Toon posts:

Pinnetje Northwood afgebroken

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (had) hier een P4 1.6A liggen. Op de een of ander voor mij onbekende manier is in 1 hoek van de proc een hele hoop pinnetjes gebogen (de hoek waar ook de pinnetjes zitten voor die pinmod). Ik heb geprobeerd deze voorzichtig terug te buigen, maar 1 pinnetje heeft het daarbij begeven. Het gaat hier om het meest linkse pinnetje op de derde rij *(dus net onder de rij voor de pinmod).

Wat kan ik nu doen? Ik ben niet echt een ster in solderen, maar garantie is denk ik ook een bekeken zaak. Of kan het zo zijn dat het pinnetje geen functie heeft en dus gemist kan worden?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:33
aan mij geven! ik wil een P4 sleutenhanger :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 17:01 schreef Penaa het volgende:
Ik heb (had) hier een P4 1.6A liggen. Op de een of ander voor mij onbekende manier is in 1 hoek van de proc een hele hoop pinnetjes gebogen (de hoek waar ook de pinnetjes zitten voor die pinmod). Ik heb geprobeerd deze voorzichtig terug te buigen, maar 1 pinnetje heeft het daarbij begeven. Het gaat hier om het meest linkse pinnetje op de derde rij *(dus net onder de rij voor de pinmod).

Wat kan ik nu doen? Ik ben niet echt een ster in solderen, maar garantie is denk ik ook een bekeken zaak. Of kan het zo zijn dat het pinnetje geen functie heeft en dus gemist kan worden?
Pinnetje in socket doen, en hopen dat die contact maakt...
Solderen loopt geheid fout af, en ik vrees gewoon dat je
proc dood is :( Sorry

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Solderen ietje langdurig aan de pin kan hem ook beschadigen dus lijkt mij meer einde oefening.

'n CPU hoor je recht uit de socket te tillen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

wat je zou kunnen als het pinnetje recht is
is het volgende

haal een tube achter ruit verwarmings lijm

leg je cpu op een platte achtergrond
en lijm het pinnetje er met een pinset er weer aan fast
de lijm zorgt er voor dat hij gewoon moet werken
doem hem heel voor zichtig in de socket en
dan hopen dat het werkt
solderen gaat zeker niet lukken

ik hoop dat je er iets aan hebt !

Na rose e cient spin

Verwijderd

tuurlijk kun je solderen, je processor wordt nooit heter dan 300 graden, dan zou nl je soldeer weer kunnen smelten.

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Op zondag 14 juli 2002 13:06 schreef terradigitalis het volgende:
tuurlijk kun je solderen, je processor wordt nooit heter dan 300 graden, dan zou nl je soldeer weer kunnen smelten.
Misschien dom van mij dat ik er nog serieus op ga reageren ook :+ maar, volgens mij heeft het een reden waarom processoren nooit 300 graden worden.... namelijk dat ze lang voor die tijd al kapot zijn. Die kans heb je dus ook als je gaat solderen lijkt me.... tenminste als je gaat solderen met je huis tuin en keuken soldeerbout.

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

Verwijderd

Misschien heb je geluk en was het een aardlijntje. D'r zitten namelijk een aantal aardlijntjes op zo'n proc en je hebt ze niet allemaal nodig. Misschien is het een goed idee om dat eerst effe na te kijken. Dan hoef je misschien helemaal niet moeilijk te doen.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

En anders heel voorzichtig eerst solderen. Vooral heel weinig tin gebruiken en daarna een piepklein beetje superlijm en goed laten drogen

iStockphoto

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 17:23

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Solderen zou ik niet doen. Er is natuurlijk een reden dat je bij IC's vaak een socket moet gebruiken. Je kan wel op dat losse pinnetje een klein beetje tin op doen en dan verwarmen. Als het tin vloeibaar is, snel op het afgebroken stukje van de proc leggen en houdt de pin zo stabiel mogelijk totdat het goed hard is geworden.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op zondag 14 juli 2002 14:06 schreef AxzZzel het volgende:
Solderen zou ik niet doen. Er is natuurlijk een reden dat je bij IC's vaak een socket moet gebruiken. Je kan wel op dat losse pinnetje een klein beetje tin op doen en dan verwarmen. Als het tin vloeibaar is, snel op het afgebroken stukje van de proc leggen en houdt de pin zo stabiel mogelijk totdat het goed hard is geworden.
Dan soldeer je dus :+

iStockphoto

Verwijderd

ok is bij mij al een keer gelukt:

ga naar je moeder's spelden bak haal daar een mooie ietwat dikkere speld uit.. zet ied in de socket ( en ja in het gaatje van de desbetreffende afgebroken pin :P )..

dan zaag je hem af op een zodanige manier dat hij de cpu zeker goed gaat raken.. ( verschilt per socket)..

mij p1 server draait er nog steeds op.. suc6 ermee

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 14:47 schreef _DaWamZ_ het volgende:
ok is bij mij al een keer gelukt:

ga naar je moeder's spelden bak haal daar een mooie ietwat dikkere speld uit.. zet ied in de socket ( en ja in het gaatje van de desbetreffende afgebroken pin :P )..

dan zaag je hem af op een zodanige manier dat hij de cpu zeker goed gaat raken.. ( verschilt per socket)..

mij p1 server draait er nog steeds op.. suc6 ermee
Idd, ik zou ook iets in die trend proberen.Of dat afgebroken pinnetje weer helemaal recht buigen en dan in de socket plaatsen en dan huppa die proc erin en dan maar hopen..

veel suc6 iig

/edit/ spelfoutje /edit/

Verwijderd

Topicstarter
Pinnetje is gewoon nog helemaal recht, hoor. Hij was alleen bij het voetje omgebogen en afgebroken.
Indien ik iets probeer, loop ik dan ook de kans mijn moederbord te mollen, of gaat de pc gewoonweg niet aan, als hij merkt dat de proc iets mist?

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

er gebeurt nix

je bord gaat heus niet stuk

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 17:05 schreef Breepee het volgende:
:P

Verwijderd

Ik heb ooit een opfok-486-cpu gekocht voor een euro, "de lotto van de computerbeurs", er was een pinnetje afgebroken. Ik dacht: "Ik ga dat pinnetje van avond snel terug erop solderen. Maar bij het solderen is die cpu echt verknoeit. NIET DOEN, solderen verknoeit die cpu.

Met wat geluk werkt je cpu nog, test dat ff snel in je mobo. Er zijn non-connected pinnetjes, die zijn hopelijk nutteloos.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 21:25 schreef algabra het volgende:
Ik heb ooit een opfok-486-cpu gekocht voor een euro, "de lotto van de computerbeurs", er was een pinnetje afgebroken. Ik dacht: "Ik ga dat pinnetje van avond snel terug erop solderen. Maar bij het solderen is die cpu echt verknoeit. NIET DOEN, solderen verknoeit die cpu.

Met wat geluk werkt je cpu nog, test dat ff snel in je mobo. Er zijn non-connected pinnetjes, die zijn hopelijk nutteloos.
Tja, in me mobo heb ik nu al een andere zitten en met alles erop en eraan. He becht geen zin om dat er weeeer af te gaan halen. Iemand anders interesse?

Verwijderd

mischien met een punttangetje en een gassoldeerboutje je pinnetje GLOEIEND heet stoken dan een HEEEEEL klein beetje tin er op en dan tegen de proc duwen en laten koelen,

kan een p4 core tegen nattigheid ? kan die um sneller afkoelen :)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Op zondag 14 juli 2002 21:28 schreef Penaa het volgende:

[..]

Tja, in me mobo heb ik nu al een andere zitten en met alles erop en eraan. He becht geen zin om dat er weeeer af te gaan halen. Iemand anders interesse?
Zeker interesse, ik soldeer het pinnetje er wel weer op heb het al eerder gedaan met een pI. :)
twas trouwens een 133.

[edit] hele vette typo eruit gehaald[edit]
* Flagg schaamt zich dood.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 21:40 schreef Flagg het volgende:

[..]

Zeker interesse, ik soldeer het pinnetje er wel weer op heb het al eerder gedaan met een pII. :)
sure, een P2 tuurlijk dat is een slot 1 cpu knap als je daar een pinnetje af kunt breken

Verwijderd

Gewoon eerst eens proberen!
Mischien loopt het beter af als je gedacht had.

(unlocked ofzo)

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

wie zij hier p4 sleutelhanger?
ik heb er een :P

een 1.5 om pcies te zijn :D

------

btw met mijn oude p166 had ik ook zoiets.. alleen toen was een hoekje van de proc gebroken waar 1 pinnetje op zat

gewoon weer terug gestopt
en hij deed het!

heel vaag maar het kan dus zo zijn dat het niet uitmaakt

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 13:47
Op zondag 14 juli 2002 21:45 schreef gpvelzen het volgende:

[..]

sure, een P2 tuurlijk dat is een slot 1 cpu knap als je daar een pinnetje af kunt breken
Heel scherp :)

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Bij mijn proc zijn ook wat pinnetjes afgebroken :D

* STi heeft een XP2000+ sleutelhanger

• justice strike
  • Laatst online: 22-07 21:21
zei iemand slot a/1 sleutelhangers :D

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

als je nu een speld pakt. En je prikt dit in de socket en je zorgt dat hij precies op maat is en het contakt punt raakt zou het maybe lukken??

Verwijderd

Hallo! Zomaar weggeven zou ik zeker niet doen!! Ik heb er nog wel een pentium 75 MHZ of zelfs een P200mmx voor! Je mag zelf kiezen!

Nee hoor, solderen kan best. Gewoon doen.
Op zaterdag 13 juli 2002 17:05 schreef Breepee het volgende:

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 21:09

DDX

ik heb hier ook nog een p4 liggen met 1 missend pinnetje

is er nog wat uit deze topic gekomen, of kan ik die processor net zo goed weggooien ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon solderen ja.. Een welwillend elektroboer/handige vader is ook handig ;)

Sommige winkels kunnen in zulke gevallen de processor wel voor jou inruilen. Ik zou dat maar éérst uitpluizen (mailtje/foontje) eer ik aan de CPU pruts..

• DDX

DDX

tja ik kan die cpu ook wel gewoon naar intel sturen
(gewoon garantie claimen)
hadden ze maar niet zo'n stomme verpakking moeten bedenken (slot1 was heel wat beter bestand tegen beschadigen)

maargoed aan andere kant los ik het liever zelf op, tis toch user error denk ik geweest van gebruiker (en vraag me af of intel daar wat mee doet)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op 14 juli 2002 @ 21:45:
[...]

*trotse bezitter van een socket 7 pII 233 :D *

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 21:26

Maximus

PhD i.o.

* Maximus is trots bezitter van een Slot 1 P-II 333 MHz Boxed :)

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Hmmm ik dacht dat die pinnen niet te solderen waren.

Maar ik zou hem eerstr gewoon zonder pin testen wellicht werkt ie gewoon goed. Zo niet: koop dan geleidende zilverinkt. kost €5 bij stuut en bruin en gebruik dat als lijm.

• DDX

DDX

zonder die pin werkt hij niet

pin zit er ook niet meer bij trouwens
nog ideeen of toch maar poging doen en hem terugsturen aan intel ?

Verwijderd

Check even bij intel.com wat voor pin het is. wellicht zit er nog eenzelfde pin op en kan je die gebruiken.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

_-SToFFeL-_ schreef op 04 november 2002 @ 15:58:
[...]

*trotse bezitter van een socket 7 pII 233 :D *
Dat is een P1 8)7

Een P2 op een So7 mobo, yeah right :D

Gebroken pinnetje.. Aaagh, ik heb vaker gebogen pinnetjes gehad en altijd teruggebogen, maar afgebroken...

Je zou het pinnetje erop kunnen leggen en er een drupje houtlijm overheen mikken. Een week laten drogen en proberen :P.

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/15541225#15541225"]Ik heb ook eens iets soortgelijks geprobeerd met een Voodoo 3.[/url] Uiteindelijk te vroeg uitgeprobeerd en toen was de verbinding weer weg :(

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 14 juli 2002 @ 21:32:
mischien met een punttangetje en een gassoldeerboutje je pinnetje GLOEIEND heet stoken dan een HEEEEEL klein beetje tin er op en dan tegen de proc duwen en laten koelen,

kan een p4 core tegen nattigheid ? kan die um sneller afkoelen :)
Of gewoon een koelblok op de core zetten terwijl je het pinnetje soldeert... :?

Forget your fears...
...and want to know more...

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pinnetje in de socket plaatsen en dan de cpu erop? Evt een heeeel klein stukje aluminium folie op het pinnetje zodat je zorgt dat een zekere contact krijgt.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Het simpelste is om een metalen pinnetje in de socket te drukken op de juiste plaats, rekening houdend dat deze net lang genoeg is om contact te maken en dat de andere pinnen nog net in de socket gedrukt kunnen worden.

Ofwel; zorg dat die pin (naald, spijkertje) wat uitsteekt naar boven. smeer er een druppeltje geleidende zilverpasta ofzo op de top en druk dan de proc in de socket.
laat even drogen en start je computer op.... en dan duimen maar.

Lukt het niet, dan probeer je opnieuw, net zolang dat hij werkt. solderen lijkt me niet echt makkelijk; of je moet een naald vertinnen en dan bloedheet en direct recht met een tangetje direct in de socket drukken en gelijk af laten koelen door bijv. te blazen.

en dan maar hopen dat hij recht zit, want buigen mag absoluut niet; je kan dan in de proc intern beschadigingen geven, en dan is het feestje zeker over...

Succes ;)

Verwijderd

Laten we allemaal even stoer doen met onze sleutelhangers:

ik heb een P2-400 sleutelhanger, ok?

:-P

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:28
* stylezzz heeft een intel 430TX sleutelhanger..... (tijd voor iets nieuws merk ik al :) )

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Ik heb een XP1800 Sleutelhanger , hij is alleen niet helemaal groen meer (bruine vlek) :)

• FMS
  • Niet online

FMS

Heb ik ook ooit meegemaakt met een 2.26. het beste is om naar een juwelier te gaan en de pinnetje te laten solderen.

Verwijderd

FMS schreef op 12 november 2002 @ 19:32:
Heb ik ook ooit meegemaakt met een 2.26. het beste is om naar een juwelier te gaan en de pinnetje te laten solderen.
Daar ben ik geweest met een tualatin maar daar begon die niet aan. :?

• DeadPool
  • Laatst online: 10-06 22:02
Radian schreef op 12 November 2002 @ 19:32:
Ik heb een XP1800 Sleutelhanger , hij is alleen niet helemaal groen meer (bruine vlek) :)
Hehe, join the club :+ ik heb een XP1700+ met mooie zwarte vlek, mooie 1,4Ghz T-Bird en een echte AMD K6-2 300mhz :D allemaal zo dood als een pier.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Graag ontopic please, sleutelhangers en allerhande oude cpu zut zijn niet zó verschrikkelijk relevant hier :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Heb je wel eens de onderkant van een p1 en p4 northwood naast elkaar gelegd. Bij een northwood zitten de pinnentjes dus echt veel dichter bij elkaar, heeft er meer en ze zitten ook nog op veel minder oppervlak.

• DDX

DDX

weet iemand wat pin AF14 op een p4 northwood precies doet ?
ik heb hier nml een p4 1.8A, waarvan die pin is afgebroken

pdf datasheet van intel geeft :
pin numer: AF14
pin name: VSS
signal buffer type: Power/Other
direction:
enig idee of ik pinnetje kan verbinden met een andere pin, zodat hij weer werkend te krijgen is ?

(al geprobeerd te starten zonder die pin, maar dat lukt helaas niet)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

AxzZzel schreef op 14 July 2002 @ 14:06:
Het lijkt mee eerder dat er een socket op zit zodat de chip te verwisselen is (verkeerd geflashete bios etc.) dan dat het voor de warmte is.

Ik kan me niet voorstellen dat een draad in een processor doorbrand van warmte die van buitenaf komt. Als de warmte komt door stroom op de processor zélf dan kan ik het me wel voorstellen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

DDX schreef op 22 december 2002 @ 13:54:
weet iemand wat pin AF14 op een p4 northwood precies doet ?
ik heb hier nml een p4 1.8A, waarvan die pin is afgebroken

pdf datasheet van intel geeft :

[...]

enig idee of ik pinnetje kan verbinden met een andere pin, zodat hij weer werkend te krijgen is ?

(al geprobeerd te starten zonder die pin, maar dat lukt helaas niet)
Hmm dat ruikt naar een pinnetje waaraan de proc gevoed wordt (VSS/VCC).. errug belangrijk pinnetje als je het aan mij vraagt..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

ik heb ook een sleutel bos. met een athlon thunderbird 1200mhz er aan . hij is kaopt maar ziet er nog heel uit.

ontopic : geef het op , hij is kapot

Verwijderd

ga langs bij een IPI. ze bellen intel op, geven sn door 24h swap via dhl en de defecte erachteraan kachelen.
no problemo, ze gaan je echt niet vragen wat er mis mee is.
heb ik al eens gedaan toen er van een s370 bord een clamp afbrak. gewoon doen.
:-)

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 13:58:
ga langs bij een IPI. ze bellen intel op, geven sn door 24h swap via dhl en de defecte erachteraan kachelen.
sweeet >:)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
IK denk idd het afgebroken pinnetje erin en ook nog wat geleidende pasta, of kneedbaar staal ertussen , als het alleen zo'n signaal pin is, zou het misschien werken, is het echter een pin die veel data moet doorvoeren, dan zie ik het somber in.

[ Voor 7% gewijzigd door Carel op 23-12-2002 15:03 ]

• DDX

DDX

Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 13:58:
ipi ben ik zelf
cpu ga ik ook wel krijgen binnen 24h

alleen ben bang voor gezeik achteraf ivm afgebroken pinnetje

(zeer goede service trouwens die 24h swap, al eens gebruikt voor mainbord en wireless lan met kuren)

Verwijderd

Misschien een optie om electro geleidende lijm te gebruiken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

/loze kick

Het is niet nodig om oude koeien uit de sloot te halen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.