Toon posts:

[woody] XFree86 wil niet :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst woody geinstalleerd, eerst problemen met dependencies.. Dat opgelost met het aanpassen van mn /apt/sources.list. Maar nu wil mn X niet werken...

na apt-get install xserver-xfree86 en vervolgens X -configure krijg ik de volgende melding:
-----------------------------------
.....
(--) Assigning device section with no busID to primary device
(EE) no devices detected.

Fatal server error:
no screens found

Wat kan ik hier aan doen??

btw, mn tasksel werkt ook niet meer, ligt dit aan het feit dat ik mn /apt/sources.list aangepast heb???

Verwijderd

Wat zijn je instellingen? (videokaart en monitor)

Verwijderd

Topicstarter
ehm, er staat een oud monitortje 15", vid kaartje is een S3 Trio 64V+

Verder heb ik niet ingesteld, XF86Setup is er (nog?) niet onder mn Woody, misschien een andere maniet?

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

dop

Windows needs to reboot now

je zou je XF86Config eens kunnen posten zodat iedereen mee kan kijken
anders word het wel erg gokken

EPC Debian Gnu Linux

Verwijderd

Je kunt het natuurlijk op de ouderwetse manier proberen met xf86config.

Verwijderd

Topicstarter
Doh!, Ik en mn geheugen..

iig, na het runnen van xf86congig, zelfde probleem... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Weet imand trouwens waarom ik de melding

-----------------------------------------
E: package .......... has no installation candidate

krijg als ik iets met tasksel probeer te installeren???

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 15:24 schreef TheKiwi het volgende:
Verder heb ik niet ingesteld, XF86Setup is er (nog?) niet onder mn Woody, misschien een andere maniet?
xf86config dan?
code:
1
apt-get install xf86config
Op zaterdag 13 juli 2002 16:11 schreef TheKiwi het volgende:
Weet imand trouwens waarom ik de melding

E: package .......... has no installation candidate

krijg als ik iets met tasksel probeer te installeren???
doet dpkg (apt-get) het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 18:10 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

xf86config dan?
code:
1
apt-get install xf86config

[..]

doet dpkg (apt-get) het dan wel?
1e was een bier/typ fout :) ..
apt-get werkt wel...

maar ik heb het nu wel aan de praat.. ik heb non-free packages enabled. Ik gloof dat dat t m was... :?

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
ik denk dat ik het wel weet, omdat je een S3 kaart hebt, moet je xsrver-S3 hebben, of een andere van S3, maar de S3 kaarten ondersteunen (tot zover ik weet) geen 4.*, dus moet je een oude xserver gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ah, klinkt logisch :)

thnx,
maar hoe kom ik aan ouder versie van x onder woody??

• centauri
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
apt-cache search xserver

-->

xserver-s3 - X server for S3 chipset-based graphics cards
xserver-s3v - X server for S3 ViRGE and ViRGE/VX-based graphics cards

<< shibby >>

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 19:16 schreef Grablinco het volgende:
ik denk dat ik het wel weet, omdat je een S3 kaart hebt, moet je xsrver-S3 hebben, of een andere van S3, maar de S3 kaarten ondersteunen (tot zover ik weet) geen 4.*, dus moet je een oude xserver gebruiken.
Er zitten S3 drivers in Xfree 4.x hoor. Voor alle soorten en maten. Voor de Trio64V+ moet je de XF86_S3 driver gebruiken. Maar het is het makkelijkst om gewoon xf86config (dat was geen typ/bierfout van mijn kant iig) te gebruiken. Dat is wel een erg raw tooltje, maar hij werkt wel...

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 15:06 schreef TheKiwi het volgende:
Ik heb laatst woody geinstalleerd, eerst problemen met dependencies.. Dat opgelost met het aanpassen van mn /apt/sources.list. Maar nu wil mn X niet werken...

na apt-get install xserver-xfree86 en vervolgens X -configure krijg ik de volgende melding:
.....
(--) Assigning device section with no busID to primary device
(EE) no devices detected.

Fatal server error:
no screens found

Wat kan ik hier aan doen??

btw, mn tasksel werkt ook niet meer, ligt dit aan het feit dat ik mn /apt/sources.list aangepast heb???
Die melding hierboven komt omdat ie geen xfree86 versie 4 gebruikt maar een oudere. Hij gebruikt nu dan ook /etc/X11/XF86Config i.p.v. /etc/X11/XF86Config-4.

Wat je doen moet, ook voor die s3 toestand enzo is apt-get install x-window-system (x-windows-system..) zoiets. k heb nu zelf geen Debian bij de hand.. Dan komt vanzelf die auto installatie toestand van apt en die vraagt je wat vragen over je monitor, video kaart e.d. (ook s3 zit ertussen)

klaar !

Eventueel als ie nog niet start xf86config nog s draaien :)

Je kan ook latijd nog apt-reconfigure x-window-system doen om opnieuw de wizzard te krijgen zodat je svga/s3/nv etc kunt kzienzen.

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Op zaterdag 13 juli 2002 21:43 schreef DarkPipo het volgende:
Er zitten S3 drivers in Xfree 4.x hoor. Voor alle soorten en maten.
sorry, een foutje bij mijn kant, darkpipo wees mij erop dat ik fout zat en wees mij deze site : http://www.xfree86.org/current/Status28.html#28

dan moet je denk ik xserver-s3 of xserver-s3v hebben, (zelf denk ik xserver-s3v) dan komen vanzelf de juiste packages erbij.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 13 juli 2002 22:08 schreef Grablinco het volgende:
dan moet je denk ik xserver-s3 of xserver-s3v hebben, (zelf denk ik xserver-s3v) dan komen vanzelf de juiste packages erbij.
Nee, hij moet gewoon xserver-xfree86 hebben, dat is XFree86 4.*. XFree86 3.* is opgesplitst in meerdere X servers (waaronder dus xserver-s3 en xserver-s3v).

En XFree86 3.* is iets wat ik alleen zou aanraden als een videokaart (nog) niet supported is in XFree86 4.* (maar dit videokaartje is als het goed is gewoon gesupport).

Topicstarter: kijk eens met dpkg -l 'xserver-*' welke X servers je geinstalleerd hebt. Je hebt alleen xserver-common en xserver-xfree86 nodig. Alle anderen mogen weg.

Doe daarna eens dpkg-reconfigure xserver-xfree86, debconf stelt dan vragen over hoe je XF86Config ingesteld moet worden.
Pagina: 1