Games splitsen in 2 delen

Pagina: 1
Acties:

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:29
Op een rustig middag vol met regen en onweer was ik ff m'n HD aan het door spitten.
Nou hartstikke leuk, maar het viel me op dat ik veel games alleen op m'n PC heb alleen voor het multiplayer gedeelte.
Bv. Mohaa, RTCW, Jedi Knight 2, Half-life, OFP ect.

Nu zie je bij sommige games, zoals RTCW en JK2, dat ze 2 versies van de game hebben.
Je start hem of singleplayer of multiplayer.
Zo kwam het ineens bij me op waarom games nog steeds uit 1 deel bestaan.
Wat heb ik aan al data dat alleen voor het singleplayer is :?
Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk de standaard dll's en weet ik het allemaal wel niet moeten er wel zijn.
Maar alle singleplayer models, speeches, maps ect zijn toch echt overbodig.
Wat ik dus graag zou willen zie dat als je de game installeerd je word gevraagt wat je wilt installeren.
• Singleplayer
• Multiplayer
• Singleplayer & Multiplayer

Zou het echt zo moeilijk zijn om een game in 2en te splitsen ?
Zijn er al games die dit hebben ?
En wat vind jij er van ?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
Bij Drakan kan je bij de installatie aangeven of je Singleplayer, multiplayer, of beide wilt installeren.

Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in. Tegenwoordig heeft niemand meer gebrek aan schijfruimte en het geeft alleen maar gedoe als je bijv alleen singleplayer hebt geinstalleerd en dan ooit 's een keer multiplayer wilt spelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 15:35 schreef Tampie2000 het volgende:

Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in. Tegenwoordig heeft niemand meer gebrek aan schijfruimte en het geeft alleen maar gedoe als je bijv alleen singleplayer hebt geinstalleerd en dan ooit 's een keer multiplayer wilt spelen.
precies, een grote HD is niet zo duur. Dus waarom zouden ze het op delen

• kamerplant
  • Niet online
Probeer gewoon de bestanden waarvan je ziet dat het bv video of audio is wat je toch niet nodig hebt, te deleten. Meestal gaat dat gewoon, en krijg je alleen maar een error als het spel die bestanden wilt opvragen :)

Gewoon dus wat proberen ;)

🌞🍃

Verwijderd

ik vind dat ze het ook apart zouden moeten verkopen
een multiplayer versie en een single player versie
want nu betalen mensen met bijv een modem die alleen singleplayer willen ook voor multiplayer en mensen die alleen multiplayer willen omdat ze toch geen zin/tijd hebben in de singleplayer teveel voor singleplayer

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03
D'r zijn wel redelijk wat spel die een speciale instal hebben voor multiplayer (Starcraft, Total Annihilation en nog veel meer).

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:06
bij Diablo II zit zo'n optie :)

Maar bij bijv Quake II kan je het wel zelf doen. Die kan je verkleinen tot een paar mb's zodat je alleen multiplayer kan doen :D

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

• M@NIC
Op zaterdag 13 juli 2002 15:40 schreef effex het volgende:
want nu betalen mensen met bijv een modem die alleen singleplayer willen ook voor multiplayer en mensen die alleen multiplayer willen omdat ze toch geen zin/tijd hebben in de singleplayer teveel voor singleplayer
Das weer wat anders :?

Verwijderd

Sja, probeer het!

• M@NIC
Op zaterdag 13 juli 2002 16:05 schreef Tomaseli het volgende:
Sja, probeer het!
Ik geloof dat de helft het hier niet snapt.
Ik wil het niet doen, gewoon dat de makers deze keuze erin zetten :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
Tja dat is helemaal onzin natuurlijk.

Je zou de prijs van beide samen hetzelfde moeten houden als alles in 1 verpakking.

Dat betekent dat de makers/uitgevers minder verdienen omdat ze 2 hoesjes, 2 cd's en 2 boekjes moeten maken. En ik denk dat de meeste mensen dan toch single én multiplayer zouden kopen.

Owja en milieuvriendelijk is het ook niet echt...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:23
ja de makers kunnen wel de keuze erin maken, maar het is tegenwoordig toch overbodig.

bijna iedereen heeft een hd van 60 gb, dus is het niet zo boeiend of een spel 400 mb of 700 mb inneemt :z

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Op zaterdag 13 juli 2002 16:50 schreef Rody het volgende:
ja de makers kunnen wel de keuze erin maken, maar het is tegenwoordig toch overbodig.

bijna iedereen heeft een hd van 60 gb, dus is het niet zo boeiend of een spel 400 mb of 700 mb inneemt :z
En ikke niet, WHeeeeeeee :'(
Ach ja.... een 60 gig is nu heel goedkoop (Maar ik heb bijna geen geld meer)

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Ik zie het nut er niet van in om 3 apparte installs te hebben, zoals al gezecht, de meesten hebben toch wel een grote HD...
Dit is helemaal onzin (no offence ;)) dit is alleen nog meer geld klopperij voor de consument, als er 2 versies te koop zouden zijn zouden ze gewoon per stuk €45 kosten... en dan is er nog een groep die allebijde versie willen hebben dus zouden er 3 versies moeten uit komen (alleen single, alleen multi en allebij), dan kun je afvragen, waarom zou ik alleen de single of multi versie kopen terwijl je hem ook in één voledig paket kunt kopen...

Naja, dat zijn mijn €0,02 :)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Op zaterdag 13 juli 2002 15:32 schreef M@NIC het volgende:
Bv. Mohaa, RTCW, Jedi Knight 2, Half-life, OFP ect.

Nu zie je bij sommige games, zoals RTCW en JK2, dat ze 2 versies van de game hebben.
Je start hem of singleplayer of multiplayer.
Zo kwam het ineens bij me op waarom games nog steeds uit 1 deel bestaan.
Wat heb ik aan al data dat alleen voor het singleplayer is :?
Klopt, maar de eerste 3 zijn Quake 3 engine powered.
De meeste data zit in een algemene .PK3 file, en dat echt specifiieke SP/MP data zit in de eigen packs. Als jij die packs zou openen (kan met elk ZIP programma, PK3's zijn ook zips) en er allemaal data uit zou gooien, dan kan jij geen pure servers meer joinen, aangezien jij andere PK3's heb dan de server (CRC checksum verschilt).

Het verwijderen van SP PK3's zou kunnen, want dan mis je een pack, en die SP packs zou je kunnen beschouwen als maps die jij niet heb, maar die wel op de server staan. Ook al heb jij die maps niet, je kan wel joinen, totdat de server naar die PK3/map vraagt. Dan wordt je eruit gegooit omdat jij die PK3 niet heb.

Halflife draait op een zwaar omgebouwde Q2 engine, maar ik dacht dat die ook een pure server functie had.

En aangezien 95 van de 100 servers (ruwe schatting) pure server zijn...

Conclusie: Met games die pure server mogelijkheden hebben, ik zou het niet proberen. Ook al staat er dat het een SP pack is, misschien worden er toch onderdelen gevraagd door het MP gedeelte van de game.

Verwijderd

uiteraard zouden ze dan niet beide 45 euro moeten zijn

multiplayer bijv 20 of 25 euro en single player 30 of 35 ofzo, dat zijn tenminste wat redelijke prijzen

add-ons verkopen ze toch ook apart, duh :)
wrom dan niet multiplayer apart aangezien niet iedereen multiplayer gebruikt (of andersom)
klinkt toch vrij logisch lijkt me, of ben ik nou gek :)

en tis idd offtopic maareh t schoot me zo te binnen ff dus :D

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het zou veel logischer zijn als de multiplayer versie maar 20€ koste, en je vervolgens 2€ in de maand zou moeten betalen. Dan heeft het bedrijf tenminste ook nog de motivatie om te zorgen voor goede servers, en regelmatige updates.

[toevoeging]

Het splitten voor ruimte besparing heeft IMHO weinig zin. Veel SP data wordt immers hergebruikt in MP (denk aan textures, ambient sounds, player models). Daarnaast zijn de SP geluiden natuurlijk een uitgebreide bron voor leuke effecten in home-made MP maps. Je kunt er immers vanuit gaan dat iedereen die effecten wel heeft, zodat je alleen je map hoeft te verspreiden.

Het enige wat echt SP only is (mischien op coöp na) zijn de maps, maar als je kijkt hoeveel dit uitmaakt van het totaal dan is dit redelijk te verwaarlozen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1