Gentoo beginnersvraag

Pagina: 1
Acties:

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 10:30
Ik wil gentoo installeren, en heb gelijk al een enorme beginnersvraag (ben ook een enorme beginner :))

Om mijn networking werkend te krijgen om te kunnen downloaden moet ik mijn 'broadcast address'ingeven , ik vermoed dat dit chello.nl is (ja ik gebruik kabel)

network mask zou dan 255.255.255.0 moeten zijn , is dit correct ??

(ik heb al de search gebruikt en op google gezocht :p)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
ifconfig eth0 [ipadres] netmask [255.255.255.0] broadcast (indien nodig, standaard ip-adres maar op laatst 255)

that's it

edit:

de gegevens van chello kun je het makkelijkst in Windows opvragen bij je netwerkinstellingen :)

verder hebben we niet zoveel aan je vermoedens. bij je aansluiting zit een handleiding. @home en Casema leveren ook internet via de kabel :)

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:37

lonkhuijzen

100% ADH

ik laat het broadcast altijd weg.. wist niet wat het was dus dacht dat als ik het wegliet dat ie dan default gebruikte, werkte prima

ifconfig eth0 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0

das de mijne :)

jou netmask kan je denk ik opzoeken door in XP start>run cmd intypen, en dan ipconfig daar kijg je mooi je ip gateway en netmask te zien.

Geen idee meer hoe dat in niet win2k/XP sytemen ging :)

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 23:20 schreef LinuxUser het volgende:
ifconfig eth0 [ipadres] netmask [255.255.255.0] broadcast (indien nodig, standaard ip-adres maar op laatst 255)

that's it
Nee hoor :)

Broadcast adres hoeft helemaal niet te eindigen in 255 :)

Ligt allemaal helemaal aan het netmask dat gebruikt wordt.

Chello gebruikt hier standaard een netmask van 255.255.255.192, waardoor je erg kleine subnetten krijgt met elk een eigen broadcast adres.

jp73, ik zou die Gentoo handleiding toch maar iets beter lezen als ik jou was ;) Er staat namelijk gegarandeerd hoe je het op moet lossen als er een DHCP-server aanwezig is ;) (dhcpcd eth0).

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op vrijdag 12 juli 2002 23:29 schreef Nelske het volgende:

[..]

Nee hoor :)

Broadcast adres hoeft helemaal niet te eindigen in 255 :)

Ligt allemaal helemaal aan het netmask dat gebruikt wordt.

Chello gebruikt hier standaard een netmask van 255.255.255.192, waardoor je erg kleine subnetten krijgt met elk een eigen broadcast adres.

jp73, ik zou die Gentoo handleiding toch maar iets beter lezen als ik jou was ;) Er staat namelijk gegarandeerd hoe je het op moet lossen als er een DHCP-server aanwezig is ;) (dhcpcd eth0).
ik ga dus uit van de netmask die ik gebruikte en in dat geval heb je dus wel bijvoorbeeld 192.168.0.255 ;)

Ik had het wel een beetje vaag geformuleerd imho |:(

edit:

Als je een newbie bent, kun je imho beter een prebuild distro nemen. SuSE of Mandrake bijvoorbeeld.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op vrijdag 12 juli 2002 23:37 schreef LinuxUser het volgende:
Als je een newbie bent, kun je imho beter een prebuild distro nemen. SuSE of Mandrake bijvoorbeeld.
Eehm... Naar mijn mening is Gentoo ook wel geschikt voor mensen die al eens met Redhat of Mandrake hebben gewerkt, en bereid zijn een beetje moeite te doen. Als je de basics van Linux kent, of bijvoorbeeld ervaring hebt met BSD, is Gentoo helemaal niet zo moeilijk.

Ok, je zal als newbie tegen dit soort probleempjes aanlopen, maar ik heb wel sympathie voor mensen die de moeite willen doen om Gentoo te installeren hoor. Ok, de vragen moeten niet al te dom worden, maar da's hier niet het geval.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Mjah, ik geloof niet dat de vraag was of Gentoo voor beginners geschikt is ;)

Die vraag is al meer dan genoeg gesteld en beantwoord in NOS, denk ik zo. :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op vrijdag 12 juli 2002 23:46 schreef Nelske het volgende:
Ok, je hebt gelijk :) Ben ik nu Gentoo-jehova? :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Mja, net als ik :X :P ;)

• jp73
Voorzover ik weet moet ik de 'static configuration' gebruiken, ik heb net even de 'handleiding'van chello (2 geprinte a4-tjes) erbij gepakt en daar staat dus ook geen 'broadcast address' bij.

Ik heb nu al 2 jaar hetzelfde ip adress

ik zal vanmiddag weer eens even gaan prutsen

ipconfig in windows geeft me:
een ipadress
subnetmasker
standaardgateway

(ps het gaat dus om 1 computer aan chello, geen netwerk op het moment)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 10:02 schreef jp73 het volgende:
Voorzover ik weet moet ik de 'static configuration' gebruiken, ik heb net even de 'handleiding'van chello (2 geprinte a4-tjes) erbij gepakt en daar staat dus ook geen 'broadcast address' bij.

Ik heb nu al 2 jaar hetzelfde ip adress

ik zal vanmiddag weer eens even gaan prutsen
Bij chello krijg je je ip van een dhcp server. Geen static dus... En broadcast kun je dus blijkbaar ook wel weglaten...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 10:05 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

Bij chello krijg je je ip van een dhcp server. Geen static dus...
Niet helemaal waar. In sommige regio's krijg je wel degelijk een statisch ip.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 11:06 schreef blaataaps het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. In sommige regio's krijg je wel degelijk een statisch ip.
Far as I know, doen ze dat bij chello dus niet, omdat ze willen kunnen omnummeren. Je IP lijkt altijd alleen heel static omdat een dhcp server bij voorkeur hetzelfde IP adres weer uitleent aan je computer. Maar je moet bij chello in principe altijd gebruik maken van de DHCP server. En dan heb je toch nog best kans dat het IP een jaartje niet verandert.

• blaataaps
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 11:23 schreef Hieronymus het volgende:

[..]

Far as I know, doen ze dat bij chello dus niet, omdat ze willen kunnen omnummeren. Je IP lijkt altijd alleen heel static omdat een dhcp server bij voorkeur hetzelfde IP adres weer uitleent aan je computer. Maar je moet bij chello in principe altijd gebruik maken van de DHCP server. En dan heb je toch nog best kans dat het IP een jaartje niet verandert.
Ik weet wel zeker dat ze dat wel doen. Het lijkt niet alleen statisch, dat is het gewoon, dus niet dat je gewoon heel lang via dhcp hetzelfde ip krijgt.

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:25
Op zaterdag 13 juli 2002 11:27 schreef blaataaps het volgende:

[..]

Ik weet wel zeker dat ze dat wel doen. Het lijkt niet alleen statisch, dat is het gewoon, dus niet dat je gewoon heel lang via dhcp hetzelfde ip krijgt.
en hoe weet jij dat zo zeker? ik heb ongeveer al 8 maanden lang hetzelfde ip... het LIJKT dus statisch.. en het kan nog wel 8 maanden duren...
maar voor die 8 maanden heb ik t meerdere keren gehad dat chello om de 3 weken een ander ip gaf.. dan weer een paar maanden, dan weer 3 dagen... etc. etc. etc.

• blaataaps
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 13:15 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

en hoe weet jij dat zo zeker? ik heb ongeveer al 8 maanden lang hetzelfde ip... het LIJKT dus statisch.. en het kan nog wel 8 maanden duren...
maar voor die 8 maanden heb ik t meerdere keren gehad dat chello om de 3 weken een ander ip gaf.. dan weer een paar maanden, dan weer 3 dagen... etc. etc. etc.
Het LIJKT niet alleen statisch, het IS statisch, want er is geen dhcp.

• Passenger
Op zaterdag 13 juli 2002 13:21 schreef blaataaps het volgende:

[..]

Het LIJKT niet alleen statisch, het IS statisch, want er is geen dhcp.
dan mag jij me gaan vertellen hoe ik aan mijn chello ip kom?

• blaataaps
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 13:31 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

dan mag jij me gaan vertellen hoe ik aan mijn chello ip kom?
dhcp denk ik, maar dat is niet overal zo.

• Passenger
Op zaterdag 13 juli 2002 13:32 schreef blaataaps het volgende:

[..]

dhcp denk ik
dat weet ik wel zeker :)
maar dat is niet overal zo.
in welke regio zit jij dan? en hoe werkt chello bij jou? MOET je perse een statisch ip opgeven wat je van chello krijgt, of is er ook een mogelijkheid tot dhcp?

• blaataaps
  • Niet online
Ik moet een statisch ip invoeren ja, en dhcp werkt hier idd gewoon niet.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op zaterdag 13 juli 2002 13:33 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

dat weet ik wel zeker :)
[..]

in welke regio zit jij dan? en hoe werkt chello bij jou? MOET je perse een statisch ip opgeven wat je van chello krijgt, of is er ook een mogelijkheid tot dhcp?
Luister jonge... Chello is niet overal hetzelfde. Ze hebben kabelnetwerken overgenomen en het daar lekker laten staan zoals het stond. Met een static ip dus, en geeen dhcp server. :)

Denk dat het regio Amsterdam/Rotterdam was ?
Oude a2000 iirc ?

Btw, is je subnetmask onder Windows niet netmask onder linux ? :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 23:46 schreef Nelske het volgende:

ben ik dan sinds gister geen n00b meer ?? ;)

• jp73
Ik gebruik uit de installatiehandleiding code listing 5:
(1e regel) /sbin/ifconfig $IFACE $IPNUM broadcast $BCAST netmask $NMASK

Ik vul hierop in :eth0 mijn ipadres als broadcast adres chello.nl en als netmask 255.255.255.0

Uit de gegevens die ik heb van chello heb ik alleen:
gebruikersnaam/password
domeinnaam:chello.nl
2 nameserveradressen
een gateway
subnetmask 255.255.255.0
en mijn ipadres van mijn modem

Hoe kom ik achter mijn 'broadcast adres' en netmask ?????

ik krijg de volgende foutmelding als ik dit invoer :
SIOCSIFADDR : invalid argument

????? :?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op zaterdag 13 juli 2002 13:35 schreef blaataaps het volgende:
Ik moet een statisch ip invoeren ja, en dhcp werkt hier idd gewoon niet.
DHCP moet gewoon werken bij chello hoor. Het wil soms wel eens helpen als je even je kabelmodem uit en weer aanzet voor je met dhcpcd gebruikt. Probeer dat eens.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:48

Nibbz

Postmaster General

Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar ik ben zelf ook bezig met gentoo. Krijg alleen geen verbinding met het netwerk. Nu zat ik te denken om het via DHCP te doen. Alleen wat is nou een goed DHCP programma voor op we (windows XP) server? Want gentoo kan geen DHCP server te pakken krijgen.

13:37

Verwijderd

Nibbz schreef op 17 augustus 2002 @ 11:05:
Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar ik ben zelf ook bezig met gentoo. Krijg alleen geen verbinding met het netwerk. Nu zat ik te denken om het via DHCP te doen. Alleen wat is nou een goed DHCP programma voor op we (windows XP) server? Want gentoo kan geen DHCP server te pakken krijgen.
Dat lijkt me geen NOS vraag eigenlijk.
Pagina: 1