Wake on Lan & Lampje

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ben al paar uurtjes aan het stoeien geweest met wake on lan. Het werkt niet omdat het lampje op de netwerkkaart niet brandt als de pc uit is.
De vraag: Hoe zorg ik ervoor dat het lampje gaat branden :?

Extra info:
-Asus A7v moederbord (welke WOL ondersteunt)
-WOL is enabled in de bios
-Realtek 100mbit netwerkkaart
-Kabeltje aangesloten tussen moederbord & netwerkkaart
-"Allow the computer to turn off this device to safe power" staat UIT bij de netwerkkaart.
-Met dit progje werkt het niet: http://www.gammadyne.com/cmdline.htm#wol
-Met Amd's Magic Packet werkt het niet
The motherboard must support Wake On LAN.
The NIC must support Wake On LAN.
There must be a wire connecting the motherboard's WOL port to the NIC's WOL port.
The Wake On LAN feature must be enabled in the motherboard's BIOS.
The "Good Connection" light on the back of the NIC must be lit when the machine is off.
Aan de laatste voorwaarde voldoet mijn pc dus niet.
Search is gebruikt. Staat erg veel in over WOL, maar niets over het lampje.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 13:38
volgens mij werkt dat ook alleen maar bij standby.

Probeer de pc eens in standby te zetten en ping die machine dan eens?

Verwijderd

je moet ook effe in je bios instellen dat je pc werkt met Wake on Lan.

Gewoon effe kijken in je bios, staat er ergens tussen.

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Op zaterdag 13 juli 2002 15:19 schreef Hennie-M het volgende:
volgens mij werkt dat ook alleen maar bij standby.

Probeer de pc eens in standby te zetten en ping die machine dan eens?
Lampje gaat bij mij wel branden op de hub als de pc echt uit staat, ondanks dat ik gezegd heb dat WOL uit moet en in het bios en windows staat het ook uit :?

Bij hibernate gaat het wel uit trouwens.....zou dat soms komen omdat dat kabeltje nog op het mobo en nic geprikt zit

(ik wil er dus geen gebruik van maken voor de duidelijkheid itt de topicstarter)

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• dr snuggles
  • Niet online
Pc in standby mode gegooid. Lampjes op 100mbit netwerkaart gaan uit. Magic pakketje gestuurd -> no result.

Wat mij overigens wel opvalt:
Als ik de pc helemaal uitzet gaan de lampjes op mijn 100mbit ethernet kaart & op mijn 10mbit internet kaart uit (beide realtek).
In standby blijft het 10mbit internet kaart lampje branden.

• dr snuggles
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 15:27 schreef ErHa het volgende:

[..]

Lampje gaat bij mij wel branden op de hub als de pc echt uit staat, ondanks dat ik gezegd heb dat WOL uit moet en in het bios en windows staat het ook uit :?

Bij hibernate gaat het wel uit trouwens.....zou dat soms komen omdat dat kabeltje nog op het mobo en nic geprikt zit

(ik wil er dus geen gebruik van maken voor de duidelijkheid itt de topicstarter)
Zullen we ruilen, doet ie het bij jou niet en bij mij wel :+

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Op zaterdag 13 juli 2002 15:29 schreef wwillem het volgende:

Zullen we ruilen, doet ie het bij jou niet en bij mij wel :+
Misschien wel een idee :)

Welk OS gebruik je eigenlijk, misschien dat het op win98 niet kan.... :?
Bij mij is het namelijk bij mijn oude pc ook zo dat het lampje echt uitgaat en daar staat win98se op (ondersteund het ook niet trouwens). Mijn nieuwe pc heb ik met win2k en xp geen uitgaand lampje

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• dr snuggles
  • Niet online
Beide pc's Windows Xp (professional).

Heb net nog even wat verse netwerkdrivers van microsoft update binnen gehaald. Daar staan 4 nieuwe opties in mbt WOL. Je kan nu kiezen om het lampje aan te laten.

Niet dat het werkt hoor, lampje moet aanblijven maar gaat fijn uit.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je WOL werkt niet omdat het lampje niet aan gaat, je WOL werkt niet en daarom gaat het lampje niet aan. Je moet het inderdaad in je BIOS zoeken, niet in Windows, die heeft daar helemaal niks mee te maken, je BIOS moet dat signaaltje ontvangen, Windows draait dan nog niet eens.

• dr snuggles
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 15:39 schreef Bigs het volgende:
Je WOL werkt niet omdat het lampje niet aan gaat, je WOL werkt niet en daarom gaat het lampje niet aan. Je moet het inderdaad in je BIOS zoeken, niet in Windows, die heeft daar helemaal niks mee te maken, je BIOS moet dat signaaltje ontvangen, Windows draait dan nog niet eens.
Wat moet ik dan nog meer veranderen dan "enable wake on lan" :?

Ik heb al ff bij power management van alles lopen door neuzen maar zie verder nix relevants staan.

• Bigs
  • Niet online
Wat voor voeding heb je? Misschien levert die wel een te laag standby voltage.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 15:32 schreef ErHa het volgende:

[..]

Misschien wel een idee :)

Welk OS gebruik je eigenlijk, misschien dat het op win98 niet kan.... :?
Bij mij is het namelijk bij mijn oude pc ook zo dat het lampje echt uitgaat en daar staat win98se op (ondersteund het ook niet trouwens). Mijn nieuwe pc heb ik met win2k en xp geen uitgaand lampje
os maakt geen reet uit.. ;)
Je pc start op, en dan pas je os...

Je moet het dus eerst goed hebben ingesteld in je bios. Check ook effe of de bij de ethernetkaart geleverde stekkertje van mobo naar kaartje is aangesloten. (dit is een snoertje met 3 draaitjes geloof ik wat op je mobo is aan gesloten. (check of de connectertjes goed zitten)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 15:45 schreef Bigs het volgende:
de pc zou ook moeten opstarten als de pc uitstaat. Signaal komt via andere pc/hub binnen op de kaart en dan op mobo die de voeding opstart. Dus denk ik niet dat het aan de voeding kan liggen.

• dr snuggles
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 15:45 schreef Bigs het volgende:
Daar heb je misschien een punt.
In het moederbord boekje lees ik hier "requires an atx power supply with at least 720mA +5 volt standby power".

Het is een InWinn kast met 230/235Watt. Is vrij veel verkocht dus misschien ken je het type. Is 4 jaar oud en diende vroeger als voeding voor een p2.
Hibernate heeft een tijdje gewerkt, nu niet meer. Zou het misschien kunnen dat die voeding niet meer 720mA kan leveren en dat zodoende WOL ook niet meer werkt :?

Edit: Alle 5volt waardes die ik nu met speedfan aflees zien er goed uit. Allemaal boven de 5 volt, uiteraard kan ik niet zien of die ook 720mA geven als de pc uitstaan, maar alles ziet er goed uit.

• Bigs
  • Niet online
Die voltages staan misschien wel op je voeding zelf. Als het zo'n Powerman voeding is trouwens dan kan die geloof ik wel genoeg leveren.
Op zaterdag 13 juli 2002 15:48 schreef kaasie het volgende:

[..]

de pc zou ook moeten opstarten als de pc uitstaat. Signaal komt via andere pc/hub binnen op de kaart en dan op mobo die de voeding opstart. Dus denk ik niet dat het aan de voeding kan liggen.
Dat is niet waar, je PC moet ook spanning kunnen geven aan de netwerkkaart, anders kan die het signaaltje niet verwerken (zal toch MAC-adres moeten controleren e.d.). Daarvoor loopt ook dat losse kabeltje van je moederbord naar je netwerkkaart.

• dr snuggles
  • Niet online
Op mijn voeding staat oa:
+5v: red
+5vsb: purple

Geen schokkende dingen over 720mA tegen gekomen.

Iemand anders nog helpfull tips over het niet brandende lampje op mijn netwerkkaart?

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 16:08 schreef Bigs het volgende:
Die voltages staan misschien wel op je voeding zelf. Als het zo'n Powerman voeding is trouwens dan kan die geloof ik wel genoeg leveren.
[..]

Dat is niet waar, je PC moet ook spanning kunnen geven aan de netwerkkaart, anders kan die het signaaltje niet verwerken (zal toch MAC-adres moeten controleren e.d.). Daarvoor loopt ook dat losse kabeltje van je moederbord naar je netwerkkaart.
okey jij heb gelijk :)

maar goed als je pc normaal al goed draaid moet ie het helemaal makkelijk aankunnen wanneer je pc uitstaat.

• Bigs
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 16:20 schreef kaasie het volgende:

[..]

okey jij heb gelijk :)

maar goed als je pc normaal al goed draaid moet ie het helemaal makkelijk aankunnen wanneer je pc uitstaat.
Sorry, dat is ook niet waar :) Als je PC uit staat dan wordt namelijk niet de normale 5v lijn van je voeding gebruikt .

• dr snuggles
  • Niet online
Das natuurlijk allemaal heel spannend, maar daar ging het eigelijk niet om :P.

Iemand nog wat gratis tips?

• dr snuggles
  • Niet online
Precies 24 uur later een klein kickje dan...

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 13:38
het is zowiezo wel een zwakke voeding eigenlijk

wat voor moederbord/proc combinatie draai je?
ik hoop geen athlon of een p4 :)

Ik zou er toch wel minimaal 300watt in doen!

• dr snuggles
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 20:26 schreef Hennie-M het volgende:
het is zowiezo wel een zwakke voeding eigenlijk

wat voor moederbord/proc combinatie draai je?
ik hoop geen athlon of een p4 :)

Ik zou er toch wel minimaal 300watt in doen!
Athlon 700@700 (was 900, toen 800, nu weer 700 ivm zomer)
Geforce 2 gts. Slurpen allebei lkkr veel stroom, dus de voeding is nog lang zo brak niet.

Op mijn nieuwe pc (p4) blijft het lampje van de netwerkkaart ook niet branden. Het enige wat daar mist is het kabeltje tussen moederbord & cpu. WOL heb ik op de nieuwe pc niet nodig, vandaar het missenden kabeltje. Is een kabeltje noodzakelijk voor dat brandende lampje? Op de athlon zit het kabeltje er wel in.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52

Pogostokje

* twiet *

Is een kabeltje noodzakelijk voor dat brandende lampje? Op de athlon zit het kabeltje er wel in.
Nee. Het kabeltje zorgt er voor dat je WOL werkt.
Het is het signaal gevertje van je netwerkkaart aan je moederbord waarmee de netwerkkaart kan zeggen: GA AAN DING!

Zonder dat kabeltje moet je 'lampje' ook gaan branden, alleen zal je dan nooit je PC kunnen opstarten via WOL.

edit ---
Als ik het zo lees is er toch iets mis met je spanning. Kennelijk is de spanning als je PC zelf uitstaat niet voldoende om je netwerkkaart te laten functioneren. Is het wel een goeie ATX voeding of een Yoko ding? Dat merk wat je noemde zei me niks. Probeer het anders eens (tijdelijk) met een voeding uit een andere PC.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• dr snuggles
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 23:58 schreef Pogostokje het volgende:

[..]

Nee. Het kabeltje zorgt er voor dat je WOL werkt.
Het is het signaal gevertje van je netwerkkaart aan je moederbord waarmee de netwerkkaart kan zeggen: GA AAN DING!

Zonder dat kabeltje moet je 'lampje' ook gaan branden, alleen zal je dan nooit je PC kunnen opstarten via WOL.

edit ---
Als ik het zo lees is er toch iets mis met je spanning. Kennelijk is de spanning als je PC zelf uitstaat niet voldoende om je netwerkkaart te laten functioneren. Is het wel een goeie ATX voeding of een Yoko ding? Dat merk wat je noemde zei me niks. Probeer het anders eens (tijdelijk) met een voeding uit een andere PC.
In de andere pc zit dus een p4 met een nieuwe 340 watt chieftec voeding. Die is echt wel goed. In deze pc zit dus geen WOL kabeltje, maar een lampje brandt ook niet.

Is er een instelling in het "power saving" menu in de bios die de boel loopt te verzieken? Er staat nu zo veel mogelijk uit, maar het werkt dus helaas nog niet.
Pagina: 1