Op zaterdag 13 juli 2002 19:58 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Dit heeft weinig met Amnesty te maken. Amnesty hoeft niet in actie te komen in landen als Iran (althans, niet voor de problemen die hier genoemd te worden). Verdiep je maar eens in de wetten van de islam (want daar gaat het hier om).
Amnesty treedt op tegen schending van de mensenrechten. Daar is hier toch echt geen sprake van hoor. Ik vind het altijd erg kwalijk als iemand die hier in een andere cultuur woont met een vingertje wijst naar die 'stoute' andere culturen met die verkeerde normen. Dat beeld ontstaat voornamelijk door de media.
euh, misschien toch eerst naar website amnesty gaan vooraleer te snel conclusies maken.
Bekijk artikel 5 van Universele verklaring van de rechten van de mens eens.
Artikel 5
Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.
-----------------------------------
Ik vind het zelf nogal een kromme redenering om voor lijfstraffen te zijn in iran en tegen lijfstraffen te zijn in nederland.
Tolerantie tegenover andere culturen mag toch geen rechtvaardiging zijn om alles van die culturen te rechtvaardigen.
Je hoeft jou eigen mening ten aanzien van lijfstraffen niet te verloochenen omdat zij lijfstraffen toepassen, en wij toch begrip moeten opbrengen voor hun standpunt.
Daar komt nog bij dat lijfstraffen worden toegepast in dictaturen. Gaan we die ook verdedigen als zijnde "hun cultuur".
Ik breng als principe ook geen begrip op voor het standpunt om lijfstraffen voor wetsovertredingen toe te passen. Ik vind het een verfoeilijke gedachte.
En vooraleer je lijfstraffen ook goed zou praten in nederland.
Ik heb vorige week nog een rapport gelezen omtrent het gevangeniswezen in België waaruit blijkt dat alle jongvolwassenen jaarlijks minimaal één misdrijf plegen waarvoor ze ,mocht men betrapt of vervolgt worden, een straf kunnen oplopen.
Dit omsluit dan ook bv. plassen in het openbaar, openbare dronkenschap, graffiti, winkeldiefstal, fietsendiefstal, vechten, bezit van illegale middelen, enz.
Ja laten we ze maar allemaal lijfstraffen gaan geven. Het zal ze leren.
Een bepaalde tolerantie tegenover "wetsovertredingen" geeft een maatschappij ook de mogelijkheid om zich aan te passen. en is een gelegenheid normen en waarden ingang te laten vinden.
Of is er misschien geen verband tussen ontbrekende vrouwenrechten in Iran en het uitspreken van lijfstraffen.
Wie durft er op te komen voor betere arbeidsvoorwaarden, voor gezondheid, meningsvrijheid ?
Wie zal zich voor principiële kwesties durven inzetten wanneer men voor het minste en geringste lichamelijk bestraft word ?
Ik zou zeggen, gelukkig zijn er nog krachten zoals "je eigen pik nalopen" die sterker zijn dan de angst om bestraft te worden. In mijn ogen zijn die voetballende hoerenlopers helden, al zullen ze het zelf niet beseffen.
Wat denk je wat de straf voor homoseksualiteit is in die landen ? Een aai over de bol ? Het mag niet hé, staat in de wet, je moet je maar aanpassen.
Of wat denk je van overspel ?
----------
Nog wat specifiek omtrent lijfstraffen voor hoerenloperij.
Juist op het vlak van de menselijke seksuele drift zijn lijfstraffen mensonterend.
De menselijke seksuele natuur heeft de laatste duizenden jaren al genoeg te lijden gehad van rechtvaardige godsdienstleiders.
Wie macht heeft over de seksualiteit heeft macht over het volk ?
En voor een stuk is dat waarschijnlijk ook.
Want naast voortplanting is seksualiteit ook een bron van welbehagen, welbevinden, geluk.
En welke dictator ziet zijn volk graag gelukkig ?
Neen, ongelukkige, ontevreden mensen die kan men alles laten doen wat men wil. Gelukkige mensen zouden wel eens kunnen zeggen , pfff, daar heb ik nu geen zin in. Gelukkige mensen zouden wel eens opstandig kunnen worden. Gelukkige mensen zouden in hun naïeve gelukstoestand wel eens de verkeerde vragen kunnen stellen.
Het doel van een dictator is niet gelukkige mensen maar juist door middel van angst regeren.
Simpel kan men zich afvragen.
Leiders, godsdienstleiders, wereldleiders, bedrijfsleiders kunnen geen gelukkige mensen gebruiken. Want die zijn nukkig en onhandelbaar. Die gaan hun eigen wegen en zijn niet makkelijk te smeden.
Wie zijn de werkslaven ? Wie zijn de machtsslaven ?
Het zich bevrijden van het juk van de bemoeienissen van de overheid op seksuele vlak is juist een bevrijding van een volk.
Je moet eens nagaan hoezeer in de jaren vijftig de mensen hier in het westen godsdienstig waren. Op minder dan 10 jaar tijd toen de kerken hun morele en wettelijke macht verloren zijn de mensen massaal uit de kerken gegaan.
Nu kun je jezelf afvragen wat het bindmiddel van die cultuur uit de jaren 50 was ?
Liefde voor god of angst ? (en hier waren zelfs geen lijfstraffen.)
Zo is dat ook momenteel in die landen. Schaf die wetten daar maar eens af en dan zul je zien in hoezeer de mensen zelf spontaan de regels blijven volgen.
Wat is het bindmiddel van die cultuur, liefde voor god of angst ?
Neen, ik weiger een cultuur die regeert met angst over mensen te respecteren al is ze islamitisch van aard.