Goed ik heb m'n 80 gig maxtor HD binnen, hij was voordat ik em kreeg gepartitioneerd,ik wil de mn oude DPTA IBM hd erin laten zitten, die is 20 gig...ik heb m'n oude hd op RAID in mn mobo aangesloten, heb een array gemaakt in promise fastbuild utility...alles gaat prima...maar wanneer ik em dan verder laat laden springt ie op een win98 scherm en dan gewoon msdos prompt scherm met C:/ die volledig leeg is....maar niks te zien van mn oude hd....hoe kan ik mijn IBM hd{die dus op RAID zit} weer zichtbaar maken...ik wil graag booten vanaf mijn oude hd...maar mn nieuwe hd moet wel herkend worden...graag wat hulp hierbij...kom er niet helemaal uit.
Als ik je zon begrijp wil je 1 schijf in Raid hangen
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Yep....ik heb echt nog nooit RAID gebruikt...en zag ineens dat het mn performance op gaat krikken...het liefst de IBM hd in RAID....
En verder is het ook goed, als ik de Raid utility inga via CTRL F dan staat alles perfect...array1 en dan type hd..maar wanneer ik dus windows wil laden springt ie op C:/ {das dan de maxtor hd} en er is niks te vinden van mn IBM...what is up with that"?
raid moet dus met minimaal 2 schijven he, 1 schijf in raid doet niet zo erg veel voor je performance (als het al gaat werken)
Als je snelheids winst wil hebben moet je meerdere schijven in raid nemen.
Als je je 20 en je 80 gig in raid zet, kun je wel snelheidswinst maken, maar je verliest wel 60 gig aan opslagruimte!
Lees ook even de FAQ van RAID door.
Word dan wel wat duidelijker.
RAID 0
20 + 80 geeft je tot 40 gig.
RAID 1
20 + 80 geeft je tot 20 gig.
Als je alles aan je RAID controller wilt hangen.
Moet je eerst je IBM eraan hangen.
Booten CTRL+F en dan een RAID array aanmaken.
Dat is dan de array met je IBM, 20 gig.
En die zet je bootable/actief in je raid bios.
Daarna zet je je maxtor erin en die zet je vervolgens ook in een array.
Daarna in je bios instellen dat je wil booten van scsi.
(je raid controller word voor scsi gezien.)
Als het goed is moet hij nu van je IBM booten.
Als je je 20 en je 80 gig in raid zet, kun je wel snelheidswinst maken, maar je verliest wel 60 gig aan opslagruimte!
Lees ook even de FAQ van RAID door.
Word dan wel wat duidelijker.
RAID 0
20 + 80 geeft je tot 40 gig.
RAID 1
20 + 80 geeft je tot 20 gig.
Als je alles aan je RAID controller wilt hangen.
Moet je eerst je IBM eraan hangen.
Booten CTRL+F en dan een RAID array aanmaken.
Dat is dan de array met je IBM, 20 gig.
En die zet je bootable/actief in je raid bios.
Daarna zet je je maxtor erin en die zet je vervolgens ook in een array.
Daarna in je bios instellen dat je wil booten van scsi.
(je raid controller word voor scsi gezien.)
Als het goed is moet hij nu van je IBM booten.
Kijk dat is het nou, waar in de bios kan ik dat bootable actief zetten? heb goed rondgekeken in de bios...maar vind niks wat met RAID te maken heeft...
Ff voor de duidelijkheid.
1 schijf in raid kan NIET, het MINIMUM voor raid is 2 schijven.
En ook al ZOU 1 schijf @ raid werken, heb je er geen drol aan want hij word er niks sneller op.
hang die 2e HD gewoon aan de 2e IDe poort
En ook al ZOU 1 schijf @ raid werken, heb je er geen drol aan want hij word er niks sneller op.
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Verwijderd
In jouw geval heeft RAID niet veel zin. Zoals eerder gezegd: als je beide schijven combineert in RAID-0 hou je slechts 40 GB over; erg jammer als je net een 80 GB schijf hebt gekocht. RAID heeft alleen zin met minimaal twee schijven, en dan werkt het nog het best als die schijven van hetzelfde type zijn (of in elk geval dezelfde grootte hebben).devilsnight:
Goed ik heb m'n 80 gig maxtor HD binnen, hij was voordat ik em kreeg gepartitioneerd,ik wil de mn oude DPTA IBM hd erin laten zitten,... <knip>
Doe het dus gewoon zo: Maxtor -> Master, IBM -> Slave en alles op IDE1. Scheelt je een hoop gedoe.
Of, als je geld teveel hebt: koop er nog een Maxtor bij en maak een 2x80 GB RAID array.
In je raid bios kun je een array actief maken.Op zaterdag 13 juli 2002 00:19 schreef devilsnight het volgende:
Kijk dat is het nou, waar in de bios kan ik dat bootable actief zetten? heb goed rondgekeken in de bios...maar vind niks wat met RAID te maken heeft...
Lees je moederbord boekje waar het precies staat.
1 schijf in RAID kan wel!Op zaterdag 13 juli 2002 00:22 schreef -=!ME!=- het volgende:
je zult wel een geupgrade raid bios moeten installen die dat ondertsteund.
Dan kun je arrays aanmaken met maar 1 schijf.
Staat in de search wel hoe dat moet.
Da's niet helemaal waar hoor.. je kan makkelijk een array van 1 disk maken; al was het maar omdat je dan toch nog een extra poortje hebt om die extra schijf aan te hangenOp zaterdag 13 juli 2002 00:22 schreef -=!ME!=- het volgende:
Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
Verwijderd
Maar check dan eerst of je niet gewoon in het BIOS kunt aangeven dat ie de (on-board) RAID poorten als IDE3 en IDE4 moet gebruiken. Het opzetten van een 'ééndisks RAID array' is dan niet meer nodig; je hebt er dan in feite gewoon een extra IDE controller bij. Tja, dat kan natuurlijk ook: Maxtor op IDE1 en IBM op IDE3; beide dan als Master.Major Carnage:
Da's niet helemaal waar hoor.. je kan makkelijk een array van 1 disk maken; al was het maar omdat je dan toch nog een extra poortje hebt om die extra schijf aan te hangen
Kortom, het beste is dus gewoon om NIET raid te doen want het wordt er toch niet sneller door ...al kan het wel...het is onnodig he? dan nog wat...kan ik niet beter gewoon mn hele config overgooien naar de maxtor en de oude IBM gewoon eruit halen dan? want ik heb dan een redelijk oudere HD samen met een gloednieuwe..vertraagd dat niet allemaal daardoor...ik heb namelijk zoiets gehoord.
Verwijderd
Nee jij kan beter niet Raid gaan doen omdat het niets gaat uitmaken. Om er echt een betere performance uit te halen zonder ongeveer 60 gig aan data verlies te lijden zal je echt 2 identieke schijven moeten hebben en dan op raid zetten. Dus je zal moeten kiezen, Of ze beide gewoon gebruiken en enig snelheids verlies op de koop toe nemen of die nieuwe erin laten..Op zaterdag 13 juli 2002 01:09 schreef devilsnight het volgende:
Kortom, het beste is dus gewoon om NIET raid te doen want het wordt er toch niet sneller door ...al kan het wel...het is onnodig he? dan nog wat...kan ik niet beter gewoon mn hele config overgooien naar de maxtor en de oude IBM gewoon eruit halen dan? want ik heb dan een redelijk oudere HD samen met een gloednieuwe..vertraagd dat niet allemaal daardoor...ik heb namelijk zoiets gehoord.
Snelheidsverlies (dankzij langzame oude schijf op, zeg, ATA66) is niet aan de orde als je de schijven op verschillende IDE-adapters (lees: verschillende kabeltjes) hangt.
En je had het al gelezen, maar raid heeft idd geen ene r*k zin, zorry
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Goed, ik ga ook helemaal niet mn config oversturen...ik brand belangrijke files op cd en installeer winxp schoon op mn nieuwe hd...de IBM is history...het enige wat ik er nog graag uit wil hebben is dit en hopelijk kan dat..sinds ik dus toch geen RAID ga gebruiken...wil ik dit eruit hebben...na het opstarten van mn pc voordat ie windows laad zegt ie No array defined...Ctrl f voor utility...het enige wat ik wil is..hoe krijg ik deze melding er helemaal uit zodat het booting ook wat sneller gaat...die melding vertraagd het alleen maar.
Raid geen zin sorry hoor maar dan ben je echt niet goed wijs.Op zaterdag 13 juli 2002 01:21 schreef Rataplan het volgende:
Snelheidsverlies (dankzij langzame oude schijf op, zeg, ATA66) is niet aan de orde als je de schijven op verschillende IDE-adapters (lees: verschillende kabeltjes) hangt.
Ok raid -0 is niet verstandig, als 1 van de 2 hdds kapot gaat alle data kwijt
afhankelijk van de sector grote. maar voor het risico zou ik dit niet doen.
Raid -1 (mirror) daarin tegen altijd goed, maar het kost je 1 hdd aan ruimte, maar nooit je data kwijt.
kan is klein dat er 2 tegelijk kapot gaan.
of kombineer het raid 0+1 , kost je alleen 4 hdd's
mijn optie. zoveel kosten die hdd's ook weer niet.
ehhh.. noppes
Nee nu ff niks...zit niet super in het geld..dus eerst maar gewoon zonder raid..even iets anders nog...mijn Maxtor is heel gauw heet...moet dit niet een koeler hebben of iets dergelijks want hij wordt toch wel echt heet, en mn IBM totaal niet...
Verwijderd
Op zich moet dit geen probleem zijn.. maar misschien dat je toch even kan kijken naar een HDD koeler.. Probeer de temp. te meten. Als het echt hoog is dan koop je dat ding.. zijn niet duur.. kijk bij ThermaltakeOp zaterdag 13 juli 2002 01:43 schreef devilsnight het volgende:
Nee nu ff niks...zit niet super in het geld..dus eerst maar gewoon zonder raid..even iets anders nog...mijn Maxtor is heel gauw heet...moet dit niet een koeler hebben of iets dergelijks want hij wordt toch wel echt heet, en mn IBM totaal niet...
Verwijderd
In dit geval heeft Raid idd geen zin. Misschien is het handig om toch eerst het topic eens door te lezen voordat je reageert.Op zaterdag 13 juli 2002 01:35 schreef Thc_Nbl het volgende:
[..]
Raid geen zin sorry hoor maar dan ben je echt niet goed wijs.
De topicstarter heeft dus een oude schijf van 20 GB en een nieuwe van 80 GB, samen 100 GB. Ga je die mirroren hou je daarvan 20 GB over; in stripe 40 GB. Zinvol? Nee, dus!Ok raid -0 is niet verstandig, als 1 van de 2 hdds kapot gaat alle data kwijt , daarin tegen je snelheid gaat zeker vooruit. dat zal misschien 10-40 % kunnen schelen.
afhankelijk van de sector grote. maar voor het risico zou ik dit niet doen.
Raid -1 (mirror) daarin tegen altijd goed, maar het kost je 1 hdd aan ruimte, maar nooit je data kwijt.
kan is klein dat er 2 tegelijk kapot gaan.
Tja, maar hier gaat het dus om twee schijven en niet om vier. Verder heeft ie on-board RAID, dus 0+1 is sowieso niet aan de orde.of kombineer het raid 0+1 , kost je alleen 4 hdd's
mijn optie. zoveel kosten die hdd's ook weer niet.
...die argumentatie had ik dus moeten typen, maar ik was het draadje ff kwijtOp zaterdag 13 juli 2002 02:25 schreef MORA het volgende:
In dit geval heeft Raid idd geen zin.
** serietje argumenten **
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Mensen, probleempie:)
ik heb gisternacht de maxtor en IBM aangesloten..in winxp effe alle belangrijke files over gegooid naar één van mn partities van de Maxtor.
pc uit,IBM eruit...en ik doe de maxtor op de ide1 aansluiting waar eerst de IBM zit, zodra ik de pc opstart en na het Fastrak utility komt er te staan, booting from cdrom...press a button...als je wacht komt daarna ineens een disk read error...OOK na het installen van Xp op de maxtor...een dikke error...
ik heb gisternacht de maxtor en IBM aangesloten..in winxp effe alle belangrijke files over gegooid naar één van mn partities van de Maxtor.
pc uit,IBM eruit...en ik doe de maxtor op de ide1 aansluiting waar eerst de IBM zit, zodra ik de pc opstart en na het Fastrak utility komt er te staan, booting from cdrom...press a button...als je wacht komt daarna ineens een disk read error...OOK na het installen van Xp op de maxtor...een dikke error...
Verwijderd
Dikke error?? WELKE ERROR DAN????????Op zaterdag 13 juli 2002 10:54 schreef devilsnight het volgende:
Mensen, probleempie:)
Goh joh...leeeeeeeeeeeeuk hoor...lach me echt rot...welke error..die disk read error...wat dacht je dan..zucht.
Je wilt booten van die Maxtor.
Heb je ook in de bios de boot order goed gezet?
je boot order is nu.
• cd-rom
• ide?
• ??
na de cd rom moet je ide1 dus selecteren.
Dan boot hij in jouw geval van je maxtor.
Dan moet er op je maxtor een primaire partitie zijnn waar je OS op staat.
Die partitie moet actief zijn.
Is dit in jouw geval ook zo?
je boot order is nu.
• cd-rom
• ide?
• ??
Verwijderd
Dat jij zo vaag bent kan ik ook nx aan doen "dikke errors" ken ik niet.Op zaterdag 13 juli 2002 11:53 schreef devilsnight het volgende:
Goh joh...leeeeeeeeeeeeuk hoor...lach me echt rot...welke error..die disk read error...wat dacht je dan..zucht.
disk read error is meestal een defecte schijf.
Verwijderd
Victis heeft gelijk.. staat er wel een werkende OS in een primaire partitie op die Maxtor van je? Zoniet ja dank je de donder dat je een error krijgt..Op zaterdag 13 juli 2002 12:52 schreef Vae Victis het volgende:
Je wilt booten van die Maxtor.
je boot order is nu.
• cd-rom
• ide?
• ??
Ikzelf heb noooit probs met hd'SOp zaterdag 13 juli 2002 11:32 schreef devilsnight het volgende:
is er dan niemand die weet wat dit kan zijn...bah altijd gedonder met die pc's zeg...
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
No problems anymore
het is voor elkaar. goed even kort samenvatten...
IBM eruit, Maxtor erin...die als Primary master, windows xp setup in en alle partities die er stonden gedelete..toen eentje aangemaakt van 10 gb en geformat naar ntfs..Winxp erop geinstalleerd..en nu helemaal geen errors meer..alles is perfecto.
nou heb ik wel iets anders nog..ik heb verkeerd uitgelegd over mijn IBM , tot mijn schrik zie ik dat het absoluut geen slecht ding is en ik vraag me af waarom ik deze er niet bij zou hangen: IBM deskstar DPTA-372050 ATA/IDE
RPM: 7200RPM ...goed...dus dit is nog het enige...waarom niet de IBM erbij hangen??? het zijn beide 7200 RPM hd's
ik heb de maxtor als primary master staan...hoe zet ik mn IBM dan? prima slave of allebei master?
PS, dit kan ik ook alleen maar doen wanneer ik zo'n kabeltje heb, want nu kan ik mn Brander of Cdrom niet aansluiten
IBM eruit, Maxtor erin...die als Primary master, windows xp setup in en alle partities die er stonden gedelete..toen eentje aangemaakt van 10 gb en geformat naar ntfs..Winxp erop geinstalleerd..en nu helemaal geen errors meer..alles is perfecto.
nou heb ik wel iets anders nog..ik heb verkeerd uitgelegd over mijn IBM , tot mijn schrik zie ik dat het absoluut geen slecht ding is en ik vraag me af waarom ik deze er niet bij zou hangen: IBM deskstar DPTA-372050 ATA/IDE
RPM: 7200RPM ...goed...dus dit is nog het enige...waarom niet de IBM erbij hangen??? het zijn beide 7200 RPM hd's
ik heb de maxtor als primary master staan...hoe zet ik mn IBM dan? prima slave of allebei master?
PS, dit kan ik ook alleen maar doen wanneer ik zo'n kabeltje heb, want nu kan ik mn Brander of Cdrom niet aansluiten
Verwijderd
Je zet de Maxtor dus als Primary Master, dat heb je gedaan. Dan zet je de IBM op prim. Slave of Cable select maakt op zich niet zoveel uit.. soms ziet hij em niet tegelijk dus moet je even proberen. Dan kan je de brander en cdrom op de 2de IDE kabel aansluiten en al je problemen zijn de wereld uit..Op zaterdag 13 juli 2002 16:18 schreef devilsnight het volgende:
No problems anymorehet is voor elkaar. goed even kort samenvatten...
7200rpm zegt helemaal niets, het is geen snelheidsaanduiding.Op zaterdag 13 juli 2002 16:18 schreef devilsnight het volgende:
ik heb verkeerd uitgelegd over mijn IBM , tot mijn schrik zie ik dat het absoluut geen slecht ding is en ik vraag me af waarom ik deze er niet bij zou hangen: IBM deskstar DPTA-372050 ATA/IDE
Het geeft aan hoe snel de schijf zijn rondjes draait, maar de toegangssnelheid en doorvoersnelheid zijn afhankelijk van veel meer dingen en de rotatiesnelheid speelt een relatief onbelangrijke rol.
Ik zeg niet dat het een slechte schijf is (al zal hij het niet halen bij de paar genaraties nieuwere schijf die je nu hebt), maar aan de hand van de rotatiesnelheid alleen kun je geen conclusies trekken.
Maar gewoon erbij hangen, het is toch weer 20GB. Natuurlijk liefst 80-aderige kabels gebruiken en de drives ieder op een eigen kabel, anders is het de laagste controllertype dat telt.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Verwijderd
Ja, vind ook.. ik haat die dingen, bah! gatsi! weg ermee!Op zaterdag 13 juli 2002 11:32 schreef devilsnight het volgende:
is er dan niemand die weet wat dit kan zijn...bah altijd gedonder met die pc's zeg...
Pagina: 1