[divx] hoe maak de mooiste divx'en?

Pagina: 1
Acties:

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo,
Ik weet dat er al tig threads over zijn, maar ik heb nog niet mijn vraag beantwoord gezien. Hoe maak je de mooiste divx? Ik heb dus een dvd waar ik een 1cd of 2cd divx van wil maken. Rekentijd is niet van belang, want ik ga 't op m'n server (Celeron 466 die 24 uur per dag aanstaat, van mij mag het ook 5 dagen duren bijvoorbeeld) doen.

Ik heb vandaag een hele zwik proggies geprobeerd (EasyDivx, Gordian Knot, Mpeg2Avi), maar ik weet niet echt wat nou echt de mooiste divx oplevert. Zo leverde de DVD2AVI die bij EasyDivx zat een wat schokkend beeld.

Wat raden jullie aan als mijn "eisen" zijn: beste kwaliteit (ik vind de VIRA-rips altijd erg mooi), tijd speelt geen rol, codec het liefst iets wat algemeen gebruikt wordt (Xvid, Divx 4.01, Divx 5?). Geluid apart rippen/encoden is een optie, maar als het all-in-one kan dan liever natuurlijk. Wat is voldoende? 160kb/sec? Het gaat hier over een film van 2 uur, dus zal wel 2 cd's worden??

Elke info is welkom!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik deed altijd 2-pass (SBC) DivX 3.11, om zo exact mogelijk op 1 of 2 (soms 3) cd's te komen.

Omdat ik ongeveer 5% uitval heb van m'n cd's na 2 jaar heb ik besloten om alles op HDD te laten staan. De films hoeven dus niet meer per se op 1 of 2 cd's te passen.

Daarom rip ik nu alleen nog maar met DivX 5.02, 1-pass quality based, 97%. En ik gebruik 98% voor 640x272-films. Audio doe ik met lame --r3mix, da's net iets kleiner dan lame --alt-preset standard, klinkt prima. Sommige films komen daarmee op 670MB, andere op 1,8GB. Geen peil op te trekken, maar het ziet er wel altijd prima uit.

(2 FPS op m'n Celeron333, die dag & nacht aan staat).

Drie belangrijke dingen die vaak vergeten worden:
- De audio is soms een aantal milliseconden (vaak 80) verschoven, als je dat niet corrigeert, dan klopt beeld/geluid niet helemaal.
- Zwarte randen weghalen, soms ook rare (verkleurde) randjes.
- Soms veroorzaakt de conversie van 5.1 naar 2 kanaals hele hoge piepen in het geluid. Die moet je eruit filteren indien aanwezig.

Siditamentis astuentis pactum.

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:26

Halfkakkende

Vandring

(jarig!)
Ik heb zelf de Flask methode gebruikt en sinds kort de SBC Gordian Knot methode (2 pass dus) en ik moet zeggen die Gordian Knot rips zijn zeer mooi!!! Dit alles op 1 cd'tje geperst! Geluid is dan 128 kbit vbr.

MUZIEK!

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 15:56 schreef Varienaja het volgende:
Ik deed altijd 2-pass (SBC) DivX 3.11, om zo exact mogelijk op 1 of 2 (soms 3) cd's te komen.

Omdat ik ongeveer 5% uitval heb van m'n cd's na 2 jaar heb ik besloten om alles op HDD te laten staan. De films hoeven dus niet meer per se op 1 of 2 cd's te passen.

Daarom rip ik nu alleen nog maar met DivX 5.02, 1-pass quality based, 97%. En ik gebruik 98% voor 640x272-films. Audio doe ik met lame --r3mix, da's net iets kleiner dan lame --alt-preset standard, klinkt prima. Sommige films komen daarmee op 670MB, andere op 1,8GB. Geen peil op te trekken, maar het ziet er wel altijd prima uit.

(2 FPS op m'n Celeron333, die dag & nacht aan staat).

Drie belangrijke dingen die vaak vergeten worden:
- De audio is soms een aantal milliseconden (vaak 80) verschoven, als je dat niet corrigeert, dan klopt beeld/geluid niet helemaal.
- Zwarte randen weghalen, soms ook rare (verkleurde) randjes.
- Soms veroorzaakt de conversie van 5.1 naar 2 kanaals hele hoge piepen in het geluid. Die moet je eruit filteren indien aanwezig.
Hey perfect, dit soort info is oke! Enige wat ik nog mis: je encode met SBC, maar met welk programma? En doe je audio apart? Dat "op hd bewaren" vind ik wel een strak idee trouwens, een extra 120gb kost tegenwoordig toch vrij weinig meer. Dus als je nog effe wilt zeggen welk proggie ik kan gaan gebruiken? thx

Verwijderd

Ik gebruik altijd g-knot nu in combo met divx 5.02 artefacts ? nooit van gehoord :)

voor de compleetse en beste guides van g-knot ga na de site van een van de gasten hier achter dan !! www.doom9.net

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 13 juli 2002 16:03 schreef ThePriest het volgende:
Enige wat ik nog mis: je encode met SBC, maar met welk programma? En doe je audio apart? Dat "op hd bewaren" vind ik wel een strak idee trouwens, een extra 120gb kost tegenwoordig toch vrij weinig meer. Dus als je nog effe wilt zeggen welk proggie ik kan gaan gebruiken? thx
SBC encoden gaat natuurlijk met Nandub.

De audio pruts ik uit de vobjes met vob2audio, of graphedit als vob2audio niet wil werken. Daar komt dan een wav uit die ik met Lame encode naar mp3.

SBC is uitgevonden om ervoor te zorgen dat je een bepaalde ruimte (700 of 1400MB) zo goed mogelijk vol krijgt. Als de bestandsgrootte je niet uitmaakt (dus, wanneer je films opslaat op HDD) heb je niks meer aan SBC (meeste kwaliteit in een bepaalde hoeveelheid MB's). De hoeveelheid MB's maakt niet meer uit, dus je gaat alleen nog maar voor 'meeste kwaliteit'. Vandaar dat ik nu alleen nog maar DivX 5.02 1-pass quality based doe.

Ik gebruik daarvoor Virtualdub, en nog steeds dvd2avi (voor de pseudo-avi) + vob2audio (geluid) + lame (mp3-encoder). Achteraf mix ik geluid en video weer bij elkaar met Nandub. Subrip tenslotte voor de ondertiteling.

Siditamentis astuentis pactum.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Ik heb een kort maar krachtig antwoord. Gebruik DVDx 2.0 , Doet alles wat jij wilt. Geeft mooi beeld, hakt ze in stukken die jij wil, geluid loopt synchroon. Nou wat wil je nog meer.

Ik gebruik het ook en na afloop fik ik ze gewoon op een cd-r Voila :)

Ik heb even een nuttig topic voor je op gezocht. Die CCE werkt bij niet maar voor de rest bij mij perfect.

Hier 't topic -> [topic=519399]

Titel klopt niet helemaal maar met DVDx 2.0 kan je DIVx, VCD & SVCD maken.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• dbzdragon
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lees deze site en al je vragen die je over DivX, Bivx, Vorbis, MP3, Divx 4.12, Divx 5.0, enz. enz. enz. staat hier heel eenvoudig uitgelegd.

Kortom hele duidelijke guides en de beste kwaliteit.

http://www.everwicked.com

Verwijderd

Ik denk dat dit topic wel snel in de klasse "wie bakt het beste brood" zal komen (smaken verschillen - evenals methodiek).

SBC-NanDub/VKI/G-Knot/blabla - de mooiste DivX is van je trouwdag/geboorte kind...

Ik gebruik overigens Flask/V-Dub - 2pass VBR - en eventueel elke tool die noodzakelijk is om de hoogste kwaliteit te behalen. Geen enkel setting is gelijk bij verschillende films !
Het belangrijkste is mijns inziens niet de programmatuur, maar de logica van de persoon die het gebruikt. Ik heb al vele mensen 2 weken zien recompressen met allerlei (onmogelijke) settings, en nog wel meer via internet voorbij zien komen.

Een goede Rip draait ook op mindere PC's goed - en in ieder geval op je huidige. Dat hij dan ook op een betere PC nog mooier is is dan mooi meegenomen. Kortom, kijk eens wat er wel/niet draait etc. Maak een database van je huidige films met je kritiek daarop - en je komt al snel tegen wat de oorzaak is dat die films niet echt soepel lopen / mooi zijn. Daarna kun je altijd ook nog 1 van de duizenden guides lezen - zolang je maar beseft dat velen tegenstrijdig zijn en geen van allen 100% gelijk hebben omdat recompressie nou eenmaal water bij de wijn is...
Pagina: 1