Gigabyte 7DXR, IRQ Sharing/ACPI problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
3 weken geleden heb ik Windows 98 als primair besturingssysteem verbannen, en heb ik Windows 2000 geinstalleerd (eindelijk tijd). Alles leek te werken todat alle drivers waren geinstalleerd en ik TV wilde kijken op mijn Miro PCTV Pro. Mijn systeem is het volgende btw:

Mobo: Gigabyte 7DXR (bios update f9)
Mem: 512Mb Infineon PC2100 DDR (2 x 256Mb)
Proc: Athlon Thunderbird 1.4Ghz
Video: Gainward Cardexpert Geforce 3 Golden Sample (29.?? drivers)
TV: Miro PCTV Pro (de oude zonder remote)
Sound: Soundblaster Audigy Player (Driver versie onbekend)
IDE: Promisse ULTRA100 controller (2.01 firmware)
Netwerk: ND010 Ethernet/Fast Ethernet PCI Adapter (device manager naam)

De rest van de hardware zou niet mogen uitmaken voor het probleem (Floppy/Harddisk etc.)

Ok, weer ter zake, mijn PCTV deed het dus niet, ik de PCTV assitent opgestart. Bij allerlaatste test ging het fout en kreeg ik de melding dat er geen IRQ voor het apparaat is ingesteld of, de IRQ gedeeld wordt.

Ik kijken en ja hoor, een hele lading apparaten op IRQ 11 zonder mogelijkheid ook maar een IRQ te veranderen. Ik zoeken op GOT, vind ik uit dat dat normaal is door ACPI. Dus ik met aanwijzingen uit dit topic ACPI uitgezet in de hoop mijn IRQ instellingen te kunnen veranderen. Dit werkte dus niet.

Nu kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat het een bios instelling zou moeten zijn (ik heb alle settings van IRQ steering ook al geprobeerd dat head geen effect). Alleen met welke instelling krijg ik ACPI in bios uitgeschakeld op mijn Gigabyte 7DXR (ik kan er in de handleiding niets over vinden).

Ik hoop dat het niet al te onduidelijk is, en iemand een oplossing voor mijn hardnekkige probleem heeft.

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

Verwijderd

A) De PCTV drivers hebben nooit uitgeblonken in stabiliteit en comaptibiliteit.

B) Win2K... ik zou met de komst van WinXP niet weten waarom je dat OS zou willen draaien.

Conclusie: een hoop kutten met de drivers voor je PCTV kaart of gewoon WinXP gaan draaien.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Heb ook hetzelfde prbleem
7apparaten op irq 11 en ook belangrijke.

AIW
OHCI 1394 firewire
VIA USB
VIA USB
Realtek 8129
Creative live
Massaopslagcontroler

Ik heb APIC geprobeert om 24 irq te verkrijgen maar blijkbaar doet de DXR er niet aan.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 16:04 schreef Bonanza76 het volgende:
A) De PCTV drivers hebben nooit uitgeblonken in stabiliteit en comaptibiliteit.
Ik moet zeggen dat 5.01 het wel aardig doen.... en ik denk niet dat het stabiliteits probleem is, aangezien de foutmelding erg duidelijk is.
B) Win2K... ik zou met de komst van WinXP niet weten waarom je dat OS zou willen draaien.
Behalve dan dat Win 2k iets beter hardware en vooral software compatibiliteit heeft, is er ook nog een raar probleem waardoor WinXP niet installeerd (om over de legaliteit van dat alles nog maar te zwijgen ;))
Conclusie: een hoop kutten met de drivers voor je PCTV kaart of gewoon WinXP gaan draaien.
Ik heb al aardig wat ge*** maar dat had geen verbeteringen tot gevolg.

Verwijderd

download de nieuweste drivers ? :)
die schijnen wel beter te zijn

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 16:17 schreef Dannyke het volgende:
download de nieuweste drivers ? :)
die schijnen wel beter te zijn
Ik neem aan dat je 5.1 bedoelt, gedownload en geinstalleerd, maar geen verbetering in de situatie (ook geen verslechtering).

Verwijderd

verander je indeling vna je pci kaarten is :)

owja pci slot onder het AGP slot.. niet usen :)

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 16:22 schreef Dannyke het volgende:
verander je indeling vna je pci kaarten is :)

owja pci slot onder het AGP slot.. niet usen :)
Laatste PCI slot is niet in gebruik, en onder AGP ook niet. Ik heb al wat combo's geprobeerd, maar geen verandering (alleen mijn netwerk kaart krijgt een ander IRQ, maar dat biedt geen oplossing)

edit:
Ik was een beetje onduidelijk

Verwijderd

hm gaar :(

mijn PCTV maakt ruzie met mun netwerk kaart, terwijl er geen conflicten zijn :(

de test deed die ook niet
maar hij werkt verder wel goed

Verwijderd

Ik heb zelf destijds van ellende die hele PCTV kaart er maar uitgeknikkerd... ook al had ik em na veel ellende werkend (zelfs in Win2K), maar mn systeem werd er niet stabieler van als ik de software had draaien...

Verwijderd

In je BIOS "PnP OS" op "No" zetten. Je moederbord (BIOS) verdeelt dan de IRQ's. Mischien staat er in de gebruiksaanwijzing van je mobo wel welke PCI sloten een IRQ delen. Tot voor kort werd de IRQ van het AGP slot gedeeld met het onderliggende PCIslot. Echter, er zijn nu moederborden die het IRQ van het AGPslot met geen enkel ander slot delen.
Als je IRQ's te kort komt wil het uitschakelen in de BIOS van een compoort die je niet gebruikt wel eens een oplossing geven.
Over het toewijzen van IRQ's door ACPI in W2K moeten er diverse topics zijn. Het was een "hot item" toen W2K pas op de markt kwam. 'k zou hier maar eens gaan zoeken bij het Windows gebeuren. De "trucs" die je moet loslaten op W2K om een systeem met veel kaarten goed werkend te krijgen hebben mij doen besluiten om W2K maar over te slaan.....
TV kaarten zijn sowieso krengen om ze goed aan de praat te krijgen als je veel kaarten in je PC hebt. De enige kaart die ik zondermeer goed werkend heb gekregen en die bleef werken, is de "Rave" van Pinacle. De rest was hopeloos...

'k heb even voor je "gezocht". Kijk hier eens: http://www.win2kwereld.nl/

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 20:57 schreef klausewitz het volgende:
In je BIOS "PnP OS" op "No" zetten. Je moederbord (BIOS) verdeelt dan de IRQ's. Mischien staat er in de gebruiksaanwijzing van je mobo wel welke PCI sloten een IRQ delen. Tot voor kort werd de IRQ van het AGP slot gedeeld met het onderliggende PCIslot. Echter, er zijn nu moederborden die het IRQ van het AGPslot met geen enkel ander slot delen.
Als je IRQ's te kort komt wil het uitschakelen in de BIOS van een compoort die je niet gebruikt wel eens een oplossing geven.
Over het toewijzen van IRQ's door ACPI in W2K moeten er diverse topics zijn. Het was een "hot item" toen W2K pas op de markt kwam. 'k zou hier maar eens gaan zoeken bij het Windows gebeuren. De "trucs" die je moet loslaten op W2K om een systeem met veel kaarten goed werkend te krijgen hebben mij doen besluiten om W2K maar over te slaan.....
TV kaarten zijn sowieso krengen om ze goed aan de praat te krijgen als je veel kaarten in je PC hebt. De enige kaart die ik zondermeer goed werkend heb gekregen en die bleef werken, is de "Rave" van Pinacle. De rest was hopeloos...

'k heb even voor je "gezocht". Kijk hier eens: http://www.win2kwereld.nl/
De Rave is een iets nieuwere versie als mijn TV kaart. Maar ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik had ACPI al uit gekregen, en ik kende de optie "PnP OS = NO", jammer genoeg kan ik die optie niet in mijn bios vinden, maar volgens mij is dat ook alleen nuttig met ISA sloten op mobo (en die zitten er bij mij niet op).

Ik weet welke sloten gedeeld zijn, maar heb nog steeds problemen, zelfs met ACPI uit is Windows 2000 koppig en geeft dingen zelf IRQ's.

Ik heb op een andere partitie een herinstall gedaan, en daar doet ie het wel, terwijl de intstellingen hetzelfde zijn. Het enige verschil dat ik kan bespeuren is dat ik de TV kaart heb geinstald voor de Audigy..... ik probeer het nog eens, en nu ff kijken of het weer lukt.

Verwijderd

Hmmm, heb hetzelfde probleem... PCTV geeft geen conflicten als je in systeembeheer kijkt maar bij de laatste test zegt ie dat er wel conflicten zijn (waarschijnlijk dan). Geen idee wat het probleem is want ik heb hem eerder wel aan het werk gekregen. Laat ff weten wat de truc is als je m werkend hebt, wil ik namelijk ook :) Zal ondertussen zelf ook wel ff pielen.

Verwijderd

staan nog wat nuttige tips :D

• Enigma69855

Enigma69855

Candle in my eye.......

Topicstarter
Ja ik heb het eindelijk (met een beetje lompe methode uitgevonden trouwens). Herinstalleer Windows 2000, installeer alle drivers, en hij werkt. Ik denk vaag... maar ok, ik alle programmatuur installeren, en hij doet het niet meer.

Wat vinden we uit, het ligt aan een programma of een instelling van een van die programma's.

Windows 2000 weer opnieuw installeren, en nu naar elk geinstalleerd programma proberen of ie het doet. Blijkt het probleem te zitten in een instelling van Windows 2000 die alleen veranderd kan worden via register, of X-teq Systems X-Setup. Namelijk de setting Windows 2000 I/O Pages.

De beschrijving geeft aan dat er problemen kunnen optreden met CD-R.... die gaf bij mij geen problemen, mijn TV kaart wel.

Bedankt voor de hulp, ik hoop dat andere mensen met onverklaarbare PCTV problemen hier wat aan hebben. (Het blijkt dus eigenlijk een software probleem te zijn, en ineens zit ik in het verkeerde forum :))

Pagina: 1