Data verbruik limieteren & QoS

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Goeiemiddag beste mensen,

Ik heb tot mijn beschikking 2 pc's. Waarvan er 1 de server is voor het internetverkeer. Op de server wil ik de gebruikers limieteren in hun data verbruik. Bijv 36mb/dag, daarna gaat het internet op slot (terwijl de gebruikers op de 2e pc vrolijk door moeten kunnen internetten).

Nu heb ik in de search geneust maar nergens iets vergelijkbaars kunnen vinden. Met QoS werkt het volgens mijn broer niet. Wie o wie weet hoe het wel kan :?

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ardys/limiet.JPG

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Misschien zie ik het verkeerd, maar alle data MOET door de server, dus als je de server wil limiteren, dan kan de rest ook niks meer gebruiken (die user in PC2 dus)???

• dr snuggles
  • Niet online
Hmmz, daar heb je gelijk in.

Maar is het niet mogelijk om een 1 gebruiker op PC1 te limiteren (is dat nu met of zonder e voor de t :?), terwijl pc1 verder nog wel internet kan doorgeven aan andere gebruikers op pc1 en zodoende ook aan andere gebruikers op PC2?

Dat je dus echt per gebruiker een limiet instelt en niet per pc.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Op zaterdag 13 juli 2002 12:49 schreef wwillem het volgende:
(is dat nu met of zonder e voor de t :?)
Ik denk zonder e voor de t, doe maar eens een search met Google, met e is 1 resultaat en zonder heel veel, altijd handig voor controle. :)

Hoe het zit met limiteren weet ik niet, ik zoek nl al tijden naar iets om bandbreedte toe te wijzen aan bepaalde progjes, want als ik van de ftp iets haal, is dat met 180KB/sec en da's de max die ik kan. Dan kan ik andere dingen zoals online gamen wel vergeten.

In Linux is er wel zoiets dacht ik, maar onder Windows nog niks gevonden.

• dr snuggles
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 12:52 schreef Fatamorgana het volgende:
Hoe het zit met limiteren weet ik niet, ik zoek nl al tijden naar iets om bandbreedte toe te wijzen aan bepaalde progjes, want als ik van de ftp iets haal, is dat met 180KB/sec en da's de max die ik kan. Dan kan ik andere dingen zoals online gamen wel vergeten.
Wat jij bedoelt zou wel met QoS moeten kunnen. Tenminste, dat heb ik na een uurtje zoeken uit de search begrepen. Hoe je QoS moet instellen is mij nog een raadsel, maar ooit zal ik het wel begrijpen :z.

Tnx voor de google tip trouwens, had nog nooit spelling gecheckt met google :+.

Iemand anders die iets weet over data verbruik en dit binnen de perken houden :?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 08:48
Misschien zou je dit kunnen doen met een linux firewall:
Maak voor elke client een aparte 'ALLOW' rule in je firewall config, met een default 'DENY'. Met een script (cron job) lees je periodiek de bytecounter van de rules en verwijder je de rules waarvan de limiet overschreden is. Elke nacht reset je de boel weer en klaar!
Op deze manier zou je ook QoS rules kunnen aanpassen.
Geen flauw idee hoe je dit met windows doet...

• dr snuggles
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 13:52 schreef Ploink het volgende:
Misschien zou je dit kunnen doen met een linux firewall:
Maak voor elke client een aparte 'ALLOW' rule in je firewall config, met een default 'DENY'. Met een script (cron job) lees je periodiek de bytecounter van de rules en verwijder je de rules waarvan de limiet overschreden is. Elke nacht reset je de boel weer en klaar!
Op deze manier zou je ook QoS rules kunnen aanpassen.
Geen flauw idee hoe je dit met windows doet...
Aah, het is dus in ieder geval mogelijk :7.

Ik heb helaas geen linux om het uit te proberen. Op beide pc's staat Windows Xp met QoS aan. Maar goed, in windows kun je wel die firewall regel toevoegen. Alleen zo'n "cron job" script wordt dus een probleem.

Zou het mogelijk zijn om DuMeter te gebruiken voor iets dergelijks :? Die houdt nu ook al bij wat er gedownload wordt.

• Wupsje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik ben daar ook een tijdje geleden naar opzoek geweest.
Naar mijn mening zijn er nog geen windows pakketten die dat ondersteunen.

Daarom ben ik naar linux overgestapt in combinatie met iptables.
Dan zou ik ook deze site aanraden : http://lartc.org/

QoS staat voor Quality Of Service en is niet meer dan bepaalde pakketjes voorrang geven. Dus heeft niets te maken met het wel of niet limiteren van ips/gebruikers.

• dr snuggles
  • Niet online
Tis niet de bedoeling om Linux te gaan draaien.
Pagina: 1