 19:40 schreef neographikal het volgende:
das vrij normaal. Bij mij uit me onkyo hoor je een zachte tik als de eindtrappen uit/aan gaan...maar niet door de speakers :?
mijn Onkyo systeem heeft dat gelukkig niet.. maar goed. Onkyo systemen kosten dan ook veel meer dan een audioinstallatie voor in de auto :+

Verwijderd

Dat spanningspiekje komt doordat er verscheidene spoelen in de versterker en in de radio zitten. Als er stroom door een spoel gaat treedt er zelfinductie op omdat de spoel zijn eigen flux omvangt. Vandaar dat er even een spanningspiekje is. Dit is heel normaal en is bijna niet tegen te gaan.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Tja voor aanzetten heb je vaak softstart voor uitzetten niet.

Sommige zaken bieden hiervoor uitschakel vertragers aan en je moet dan al je actieve apparaten in een bepaalde volgorde uitschakelen.

bijvoor beeld 'n headunit equaliser crosover in serie kunnen gezammelijk een uitgang uitshakelpuls genereren naar de eindv eindversterker.

Wat ook helpt is iig bij mijn PC is de volumme dich draaien dat reduceerd het uit schakel geluid.

Bij auto hifi is het zo dat je de volume hard hebt staan en dan uit zet dan krijg je een harde uitschakel puls op de uitgangen.

Zit er nogal wat power in je systeem dan wordt dat ook 'n power uischakel geluid.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zaterdag 13 juli 2002 19:46 schreef Tweakert het volgende:
Dat spanningspiekje komt doordat er verscheidene spoelen in de versterker en in de radio zitten. Als er stroom door een spoel gaat treedt er zelfinductie op omdat de spoel zijn eigen flux omvangt. Vandaar dat er even een spanningspiekje is. Dit is heel normaal en is bijna niet tegen te gaan.
Zeker is er wat aan te doen.
Maar vaak wordt er niks aan gedaan.

Veel kwaliteits spul heeft bijvoorbeeld soft aan.

dat houd in de volume wat tegen wordig digitaal geregeld wordt wordt de in gebruikzijnde volume onthouden in de apparaat en bij uitzetten tot nul gereduceerd en bij aan zetten zwelt ie van nul naar laaste waarde.

Alpine gebruikt zo'n soft start methode andere merken niet of anders. bijvoorbeeld met relais de eintrappen line uitgangen worden vertraagt door relais verbonden soort inschakel vertraging. plotseling hoor je dan muziek Kenwood.

Soft uit is moelijker maar wel mogelijk verkrijg door eerst volume naar nul dan AMp remote line uitschakelen
De versterkers moeten dan ook zelf een stille uitgaan karakter hebben
Dan de rest uit die genereren geen uitplop meer doordat de eintrappen al offline zijn.

Helaas wordt dit niet zo vaak toegepast door de verkrijgbare apparatuur.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Remann
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-01-2024
De softstart zit in de versterker.
Dus aangaan gaat goed.
Alleen het uitzetten dus.
Kan het misschien ook aan de luidsprekers liggen ?
Zijn 4 Ohm en de versterker is gestabiliseerd voor 2 Ohm.
Ik kan ze namelijk dan ook brug schakelen.
Misschien dat dat helpt.
Ik heb ze nu beide op een uitgang zitten (L en R).

• Sabian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-11-2023
Op zaterdag 13 juli 2002 19:40 schreef kaasie het volgende:
denk dat dit normaal is.. omdat bij het uitzetten van je radio altijd even een spanningspiekje wordt door gegeven naar je versterker/speakers..

In jouw geval wordt dit piekje extra versterkt door je versteker.
[..]

mijn Onkyo systeem heeft dat gelukkig niet.. maar goed. Onkyo systemen kosten dan ook veel meer dan een audioinstallatie voor in de auto :+
Wil je van de laatste zin maken: "dan de gemiddelde autoinstallatie" :)

En als je wil vergelijken, kom maar op met die getallen van je installatie. >:)

Time is that quality of nature which keeps events from happening all at once.
Lately it doesn't seem to be working.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 19:40 schreef kaasie het volgende:
ghehe check me sig, dis ook geen auto-installatie. Onkyo TXDS595 amp, maar hij klikt gewoon met een tik uit, doet tie overiges ook als ik de center/surround speakers uitschakel.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 20:08 schreef SuperG het volgende:

[..]

Zeker is er wat aan te doen.
Maar vaak wordt er niks aan gedaan.

Veel kwaliteits spul heeft bijvoorbeeld soft aan.

dat houd in de volume wat tegen wordig digitaal geregeld wordt wordt de in gebruikzijnde volume onthouden in de apparaat en bij uitzetten tot nul gereduceerd en bij aan zetten zwelt ie van nul naar laaste waarde.

Alpine gebruikt zo'n soft start methode andere merken niet of anders. bijvoorbeeld met relais de eintrappen line uitgangen worden vertraagt door relais verbonden soort inschakel vertraging. plotseling hoor je dan muziek Kenwood.

Soft uit is moelijker maar wel mogelijk verkrijg door eerst volume naar nul dan AMp remote line uitschakelen
De versterkers moeten dan ook zelf een stille uitgaan karakter hebben
Dan de rest uit die genereren geen uitplop meer doordat de eintrappen al offline zijn.

Helaas wordt dit niet zo vaak toegepast door de verkrijgbare apparatuur.
Ik bedoelde eigenlijk dat de topicstarter dit zelf niet makkelijk tegen kon gaan door met weerstandjes/elco's/watdanooks te gaan prutsen.
Pagina: 1