Boottijd verminderen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik heb nu een nieuw sys (zie specs) maar de tijd die nodig is om te booten valt mij een beetje tegen. Mijn vriendin haar sys (Duron 800 384MB Ram (DDR), SiS 735 chipset, 20GB Seagate HD, Netwerkkaart) boot stukken vlugger dan het mijne :?

Ik heb ook het probleem als ik in windows kom (dus na het welkomscherm) dan zit de computer ongeveer een minuut vast. Ik kan wel bepaalde dingen doen, maar hij wacht van verder op te starten...)
Dit probleem had ok trouwens ook al met mijn vorige computer (Duron 1000@1100, 512MB SD, 20GB, MSI K7T Pro2A,...) en een vriend heeft het ook (Duron 800@933, 768MB SD Soltek 75KaV, 20GB)

Waar zouden deze 'problemen' aan kunnen liggen?

Trouwens, van het laden van programma's is het niet, want bij standaard install van XP + Via drivers en andere drivers start hij nog altijd stukken trager op dan hare ;(

Blog (Linux-related)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50
Hoe staat het met je HD activiteit als ie stil hangt? Brand je led dan constant? Mocht je een vu-meter erop hangen. Gaat ie dan voluit?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:06

cruncher

wanna crunch someone?

Is jouw pc niet aan het zoeken naar een niet bestaande netwerkverbinding...

can you read my mind?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ga eerst maar es alles verwijderen wat met netwerken te maken heeft.
het is beter als je het net opgaat en gaat zoeken naar manieren op je pc te minimalisteren met services die draaien, in xp gaat het supermakkelijk.
als je ook internet met die pc moet je goed opletten wat je uitzet. alnders kan je straks niet meer internetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
als ie stil hangt, geen HD activiteit, na die tijd begint dat weer...

Onbestaande verbindingen zijn er niet.

Internet is goed geconfigureerd, zelfde als bij mijn vriendin (werkt ook als server) en die maart heeft helemaal geen netwerkkaart...

edit:

Het is waarschijnlijk een beetje onduidelijk, maar het booten zelf (na BIOS tot welkom van windows) gaat ook een stuk trager (bij vriendin: 3sec, bij ik, 10 à 15sec)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

...Ik neem aan dat er zo'n ECS-plankje in de pc van je vriendin zit...
Heb zelf drie systemen met zo'n ECS-mobo gebouwd; en het verbaasde me eigenlijk iedere keer weer hoe snel dat ding bootte... (tov mijn Via-plank...) Misschien hebben ze het bij SiS/ECS per ongeluk met deze chipset/mobo allemaal goed voor elkaar.

• anandus
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 12:44 schreef Dana_Scully het volgende:
...Ik neem aan dat er zo'n ECS-plankje in de pc van je vriendin zit...
Heb zelf drie systemen met zo'n ECS-mobo gebouwd; en het verbaasde me eigenlijk iedere keer weer hoe snel dat ding bootte... (tov mijn Via-plank...) Misschien hebben ze het bij SiS/ECS per ongeluk met deze chipset/mobo allemaal goed voor elkaar.
idd dat vermoeden had ik ook al, na een MSI K7T Pro2A met Via-chipset heb ik nu ook een ECS-plankje en die dingen booten idd retesnel.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik denk dat het een PCChips meoderbord is (heb die comp ook zelf gebouwd en BIOS ingesteld dus aan de handeling ligt het ook niet)

Gevonden dus:
Eagletec M830
Afbeeldingslocatie: http://www.webstore.ch/shop/mere%20m830.jpg

Key Benefits
Works with 2x DDR Memory or 2x DIMM SDRAM Memory Modules
Works with ALL AMD CPU's

Easily Installs into any ATX PC Case and runs with any AMD CPU available
3D AC'97 Audio Codec SOUND is already inside

56Kflex/V.90 FAX-MODEM is optionally expandable through an AMR Slot
IDE ATA /66100 Spec to fit all Hard Disk Drives easily

The advanced features of the SiS 830+ MotherBoard include:

The SiS 735 Chipset supports ALL AMD Duron/Athlon Series CPUs with frequency at 200/266MHz FSB. in Socket A for Micro ATX Form Factor

Provides 2 DDR SDRAM and 2 SDRAM DIMMs for PC100/133 SDRAM modules, and memory size is expandable up to 1.5GB

One High Performance AGP slot (supports AGP 4X mode) and 5 PCI slots, fully compliant with AGP2.0 and PCI2.2 specification

3D AC'97 Audio on board, meets PC98 Spec., HRTF Positional Audio supports Microsoft Direct Sound; 3D and Aureals A3D compatible interface, with 4 channel speaker out; Software Wave-table Synthesizer

Expandable, optional 56K Fax/Modem, supports V.90 Fax/Modem standard for all internet communication

Includes 2xUSB upgradeable to total 4 USB Ports

2MB Flash ROM on board, provides complete Advance Configuration Power Interface (ACPI) and Legacy PMU; Ultra DMA 66/100; fully compliant with PC'97 and PC98 Spec.

Provides ATX power connector supports various functions of ATX Power such as Suspend, Shutdown, Wake on LAN, Wake on Modem, Wake on Alarm, Interrupt Wake-Up from Keyboard/Mouse, and Keyboard Power On/Off

Built-in Hardware Monitor circuit supports Thermal, Power and Fan Speed monitor

Supports PC'99 Color Connector for easy identification of peripheral devices

Optional external USB card for extra USB port connections

EagleTEC SiS 830+ M/B BIG Software Bundles FREE:

Attune: Your Intelligram PC Doctor to avoid problems BEFORE they happen
3Deep: Monitor Color Enhancer Program
Gamut: Audio application include MP3 Encoder/Decoder. (Just for CMI sound chipset.)
MediaRing Talk: PC to PC base Internet phone application software.
PC-Cillin: Virus scan & Protection
Super Voice: Fax/Modem application software.
WINDVD: DVD Player software

Blog (Linux-related)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 12:26 schreef Jensd het volgende:
Ik heb nu een nieuw sys (zie specs) maar de tijd die nodig is om te booten valt mij een beetje tegen. Mijn vriendin haar sys (Duron 800 384MB Ram (DDR), SiS 735 chipset, 20GB Seagate HD, Netwerkkaart) boot stukken vlugger dan het mijne :?

Ik heb ook het probleem als ik in windows kom (dus na het welkomscherm) dan zit de computer ongeveer een minuut vast. Ik kan wel bepaalde dingen doen, maar hij wacht van verder op te starten...)
Dit probleem had ok trouwens ook al met mijn vorige computer (Duron 1000@1100, 512MB SD, 20GB, MSI K7T Pro2A,...) en een vriend heeft het ook (Duron 800@933, 768MB SD Soltek 75KaV, 20GB)

Waar zouden deze 'problemen' aan kunnen liggen?

Trouwens, van het laden van programma's is het niet, want bij standaard install van XP + Via drivers en andere drivers start hij nog altijd stukken trager op dan hare ;(
Kan elke netwerkkaart een DHCP server bereiken als het IP op automatisch staat?

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ja, het is compleet dezelfde opstelling (zelfs dezelfde netwerkkaarten) De kabelmodem (telenet) hangt aan de Silicom netwerkaart en het netwerk aan de Realtek. Die gaat dan door naar een 8 poorts HUB...

Het probleem is niet echt storend, maar ik vroeg me toch af waarom het langer duurde bij het booen zelf en dan vooral dat probleem in windows.

Blog (Linux-related)

Verwijderd

irritant is dat hee, hoeveel users heb je op het systeem ?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik heb ook een ECS K7S5A en het duurt 40 secs van power on tot desktop. De tijd tussen laatste tekst scherm en welkom scherm lijkt ook hier 10 secs.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
1 users, werk niet met het login scherm, maar je krijgt dan altijd dat blauwe scherm met WELKOM op...

Was het maar 10sec, ik heb ff gekeken en het is om en bij de 50sec :(

Blog (Linux-related)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als je een netwerk sniffer hebt zou je die eens kunnen gebruiken om je netwerk verkeer in de gaten te houden tijdens het booten.
Verder weet ik niet wat voor zo'n vertraging kan zorgen.

Verwijderd

Mijn MSI KT3 boot ook traag, met name welkomstscherm XP staat erg lang. Heb laatst ergens een shuttle KT266A mb ingeboud, bootte (moet dit met 2 t's?) veel sneller. Bij mij vermoed ik de kwaal in de scsi-kaart (NCR) met 2 x plextor.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, moet met dubbel 't'. Houdt Windows niet ergens een log bij mij het opstartproces met timestamps?

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
als dat zo is zou ik het wel eens willen zien ;)

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Volgens mij heb je hier baat bij :)

A member in the Tweakers Australia forums found a little hack, actually a registry edit that is supposed to speed up the Windows XP shutdown / startup command by altering the WaitToKillServiceTimeout key.

--------------------------------------------------------------------------------
"My Windows XP took up to 30-45 seconds to shut down until I found this tweak and WOW! Please back up your registry before making any changes. Go to Start -> Run and type "regedit". Navigate to "HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control" click on the "Control" folder In the right window you will see this key "WaitToKillServiceTimeout" Double click that key and set it to a value lower than 2000. I set mine to 100 then Rebooted."
--------------------------------------------------------------------------------

Source Link: Tweakers Australia
Direct Link: Windows XP Shutdown Hack

Note: I just tried this tweak on my Windows XP system and set it to 4000ms. It worked and made my computer very fast on shutting down and starting up. Well worth a go if you are up to looking through your registry!

Ik heb hem zelf op 100 staan en werkt hiero prima :Y)

Verwijderd

Kijk es bij bill: die heeft een tooltje "bootvis" die je opstartvolgorde test en evt verbeterd...

Verwijderd

Bedankt Hotty deze tip kan ik goed gebruiken,het afsluiten duurt bij mij meestal langer dan opstarten en vind dat erg irritant.
Er is ook nog een programma van Microsoft dat Bootvis heet,hiermee kun je ook het opstarten mee versnellen.

http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Op zondag 14 juli 2002 11:15 schreef Hotty het volgende:

A member in the Tweakers Australia forums found a little hack, actually a registry edit that is supposed to speed up the Windows XP shutdown / startup command by altering the WaitToKillServiceTimeout key.

"My Windows XP took up to 30-45 seconds to shut down until I found this tweak and WOW! Please back up your registry before making any changes. Go to Start -> Run and type "regedit". Navigate to "HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control" click on the "Control" folder In the right window you will see this key "WaitToKillServiceTimeout" Double click that key and set it to a value lower than 2000. I set mine to 100 then Rebooted."

Source Link: Tweakers Australia
Direct Link: Windows XP Shutdown Hack

Note: I just tried this tweak on my Windows XP system and set it to 4000ms. It worked and made my computer very fast on shutting down and starting up. Well worth a go if you are up to looking through your registry!

Ik heb hem zelf op 100 staan en werkt hiero prima :Y)
werkt dit ook met win2k :?

Twitter

Verwijderd

Bedankt rjw zou es gaan kijken wat bootvis bij mij oplevert. :9~

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 11:32 schreef BrEeZeR het volgende:

[..]

werkt dit ook met win2k :?
Er staat windows xp boot hack dus.....Ik zou zeggen try it at your own risk.Kijk,werkt het niet,dan pas je na het opstarten je register toch weer aan?!Het is ma een kleine stap om te doen.
edit//boot hack=shutdown hack//edit

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 16:43

Jack

MHz Matters

Wat ik heb gedaan is TweakXP gedownload.
Hiermee kun je instellen wat er wordt geladen als Windows XP start.

Mijn systray start nu later op, zodat Windows eerder bruikbaar is :)

Tjek it out!

[Specs]

• Dennahz

Dennahz

Op zondag 14 juli 2002 11:36 schreef Hotty het volgende:

[..]

Er staat windows xp boot hack dus.....Ik zou zeggen try it at your own risk.Kijk,werkt het niet,dan pas je na het opstarten je register toch weer aan?!Het is ma een kleine stap om te doen.
edit//boot hack=shutdown hack//edit
Hmm.. ik wacht even op andere tweakers als je het niet erg vind. :P

Twitter

Verwijderd

Ik heb net in het register de WaitToKillServiceTimeout van 20000 naar 100 gezet en als ik nu afsluit gaat me computer dan ook gelukkig gelijk uit.*D

• Icey
  • Laatst online: 19-08 10:39
boothack gedaan (naar 100), afsluiten gaat lekker snel., opstarten merk ik niks van :P

bootfish gedaan (totale confersie). werkt perfect :D mijn dell was al snel (20 seconden, van de aanknop nar windows, nu zit dat op 12~15 :D

• Dennahz

Dennahz

Valt me toch weer op dat veel tweakers winxp hebben. :(

Twitter

Verwijderd

Zo,shutdown-hack+bootvis=afsluiten en terug in windows in ma liefst 55 seconden.Das een lekker snel rondje om de kerk.Ben erg tevreden met deze tools. :D
edit//incl. opstarten firewall zone alarm pro 3.0\\edit

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:58
bootvis zal dat ook werken voor win2k ? mijn win2k is ook zooo traag maar liefs 2 min blijft ie hangen in het scherm :(

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 11:15 schreef Hotty het volgende:

Welke services worden er dan gestopt tijdens startup?

Verwijderd

Mijn Msi KT3 Ultra Boot echt ongelooflijk rete snel, Nog sneller dan mijn k7s5a, vanaf opstarten tot ik mn systeem kan gebruiken is het heb geteld , 12 seconden.Ik vind dat rete snel, soms verbaas ik me er weleens over.

Ik heb net een nieuwe install van winXP gedaan, want de vorige was goed langzaam dus daar kan het ook aan liggen. btw Quick boot enabled op je MSI plankje?

Verwijderd

bootvis is een proggie wat je opstart bestanden op het begin van de hd zet zodat de disk niet zo hoeft te zoeken, en het werkt echt goed, maar alleen met winxp werkt het.
met win2000 heb ik getest maar dan doet ik niks.
ik draai met deze winxp instal nu en driekwart jaar en het blijft zo rond de 15 seconden en dan is de pc helemaal opgestart, messenger/virusscanner/muisdrivers etc etc
dus voor iedereen die vind dat xp langzaam opstart effe deze tool downloaden bij m$.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Op zondag 14 juli 2002 11:51 schreef BrEeZeR het volgende:
Valt me toch weer op dat veel tweakers winxp hebben. :(
Inderdaad, gebruik hier ook 3x een volledig geupdate versie van win2k. Uiteraard is de bootup wat langzamer door hier en daar een extra service. idem voor de shutdown. Maar mijn ecs k7s5a boot soms snelle up en down dan een paar winXP vriendjes van me. :P

(ook een leuk truukje, mijn mobo ondersteunt ook die softpower off, dus eerst alle benodigde thingies doen vlak voor power off en niet je laatste settings gaan opslaan en *HOPPA* uit issie binnen 3 secends totaal (8> )

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

mijn duron 1@1.1 tuft een Xp2000 ( 1667@1733 ) ook voorbij >:) XP heb nog is 1 gig DDR en ata 133 op een &vrxp
ik heb een K7s5a >:)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 12:47 schreef ThaMan het volgende:
Mijn Msi KT3 Ultra Boot echt ongelooflijk rete snel, Nog sneller dan mijn k7s5a, vanaf opstarten tot ik mn systeem kan gebruiken is het heb geteld , 12 seconden.Ik vind dat rete snel, soms verbaas ik me er weleens over.
Is dat vanaf power on of na het BIOS?

Verwijderd

toen ik da had, had het met het netwerk te maken maar kan natuurlijk ook alijd aan andere dingen liggen :)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ok, ik zal die hacks en bootvis eens properen.
Quick bot staat op enabled, maar deze heeft toch niets te zien met het opstarten va windows. Alleen in de BIOS zelf gaat ie dan sneller

Blog (Linux-related)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 13:44 schreef Dannyke het volgende:
mijn duron 1@1.1 tuft een Xp2000 ( 1667@1733 ) ook voorbij >:) XP heb nog is 1 gig DDR en ata 133 op een &vrxp
ik heb een K7s5a >:)
tja, opstarten is wat anders dan Windows gebruik, en games, en benchmarks en zus enzow

Verder heeft jouw vriendin Netwerkdingen, zonee, logisch eigenlijk, als ik geen netwerk erin hebt, dan doe ik er 10 seconde over om op te starten, heb ik wel netwerk, dan doet hij er ongeveer 20 seconde over en dan is ook alles geladen.. :) geen delays oid

Instaleer Via 4-1, dan videokaart drivers, probeer zoveel mogelijk services die je niet gebruik uit te zetten, defrag, daarna bootvis eroverheen, 1 keer opstarten en voor altijd aan laten staan :P

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

gebruik dan hibernate, dan start ie binnen 10 seconden op

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Heb je niet toevallig meerdere netwerkkaarten e.d. in dat ding zitten?

Ik had dat probleem ook, dat ie gewoon ff niks deed na het laden van het bureaublad, en daarna ging ie weer verder met het opstarten van mijn apps.

Ik trok 1 van mijn netwerkaarten eruit, en weg was het probleem.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 20:35 schreef GambitRS het volgende:
gebruik dan hibernate, dan start ie binnen 10 seconden op
Dat is alleen handig als je veel apps open hebt staan en die open wilt houden, echt veel sneller is het niet.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 21:32 schreef Zenith4ever het volgende:
Heb je niet toevallig meerdere netwerkkaarten e.d. in dat ding zitten?

Ik had dat probleem ook, dat ie gewoon ff niks deed na het laden van het bureaublad, en daarna ging ie weer verder met het opstarten van mijn apps.

Ik trok 1 van mijn netwerkaarten eruit, en weg was het probleem.
Hoeveel keer moet ik dit hier nog zeggen? JA er zitten 2 netwerkkaarten in, maar van mijn vriendin ook (en die heeft er geen last van). Mijn maat heeft geen enkele netwerkkaart (en heeft er soms wel last van :?)

Ik kan die Hack & Progjes nu ff niet testen want kzit bij mijn vriendin :D

Blog (Linux-related)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nogmaals, kan elke netwerkkaart een DHCP server bereiken als het IP op automatisch staat?
Pagina: 1