Toon posts:

Rechten enz op programma's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een serieze applicatie gaan schrijven, maar net voordat ik hem echt wilde gaan schrijven merkte ik dat er al een soortgelijk programma bestaat. Nu is mijn vraag: mag ik gewoon toch mijn programma schrijven en dan dus ook verkopen als commercieel product? Ik weet natuurlijk niet hoe die sourcecode van die andere programmeur(s) er uit ziet, maar in principe kun je altijd wel iemands programma namaken(Zie Topic over Decompilen van C++), dus dat is net zo iets als iemands boek overschrijven. Ik ben dit natuurlijk niet van plan, omdat ik denk dat mijn methode de beste is om datgene te doen, wat mijn programma moet gaan doen, maar het kan net zo goed zijn, dat zijn methode hetzelfde is.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41

Tomatoman

Fulltime prutser

Je mag niet zomaar code kopiëren of bitmapjes jatten uit een ander programma, maar het is volgens enkel probleem om een programma zelf te maken dat hetzelfde doet als een al bestaand programma.

Dat zou ook wel raar zijn, want dan zou ik nooit meer een e-mailprogramma mogen maken, omdat dat al bestaat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34
FI:
Dacht je dat Micro$oft zo groot was geworden als dat niet zou mogen? ;)

Maar serieus, zo lang je niets letterlijk overneemt, zit je meestal goed. Uitzonderingen zijn gepatendeerde algoritmen en bestandsformaten, maar zelfs dan zou ik nog me steeds nergens druk om maken als je je applicatie en alles er omheen zelf geschreven hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, kijk inderdaad, ik kopieer geen code, maar het kan toch bij toeval hetzelfde algorithme zijn? Is dat dan niet met auteursrecht beveiligd door de eerste persoon. En nog een vraag: moet je eigenlijk zeggen dat je een programma hebt geschreven bij een bepaalde instantie als je het wilt verkopen (behalve dan bij de belastingdienst(als je een bedrijf opstart))? Heb je ubergaubt rechten(behalve dan op bitmaps en dat soort dingen)? Waar kun je alle algorithmes met patent zien?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lees dit topic ook es door, vooral de reactie van cutter.
[topic=526544/1/100]

• Soultaker
  • Laatst online: 15:34
Op vrijdag 12 juli 2002 23:16 schreef gang-ster het volgende:
Nee, kijk inderdaad, ik kopieer geen code, maar het kan toch bij toeval hetzelfde algorithme zijn? Is dat dan niet met auteursrecht beveiligd door de eerste persoon.
Auteursrecht geldt alleen op de daadwerkelijk geschreven code, die je dus niet mag kopiëren, maar wel de werking ervan nabootsen.

Op ideeën in het algemeen (en dus ook coderingen, algoritmen en bestandsformaten) kun je wel patent aanvragen, maar als jij kunt aantonen dat jou product al de bepaalde feature had voordat er sprake was van een patent op die feature, lijkt me dat niemand je wat kan maken. Een patent moet bovendien vrij specifiek zijn, wat als gevolg heeft dat het niet erg waarschijnlijk is dat je 'toevallig' een patent breekt.

Het blijft in principe je eigen verantwoordelijkheid om, voordat je iets maakt, na te gaan of er niet stiekum patent op rust. Toch denk ik niet dat je je echt zorgen hoeft te maken. Als ik me niet vergis bestaat er ook een patent op runtime length encoding (een byte met het aantal herhalingen, gevolgd door de byte die herhaalt wordt), maar ik denk niet dat de houder van dat patent actief op zoek is naar applicaties die dat patent schenden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weten waar ik kan zien welke patenten zijn geregistreerd op het gebied van ICT. Weet iemand waar je dat kunt zien?

Tegen ACM: Dat topic gaat toch echt ergens anders over. Ik heb niets met een opdrachtgever te maken.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 13 juli 2002 16:58 schreef gang-ster het volgende:
Tegen ACM: Dat topic gaat toch echt ergens anders over. Ik heb niets met een opdrachtgever te maken.
Daarom zei ik ook 'met name de reactie van cutter' die gaat over auteursrecht in zijn algemeenheid.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Nog even een paar bronnen over patenten:

Overzicht:
Philosophy of the GNU Project

Aardig artikel:
Software Patents vs. Free Software

Nog meer bronnen:
Software Patents

Er zijn wel grote, ondoordringbare online patent databases. Het is imho vrijwel onmogelijk om uit te vinden of iets waarmee jij bezig bent gepatenteerd is en eigenlijk kunnen alleen grote publieke akties je daarop wijzen (zoals bijvoorbeeld de GIF toestanden).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 23:35 schreef Soultaker het volgende:

Het blijft in principe je eigen verantwoordelijkheid om, voordat je iets maakt, na te gaan of er niet stiekum patent op rust.
En hoe zou ik dat dan volgens jou moeten doen? :+

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
gang-ster: En hoe zou ik dat dan volgens jou moeten doen? :+
Vrij correcte vraag :+ .

Persoonlijk heb ik het idee dat patent databases helemaal niet worden geraadpleegd bij het verspreiden van nieuwe ideeen. Bij het schrijven van wetenschappelijke publicaties wordt er over het algemeen alleen gekeken naar bestaand werk in de vorm van publicaties en of daar het idee ergens in terug te vinden is. Patent databases raadplegen is een vrij ongebruikelijk iets. Ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan.

Ooverigens heeft de aanwezigheid van een idee in een publicatie natuurlijk niets te maken met de beperkingen van patenten, maar het is wel een interessante zet tegen patenten omdat het bekend werk is als het gepubliceerd is. Er wordt daarom ook vaak op gewezen dat het belangrijk is om werk te publiceren en het liefst zo snel mogelijk.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 16:57

igmar

ISO20022

Op vrijdag 12 juli 2002 23:16 schreef gang-ster het volgende:
Nee, kijk inderdaad, ik kopieer geen code, maar het kan toch bij toeval hetzelfde algorithme zijn? Is dat dan niet met auteursrecht beveiligd door de eerste persoon. En nog een vraag: moet je eigenlijk zeggen dat je een programma hebt geschreven bij een bepaalde instantie als je het wilt verkopen (behalve dan bij de belastingdienst(als je een bedrijf opstart))? Heb je ubergaubt rechten(behalve dan op bitmaps en dat soort dingen)? Waar kun je alle algorithmes met patent zien?
Op algoritmes kan geen copyright gelden. In sommige landen kun je er wel patent op krijgen, maar in de EU iig niet.

Auteursrechten heb je automatisch, dat is bij wet vastgelegd.

• jopiek
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

zelfs op een pietluttig 3m memo-blaadje met jou memo er op heb je in principe copyrights...

software namaken is niet errug moeilijk en lastig voor de concurrent te voorkomen: jij vond gewoon hun idee goed maar hun uitwerking van het idee niet en op een idee zitten geen copyrights...

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1