Verwijderd

Topicstarter
Wij eten landbouwgewassen die letterlijk verbouwd worden met stront en mest. Maar ik snap dat dan niet, uit mest en stront zijn toch juist alle nuttige energien die je kunt halen al uitgehaald ?? Waar blijft nu die energie dan ?
het lijkt wel een circel die eigenlijk niet kan naar mijn mening..

De enigste toevoeging van buiten af is zonlicht, en dat zal dan wel een rol spelen...denk ik.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

wat noem je 'energie'? methaan (& andere gassen) hebben weinig te maken met minerale voedingsstoffen of de stikstof die er in mest zit. met methaan kunnen we een energiecentrale voeden, maar met de rest van de stront niet. laten die planten toevallig ook geen behoefte aan methaan hebben...

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Uit stront (uitscheiding, whatever) is alleen al het nuttige voor mensen gehaald, planten krijgen echter benodigde voedingstoffen uit afvalproducten van (mensen en) dieren.

Een plant haalt uit mest voedingstoffen waardoor het kan groeien.. weet verder niet wat je met energie wil :?
Omdat je het ook over zonlicht hebt ga ik denken aan fotosynthese, weet niet of je daar iets over wil weten?

Verder zijn er overal in de natuur cycli tussen bacterien/dieren/planten, neerslag, noem maar op.

Het lijkt me het beste als wat duidelijker uitlegt wat je precies wil weten of waar je over wil discussieren :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 01:43 schreef Creation25 het volgende:
uit mest en stront zijn toch juist alle nuttige energien die je kunt halen al uitgehaald ??
niet alle energie en bouwstoffen is/zijn eruit; het rendement van spijsvertering is niet 100%.

Verwijderd

Topicstarter
Zonlicht zal we de toevoegende factor zijn, anders zou de cyclus van energie op moeten raken.

Mens > ontlasting > planten/groenten > Mens .....enzzz

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
De resten van mensen en dieren, dus ook de uitwerpselen, worden door bacteriën en schimmels afgebroken en omgezet in mineralen. Planten leven voornamelijk van mineralen. Mensen hebben juist niets aan mineralen en moet de grotere structuren die de planten vormen van de mineralen juist hebben.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01 10:54
Dit valt allemaal onder de koolstofkringloop.dit word oa by biologie behandeldt.
Afbeeldingslocatie: http://www.owio.wau.nl/introomgeving/images/Image7.gif

Soms weet ik het ook niet meer.........

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Een ander voorbeeld :

wij ademen zuurstof (nuttig) in en ademen kooldioxide (niet nuttig) uit. Bij planten is het precies omgekeerd : zij zetten kooldioxide (nuttig) om in o.a. zuurstof (niet nuttig).

Wat voor de een nuttig is, is dus voor de ander helemaal niet nuttig.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Afbeeldingslocatie: http://www.loesje.nl/goudvanoud/k011.gif
lekker off-topic, maar moet kunnen
Op zaterdag 13 juli 2002 01:43 schreef Creation25 het volgende:
het lijkt wel een circel die eigenlijk niet kan naar mijn mening..
Volgens mij is dit gewoon een van de basisprincipes van de natuur, kringlopen en energiestromen. Zoals windancer al aangeeft: Niet ieder organisme kwalificeert dezelfde stoffen als nuttig, hiermee maakt de natuur een kringloop dus mogelijk.

|_____vakje______|

Verwijderd

De kringloop waar de opener van deze topic waarschijnlijk op doelt is de stikstof kringloop. Planten nemen minderalen zoals nitraat op uit de bodem; deze mineralen worden bij de plant ingebouwd in eiwitten e.d. Als de plant sterft worden deze eiwitten door reducenten omgezet in ammonium; nitrificerende bacterien zetten dit in een aerobe omgeving om in nitriet en vervolgens in nitraat, wat de plant weer kan opnemen: de cirkel is rond :)

(Natuurlijk 'loopt' deze cyclus niet altijd optimaal. Het kan zo zijn dat er sprake is van een anaerobe omgeving, waarbij ammonium omgezet wordt in N2 (vrije stikstof), die de bodem verlaat.)

Verwijderd

(Natuurlijk 'loopt' deze cyclus niet altijd optimaal. Het kan zo zijn dat er sprake is van een anaerobe omgeving, waarbij ammonium omgezet wordt in N2 (vrije stikstof), die de bodem verlaat.)
Deze "inefficiëntie", oftewel denitrificatie is juist essentieel (in combinatie met stikstoffixatie) voor het voortbestaan van de stikstof kringloop. Hierdoor komt er namelijk weer N2 in de atmosfeer, wat elders weer vastgelegd kan worden, ook weer met behulp van bacteriën. N2-transport via de lucht heeft een paar eigenschappen die in water opgeloste stikstofzouten niet hebben: de afstand die afgelegd wordt is vele malen groter en de richting van het transport is niet gebonden aan (grond)water stromen.

Zonder denitrificatie zou stikstof op bepaalde plaatsen accumuleren en op andere plaatsten verdwijnen door uitspoeling en het verwijderen van biomassa uit het systeem. De verschillen in stikstofgehalte tussen verschillende bodems zouden veel groter zijn dan nu het geval is.
Pagina: 1