[PHP] Forum zonder DB - op de goede weg

Pagina: 1
Acties:

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Ik heb al een simpel forum gemaakt, maar nu wil ik die van een MySQL-driven forum naar een forum zonder database overzetten, dus gewoon werken met tekstbestanden.

Mijn idee is als volgt:
Er is een file 'maincats.dat', die alle hoofdcategorieen bevat (zoals in GoT 'Harde Waren' en 'General Chat'); opbouw van deze file is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
[b]maincats.dat[/b]
[u]filename[/u]   [u]Omschrijving[/u]
maincat1.cat    Omschrijving van maincat1
maincat2.cat    Omschrijving van maincat2
...

Elk van deze hoofdcategorieen (bestandsnaam dus *.cat) bevat subcategorieen, de eigenlijke (deel)forums (zoals op GoT 'PMG', 'DPC' en 'P&W'), op dezelfde manier opgebouwd, dus bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
[b]maincat1.cat[/b]
forum1.frm     Omschrijving van forum1
forum2.frm     Omschrijving van forum2
...

Al deze fori bevatten de werkelijke topics, wederom opgeslagen in tekstbestanden, zoals:
code:
1
2
3
4
5
[b]forum1.frm[/b]
topic1.tpc     Omschrijving van topic1
topic2.tpc     Omschrijving van topic2
...

Tenslotte bevat elk .tpc-bestand de reacties op dit topic, omgekeerd chronologisch opgeslagen (laatste reactie eerst), bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[b]topic1.tpc[/b]
2002-07-13 10:10:00
naam2
hele hoop tekst enzovoort
@POSTINGSEPERATOR@
2002-07-13 10:00:01
naam1
de begintekst van het topic
@POSTINGSEPERATOR@
...

Dit bestand zal uitgelezen worden als 1 string, met een explode("@POSTINGSEPERATOR@", $string) om de postings eruit te vissen
Heeft iemand dit eerder gedaan en kan mij vertellen of ik zeer belangrijke punten vergeet of ergens zeer inefficient doe? Het is niet een forum waarmee zeer veel mogelijk moet zijn: met deze structuur kan ik alles wat ik wil.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Waarom niet in XML :?

• sjroorda
Op zaterdag 13 juli 2002 11:51 schreef ddc het volgende:
Waarom niet in XML :?
Omdat ik daar eerlijk gezegd weinig vanaf weet; maar ook in XML moet je ergens de data opslaan, toch? Of doe je dat dan in 1 XML-file met alle cats/topics/postings erin?

Maar dit is dus gezien mij XML-kennis geen optie...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 juli 2002 11:53 schreef sjroorda het volgende:
Omdat ik daar eerlijk gezegd weinig vanaf weet; maar ook in XML moet je ergens de data opslaan, toch? Of doe je dat dan in 1 XML-file met alle cats/topics/postings erin?

Maar dit is dus gezien mij XML-kennis geen optie...
XML is niet zo moeilijk te leren en ook niet zo moeilijk te gebruiken.

Zo onverstandig is het dus niet het alsnog in XML te doen. Als je er eenmaal mee overweg kan is het waarsch makkelijker en veelzijdiger toe te passen en uit te breiden.

Mag ik trouwens vragen waarom je dit wilt:
Ik heb al een simpel forum gemaakt, maar nu wil ik die van een MySQL-driven forum naar een forum zonder DB overzetten, dus gewoon werken met tekstbestanden.
?

• sjroorda
Mag ik trouwens vragen waarom je dit wilt: [van MySQL->.txt] ?
Ik heb voor mijn eigen site met MySQL-toegang een forum gemaakt, en nu is mij gevraagd of dat forum niet hergebruikt kan worden, maar dan zonder MySQL, omdat dat een behoorlijk bedrag per maand extra kost.

edit:

Enne... moet je voor XML niet een parser op de server geinstalleerd hebben staan? Die is er namelijk niet...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 juli 2002 12:00 schreef sjroorda het volgende:
Ik heb voor mijn eigen site met MySQL-toegang een forum gemaakt, en nu is mij gevraagd of dat forum niet hergebruikt kan worden, maar dan zonder MySQL, omdat dat een behoorlijk bedrag per maand extra kost.
Ahzo :)

Raar dat een hoster daar nog een 'behoorlijk bedrag' voor vraagt trouwens, maar dat terzijde.
Pas wel op dat een goed lopend forum wekelijks toch wel een paar megabytes trekt aan opslag en je dan dus weer over je opslaglimiet heen kan gaan...

In PEAR (pear.php.com) zit trouwens een universele database interface die zowel voor mysql/postgres/etc maar ook voor flatfiles gebruikt kan worden, misschien heb je daar nog wat aan?

[edit]
Ja, voor xml is een parser erg handig, die dingen zelf schrijven is ook niet alles ;)

• sjroorda
Op zaterdag 13 juli 2002 12:03 schreef ACM het volgende:
Raar dat een hoster daar nog een 'behoorlijk bedrag' voor vraagt trouwens, maar dat terzijde.
Pas wel op dat een goed lopend forum wekelijks toch wel een paar megabytes trekt aan opslag en je dan dus weer over je opslaglimiet heen kan gaan...
Valt op zich mee (denk ik?), maar het pakket dat ze nu hebben kost 50 euro per jaar, voor een MySQL-pakket moet je een pakket nemen van minimaal 25 euro in de maand, en dan kost MySQL nog 10 euro per maand extra.
In PEAR (pear.php.com) zit trouwens een universele database interface die zowel voor mysql/postgres/etc maar ook voor flatfiles gebruikt kan worden, misschien heb je daar nog wat aan?
Zal eens kijken...

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

mulder

ik spuug op het trottoir

Tijd voor een nieuwe host zou ik zeggen, ik betaal per maand 18,50 voor oa 100mb + 3 MySQL databases.

oogjes open, snaveltjes dicht

• sjroorda
Op zaterdag 13 juli 2002 12:13 schreef Don Facundo het volgende:
Tijd voor een nieuwe host zou ik zeggen, ik betaal per maand 18,50 voor oa 100mb + 3 MySQL databases.
Da's zeker niet duur te noemen, maar het steekt iets anders in elkaar: ik werk bij een bedrijf dat officieel een hosting en een designbedrijf apart is, maar dat is redelijk versmolten. Nu heeft het designbedrijf een opdracht gekregen voor een website incl. forum, en raad eens wie dat moet gaan hosten??? :Y)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27

pietje63

RTFM

[dit topic gaat niet over welke hoster het best is]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• pietje63

pietje63

RTFM

Op zaterdag 13 juli 2002 12:15 schreef sjroorda het volgende:

[..]

Da's zeker niet duur te noemen, maar het steekt iets anders in elkaar: ik werk bij een bedrijf dat officieel een hosting en een designbedrijf apart is, maar dat is redelijk versmolten. Nu heeft het designbedrijf een opdracht gekregen voor een website incl. forum, en raad eens wie dat moet gaan hosten??? :Y)
maar dan hosten jullie het dus niet helemaal zelf? dan besteden jullie het dus eigenlijk weer uit?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• sjroorda
Op zaterdag 13 juli 2002 13:49 schreef pietje63 het volgende:

[..]

maar dan hosten jullie het dus niet helemaal zelf? dan besteden jullie het dus eigenlijk weer uit?
Op een verdieping zitten een hostingbedrijf en een designbedrijf, naast elkaar en door elkaar heen. Wanneer iemand een leuk webaccountje zoekt, proberen 'we' ook hem direct voor een designklus (website of 'hardcopy') te strikken, als iemand een designklus (bijvoorbeeld een website) zoekt, proberen 'we' hem ook direct voor een webhosting-account te strikken. Werkt geweldig!

En hosting is inderdaad niet helemaal in-house, maar wel eigen servers op een co-location. Alle handelingen worden echter wel hier afgehandeld.

• pietje63

pietje63

RTFM

Op zaterdag 13 juli 2002 13:53 schreef sjroorda het volgende:

[..]

Op een verdieping zitten een hostingbedrijf en een designbedrijf, naast elkaar en door elkaar heen. Wanneer iemand een leuk webaccountje zoekt, proberen 'we' ook hem direct voor een designklus (website of 'hardcopy') te strikken, als iemand een designklus (bijvoorbeeld een website) zoekt, proberen 'we' hem ook direct voor een webhosting-account te strikken. Werkt geweldig!

En hosting is inderdaad niet helemaal in-house, maar wel eigen servers op een co-location. Alle handelingen worden echter wel hier afgehandeld.
en dat soort halve collega's berekenen dat soort schandalige prijzen voor mysql...

maarja, even ontopic weer denk ik....

Verwijderd

Ik denk dat de tijd die je kwijt bent voor het maken van een text based forum vele malen duurder is dan de extra kosten van de hosting.. , maarjah jij wilt uiteraard graag geld zien.. en niet bij de hosting ;)

• sjroorda
Op zaterdag 13 juli 2002 20:22 schreef voxell het volgende:
Ik denk dat de tijd die je kwijt bent voor het maken van een text based forum vele malen duurder is dan de extra kosten van de hosting.. , maarjah jij wilt uiteraard graag geld zien.. en niet bij de hosting ;)
>:)
Pagina: 1