[Aldi PC] P4-2Ghz S/PDIF ingang kraakt ?

Pagina: 1
Acties:

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58
Kheb een Aldi Medion 3000/P4-2Ghz bak vv. S/PDIF in&uit welke kraakt op de ingang.

Heeft iemand ervaringen, suggesties of oplossingen ?

Wanneer ik op de RCA/Tulp ingang de s/pdif uit van een Grundig DVD aansluit, kraakt het geluid behoorlijk. Je hoort dus wel de muziek maar het lijkt wel of het overstuurt cq. aan het clippen is. Heb de s/pdif-IN aangesloten met een tulp-kabeltje wat bij m'n andere s/pdif apparatuur ingangen prima werkt. S/pdif-OUT en analoogIN/OUT uitgang werkt prima.

Gebruikte onboard soundkaart is een C-media CMI8738 6ch with SPDIF driver 5.12.1.636 (04jun02, laatste versie).

Bij verkeerd forum, gaarne moven, TIA

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

staat de "microfoonboost" in de instellingen nog aan? (moet je ff bij geluid instellingen geavanceerd etc zoeken in je control panel).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• PtrO
Microfoon booster op het Options panel staat uit(unchecked). Heb overigens geen microfoon aangesloten. De S/PDIF-in heb ik 'monitored to analog out' staan.

offtopic:
btw JVS, nog bedankt voor je assitentie bij m'n Bose topic. was idid gevoelig maar ik gheb een aardig idee nu

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

toch raakt-ie volledig overstuurd dus? En dat is bij gewoon stereo signaal, neem ik aan? Dolby Digital en DTS signaal zal die ingang niet snappen denk ik ;).

• PtrO
Idd DTS/DD snapt ie geen hout van :(

Ben nog even verder gegaan en FF wat uit een rack gesleurd.

Via m'n Behringer Ultramatch (S/PDIF conversie, accept everything & copybit killer unit >:) ) kan ik wel goed S/PDIF-IN afspelen naar de Aldi-PC.
Knap ergens, de Aldi :7 , snapt zowel Pro als Comsumer S/PDIF format. 32kHz sampling vindt de Aldi niet leuk.

Kortom het blijft vreemd :? waarom ik niet rechstreeks vanaf een consumer S/PDIF naar de Aldi kan spelen (kraakt dus als een gek). Ga van het weekend 's proberen een scoop er op hangen.

Mochten er nog suggesties zijn, hou ik me aanbevolen. TIA

• PtrO
Denk ik wat gevonden, ik heb ws last van een undershoot of overshoot op de SPDIF ingang, eea volgens een site:
SPDIF-in is usually "terminated" as a 75 ohm load. CMedia
doesn't do this. As the normal consumer level SPDIF is
only 0.5 volts peak-to-peak, the resulting overshoot
desirably increases the available signal level up to
double. This can vary with different driving devices and
cables. The SPDIF-out works fine.
Met verschillende kabel heb ik idd wat verschillen in het niveau van kraken

Kortom, im moet dus zien of ik idd via een weerstand netwerkje een juiste 75ohm terminatie kan maken of ik moet juist het signaal boosten. Geen flauw idee (nog) wat er uit m'n Grundig DVD komt.

Iemand een idee ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je gebruikt dus een 'normaal' tulpkabeltje? en niet een echte "digitale kabel"? Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad, maar zou het dan daaraan liggen?

• PtrO
Het kraken heb ik uiteindelijk opgelost :) door gebruik te maken van 75ohm TV-coax en vergulde tulp-pluggen.

Na wat pogingen en scoop (referentie) metingen bleek dat de s/pdif blokgolf veel te veel werd "afgerond" door de (ordi tulp) kabel. Bijkomend probleem was dat het (Grundig) s/pdif signaal, al niet echt loepzuiver was en laag was (0,42 Vtt). Normaal, qua specificatie, is 0,5Vtt.

M'n alles-slikkende :Y) digital Behringer-unit heeft met vervormde signalen, geen problemen. Hij slikt al s/pdif op 0,2Vtt, maakte het signaal weer schoon en produceert vervolgens weer een haarscherpe s/pdif van 0.88Vtt) voor de Aldi-PC. Ook een Sony MD speler had geen (echte) problemen, mits de afstand van 2 meter kabel niet werd overschreden. Dit terwijl ik ca 8m moet overbruggen.
Het is/was natuurlijk niet mijn bedoeling om een Pro-apparaat voortaan aan te sluiten op de PC, te duur en omslachtig.
De signaal waarden wetende, ben ik aan de gang gegaan om het probleem op te lossen.

Na wat omzwervingen blijkt het dus een impedantie probleem te zijn. Wist nog niet of het helemaal in de Aldi-PC zat.
De blokgolven werden wat mooier met afsluitweerstanden op de S/PDIF ingang, wat :( weer veroorzaakte dat het signaal (0,25Vtt) veel te zwak werd voor de Aldi.

Dan maar de andere weg gevolgd (8> , door te kijken hoe ik het signaal zo strak, goedkoop en ruisvrij door een kabel kan/kon krijgen.

Een 75ohm-(TV)kabel gemaakt met el-cheapo (plastic) tulpluggen. Dat ging wat beter maar volgens de scoop nog niet strak genoeg. Door gebruik te maken van vergulde (en goed passende) tulp-pluggen is het signaal nu optimaal :9 .

Kortom (ook voor mij een leerschooltje ;) ), je moet soms toch "goede" kabel gebruiken voor S/PDIF.
Zeker in het geval een apparaat wat kieskeurig blijkt te zijn, op enige afstand staat en zit te waggelen op de grenzen van "ingangsspecificaties".

Pagina: 1