[OC] Nieuw peltier idee

Pagina: 1
Acties:

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zat eens te denken,

Een aantal mensen koelen hun cpu's door direct water langs de core te laten stromen, zou dit ook bij een peltier kunnen?

Ik zat zelf te denken aan een soort koper kapje wat ik dan over een peltier lijm, om dat te maken is verder geen probleem voor mij maar ik vraag me af of zoiets genoeg warmte af kan voeren.

Mijn cpu is een dondervogel 1333 en ik zou dan een 172 watt peltier willen gebruiken.

En dan nog iets, zo'n 172 watt peltier van ocshop werkt op 24 volt, zou die peltier dan genoeg warmte afvoeren voor mijn cpu als ik em op 12 volt laat draaien?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

een waterblok wordt vaak gebruikt omdat het makkelijker is (en veiliger) dan direct over de core. als je de peltier vast maakt moet hier ook dat voordeel uit te halen zijn.
Ik zie er geen probleem in...

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• bobo1on1
Ik ga eerst even zoiets maken met een 30 watt peltier voor me geforce, ik hou de mensen op de hoogte :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Een koper blok zorgt niet alleen voor de bescherming maar nog veel belangrijker voor de vergroting van het oppervlakte. Wat ook erg belangrijk is als je goed wilt koelen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
Dat is net zo'n lomp idee als een ventilator een op CPU richten zonder koelblok ertussen. Enige waardoor dit wel goed gaat bij water is dat het een veel hogere warmtecapaciteit heeft dan lucht. Bijzonder slecht idee dus imo.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
en als je nou de onderkant van het blok vervangt voor en peltier :)

Verwijderd

volgens mij is dat wat er nu over het algemeen gedaan wordt met een peltier...

Verwijderd

Het kan wel, het is potentieel erg efficient mits je voldoende flow hebt (dit soort constructies zijn typisch afhankelijk van een hoge flow).

Een paar kleine nadeeltjes:
- Je moet *heel* de peltier koelen. Waar lijm je 'm vast?
- De uitzettingscoefficient van het keramiek en koper/alu zijn veschillend. Als je pelt dus warm word, en hij zit stevig vastgelijmd, dan kan-ie mogelijk breken.

Mij is dit wel gelukt met vrij zacht plastic en een 80W peltier.

• bobo1on1
Op zaterdag 13 juli 2002 17:57 schreef DaBit het volgende:
Het kan wel, het is potentieel erg efficient mits je voldoende flow hebt (dit soort constructies zijn typisch afhankelijk van een hoge flow).

Een paar kleine nadeeltjes:
- Je moet *heel* de peltier koelen. Waar lijm je 'm vast?
- De uitzettingscoefficient van het keramiek en koper/alu zijn veschillend. Als je pelt dus warm word, en hij zit stevig vastgelijmd, dan kan-ie mogelijk breken.

Mij is dit wel gelukt met vrij zacht plastic en een 80W peltier.
Ik heb een 2200 l/u pomp dus een hoge flow is geen probleem.
Ik lijm de zooi vast aan de buitenkant van het bovenste plaatje keramiek dus de hele bovenkant komt in contact met het water.
Ik gebruik gewoon koper en bison metaal, ik ga testen met een 30 watt peltier om te kijken of dat problemen geeft.

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:42
:9~ vetjes ik heb dat ook is geprobeerd gewoon water over de core moa is lastig zelf maken

btw dabit nog belang bij een groot koperen spiraal :)

• bobo1on1
Ik heb het nu gemaakt met een 30 watt peltier die ik op 5 volt laat draaien.

Het werkt niet zo goed als verwacht, onbelast wordt ie net -5 graden.
Ik heb -15 gehaald met gewoon een waterblokje erop en dan onbelast.
Maar het werkt nog steeds goed genoeg voor een videokaart :)

Ik heb ook niet echt precies gelijmd, ik heb het eigenlijk even snel gedaan om te testen.
Dus niet de hele peltier bovenkant komt in contact met het water.

[edit] ik weet al hoe het komt, er zit wat lijm aan de zijkant van de peltier die ervoor zorgt dat de warmte van de bovenkant naar de onderkant gaat.

Verwijderd

wat is een peltier :?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

search? :Z

Electronics development

• bobo1on1
www.peltier-info.com :z

Ik heb de onderkant eens gelapped zodat de temp sensor een stuk beter contact maakt.

Ik haal nu -12 graden onbelast met een kamertemp van 25 graden en een watertemp van 35 graden (ik weet das warm).

[edit] Kan het trouwens kwaad als een peltier op 7 volt staat?

• bobo1on1
FF de temp sensor wat beter bevestigd, ik haal nu -19 onbelast :)

Dit zal zeker genoeg zijn voor een geforce 2 mx, en ook wel voor een toekomstige geforce 4 denk ik :)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zondag 14 juli 2002 16:09 schreef bobo1on1 het volgende:
FF de temp sensor wat beter bevestigd, ik haal nu -19 onbelast :)

Dit zal zeker genoeg zijn voor een geforce 2 mx, en ook wel voor een toekomstige geforce 4 denk ik :)
Let wel op condens

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• bobo1on1
Op zondag 14 juli 2002 16:16 schreef Devil het volgende:

[..]

Let wel op condens
Ik heb em nog nergens opzitten hoor, maar als ik em bevestig gaat er zeker wat isolatie op.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 15:49 schreef Hielko het volgende:
Dat is net zo'n lomp idee als een ventilator een op CPU richten zonder koelblok ertussen. Enige waardoor dit wel goed gaat bij water is dat het een veel hogere warmtecapaciteit heeft dan lucht. Bijzonder slecht idee dus imo.
Nou nou nou, dit is juist een bijzonder goed idee alleen redelijk moeilijk om uit te werken het idee is naar mijn mening zelfs beter dan twee peltiers op elkaar te stapelen! ;) Nee joh geintje maar ik denk als je een mooie bevestiging verzint het best te doen is! Maar t blijft linke soep!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

Op zondag 14 juli 2002 17:46 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

[..]

Nou nou nou, dit is juist een bijzonder goed idee alleen redelijk moeilijk om uit te werken het idee is naar mijn mening zelfs beter dan twee peltiers op elkaar te stapelen! ;) Nee joh geintje maar ik denk als je een mooie bevestiging verzint het best te doen is! Maar t blijft linke soep!
Nee hielko heeft totaal gelijk. Pas als de behaalde winst door de thermische weerstand te beperken groter is als het verlies aan oppervlakte, heeft het nut. Anders niet

• bobo1on1
Op zondag 14 juli 2002 19:08 schreef epsilon het volgende:

[..]

Nee hielko heeft totaal gelijk. Pas als de behaalde winst door de thermische weerstand te beperken groter is als het verlies aan oppervlakte, heeft het nut. Anders niet
Het scheelt geld >:)

En nog mijn 2e vraag:
Zo'n 172 watt peltier van ocshop werkt op 24 volt, zou die peltier dan genoeg warmte afvoeren voor mijn cpu als ik em op 12 volt laat draaien ?

Verwijderd

@ 12 volt trekt ie waarschijnlijk meer amps eruit, maar ik denk dat over het algemeen dat ding gewoon half wordt. Oftewel 172 wordt dan 86 watt.

Maar ik heb zelf eigenlijk ook een vraag:

Water geleidt beter warmte als koper ed jah?
Een koelblok is helemaal gemaakt uit koper oid jah?

Waarom dan niet een hol koelblok met water erin? Het enigste probleem is misschien dat door de hitte het water uitzet, maar daar zijn verschillende dingen aan te doen.

Water kost 3x nix, koper oid = duur.. Dit zou de prijs dus ook wat omlaag kunnen helpen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zondag 14 juli 2002 23:44 schreef Thorry het volgende:
@ 12 volt trekt ie waarschijnlijk meer amps eruit, maar ik denk dat over het algemeen dat ding gewoon half wordt. Oftewel 172 wordt dan 86 watt.
Het wattage blijft gelijk dus dat word dan geen 7,2 A op 24 volt maar ongeveer 14,4 A op 12 Volt, 172 Watt is 172 Watt (wat? ;)). Anders zul je leuke trafo's krijgen, je stopt er 100 watt in komt er 200 uit 8-)
Maar ik heb zelf eigenlijk ook een vraag:

Water geleidt beter warmte als koper ed jah?
Een koelblok is helemaal gemaakt uit koper oid jah?

Waarom dan niet een hol koelblok met water erin? Het enigste probleem is misschien dat door de hitte het water uitzet, maar daar zijn verschillende dingen aan te doen.

Water kost 3x nix, koper oid = duur.. Dit zou de prijs dus ook wat omlaag kunnen helpen.
Water neem de warmte sneller op, maar gaat koken. Dat doet koper niet zomaar, maar je moet dus zorgen dat je dat water laat bewegen (logisch). Maar ik zou eigenlijk altijd vor en 'koperblok' gaan aangezien dat wat meer 'PnP' is ;), maarja meningen verschillen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 23:51 schreef LauPro het volgende:

[..]

Het wattage blijft gelijk dus dat word dan geen 7,2 A op 24 volt maar ongeveer 14,4 A op 12 Volt, 172 Watt is 172 Watt (wat? ;)). Anders zul je leuke trafo's krijgen, je stopt er 100 watt in komt er 200 uit 8-)
[..]

Het wattage zal echt niet gelijk blijven op minder volt hoor...

Water neem de warmte sneller op, maar gaat koken. Dat doet koper niet zomaar, maar je moet dus zorgen dat je dat water laat bewegen (logisch). Maar ik zou eigenlijk altijd vor en 'koperblok' gaan aangezien dat wat meer 'PnP' is ;), maarja meningen verschillen.

1 - Mijn CPU (en de jouwe ook niet hoop ik) wordt geen 100 graden

2 - Het blijft nog steeds een koperblok, alleen de inhoud is veranderd, voor de rest blijft alles hetzelfde...

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 08:08
Als je die Peltier op 12 V laat lopen werkt hij maar op 25% van zijn vermogen. Reden? Een peltier heeft een vaste weerstand :

Normaal = 24 V * 7,166 Amp = 172 Watt
24 / 7.166 = 3,35 Ohm weerstand.

Op 12V heeft hij dan 12/3,35 = 3,58 Amp
3,58 x 12 = 43 watt.

Dus dat gaat nooit werken. Daarom neem je niet gewoon 2 oude AT voedingen? Koppen die parralel dan heb je 24V en 7 Amp moet ook wel lukken denk ik.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op zondag 14 juli 2002 19:08 schreef epsilon het volgende:
Tja, toch win je vrij snel.. Die warmteweerstand is vrij belangrijk, en de oppervlakte waar jij het over hebt, zit nog voor die warmteweerstand.. Dus daar verlies je gewoon ook over..
Verder kun je met die hoge flow dus ook nog wat regelen..

Direct koelen is op zich best leuk, maar lastig te realiseren.. (vanwege de uitzetting etc.!)

(Ik wilde dat ook al ooit gaan proberen, maarja.. 't komt er maar niet van ;))

• bobo1on1
Ik heb het dus hier met een 30 watt peltier draaien, op dit moment even onbelast.

Maar toen ik de lijm liet drogen heb ik de peltier verwarmd met een plat stuk van de verwarmingsbuis.

Er zit gewoon koper op en het draait perfect, geen last van lekken of scheuren en dergelijke.

Ik heb er ook nog socket a heatsink en fan op gezet, wordt ie tenminste iets belast.
Maar die heatsink bleef lekker koud het het heeft een aantal uur zo gedraait :)

http://www.kryotherm.ru/hieff_ss_tems.htm

Hier staat dat de drif-08 van ocshop 11.3 amps trekt op 24.6 volt, dan moet ik dus 2 pc voedingen zien te vinden die ten minste 12 amps op de 12 volt kunnen leveren.

Deze dingen zijn ook wel grappig:
Afbeeldingslocatie: http://www.kryotherm.ru/images/multi.jpg

Verwijderd

[strenge-mod-mode]
Kunnen we het ontopic houden, en alle zeer basic peltier vragen weglaten?
[/strenge-mod-mode]

Wat je niet moet doen, is teveel van de peltier met lijm bedekken. Een peltier bestaat uit honderden kleine elementjes; plak er teveel af, en ze overlijden.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Anders kijk hier eens af:

http://www.leufkentechnologies.com/watercooling.shtml

De Beroemde PelBlock TM *D

Afbeeldingslocatie: http://www.leufkentechnologies.com/images/products/watercooling/blockbottom.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.leufkentechnologies.com/images/products/watercooling/pelblock.jpg

[Specs]

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op maandag 15 juli 2002 09:51 schreef Twynn het volgende:

[..]

Tja, toch win je vrij snel.. Die warmteweerstand is vrij belangrijk, en de oppervlakte waar jij het over hebt, zit nog voor die warmteweerstand.. Dus daar verlies je gewoon ook over..
Verder kun je met die hoge flow dus ook nog wat regelen..

Direct koelen is op zich best leuk, maar lastig te realiseren.. (vanwege de uitzetting etc.!)

(Ik wilde dat ook al ooit gaan proberen, maarja.. 't komt er maar niet van ;))
Die warmte weerstand is vrij nihil met een bodem van 3mm van koper met een oppvervlakte van 4x4. Die warmte sprijding die een koelblok met zich meebrengt is echter wel belangrijk... Duik nog eens in je natuurkunde boeken ;)

• bobo1on1
Op maandag 15 juli 2002 12:34 schreef DaBit het volgende:
Wat je niet moet doen, is teveel van de peltier met lijm bedekken. Een peltier bestaat uit honderden kleine elementjes; plak er teveel af, en ze overlijden.
Ik heb er dus geeneen afgeplakt, ik heb aan de rand gelijmd, waar dus geen elementjes meer zitten :)

Maar hoe ik het dus eigenlijk wil gaan maken is zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/got/peltier.bmp

Dus dat het water over de gehele peltier stroomt, ik gebruik dunne koperen plaatjes van 1 cm breed en een halve mm dik als schotjes.

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 21:59 schreef roedie het volgende:
Die warmte weerstand is vrij nihil met een bodem van 3mm van koper met een oppvervlakte van 4x4. Die warmte sprijding die een koelblok met zich meebrengt is echter wel belangrijk... Duik nog eens in je natuurkunde boeken ;)
Jij ook dan ;)
De warmteweerstand is inderdaad niet het probleem. De overgangsweerstanden wel...
Op maandag 15 juli 2002 22:21 schreef bobo1on1 het volgende:
Maar hoe ik het dus eigenlijk wil gaan maken is zo:
[afbeelding]

Dus dat het water over de gehele peltier stroomt, ik gebruik dunne koperen plaatjes van 1 cm breed en een halve mm dik als schotjes.
Ik zou eerder dat Leufkens principe aanhouden, en dus direct een forse waterstraal op de peltier spuiten. Omdat je geen geleidend materiaal hebt, wil je de 'stilstaande' laag water die aan de peltier kleeft zo dun mogelijk hebben. De warmtegeleiding van water is namelijk erg laag.

• bobo1on1
En als ik nou dat ontwerp aan zou houden alleen dan de ruimte waar het water doorheen stroomt 2 a 3 mm dik zou maken.
Dan heb je een dunne laag water die vrij hard stroomt, en dus (bijna) geen stilstaand water :)

Verwijderd

En bergen toegevoegde stromingsweerstand, waardoor de wateropbrengst van je pomp inkeldert.

• bobo1on1
Zou dat veel uitmaken dan met een 2200 l/u pomp die 3.6m oppomphoogte heeft?

Ik dacht ook nog aan een ontwerp waarbij je 2 buisjes horizontaal erop lijmt, en dan een plaatje ertussen die dus 3 a 4 mm boven de peltier zit.

Op die manier is je weerstand toch laag omdat je een breed vlak hebt.

dus zoiets:
code:
1
2
3
 _   _
/ \_____/ \
-----------

Van de zijkant bekenen dan.

Ik heb een site gevonden waar ze zoiets ook gemaakt hebben.
http://www.ocshoot.com/waterpeltier.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.ocshoot.com/peltier/pblock/waterblock.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ocshoot.com/peltier/pblock/clamp.jpg
En hier is nog een 2e blok:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocshoot.com/water/ocshoot/peltierblock.jpg

Pagina: 1