Op zaterdag 13 juli 2002 12:06 schreef Shoikan het volgende:
Heu?! NVidia die DRI ondersteund?! Dat staat toch niet als optie in de kernel?! Doe effe uitleggen hoe je dat geregeld heb dan? Ik heb wel de AGP zooi draaien enzo, maar dat DRI volg ik toch effe niet?

Ehm, de nvidia drivers die je zelf compiled produceren toch ook een kernel module? Dat is als het goed is dus een DRI module, zodat je DRI support hebt voor je kaart.
Op zaterdag 13 juli 2002 14:29 schreef Fatal-Error het volgende:
Maar de 'onderliggende' windows moeten wel opnieuw worden getekend toch? Dat verklaart de hoge cpu-load bij het verplaatsen van windows.
Ja, die moeten opnieuw getekend worden, maar afaik is dat in alle OSsen zo (in Windows in ieder geval... Het redrawen kan op mijn vaders PC in Windows af en toe tamelijk langzaam gaan).
Op zaterdag 13 juli 2002 14:41 schreef RG© het volgende:
Galeon gebruikt GTK+, GTK+ gebruikt een mainloop en is niet multithreaded. Daarom gaat redrawen altijd pas gebeuren als je klaar bent met resizen volgens mij (kun je goed merken in the GIMP met veel vensters open op een wat ouder systeem). In Nautilus merk je het ook als je de preferences dialog opstart.
Hmm, nee. het gebrek aan multithreading zou hier geen rol mogen spelen. Immers, op het moment dat je resized is GTK's mainloop aan het idlen. Dan ontvangt het een event van X, waardoor het gaat redrawen. Maar dat kan dus tijdens het resizen gebeuren (probeer maar met Abiword, die lukt het wel).
Een tijdje geleden was er hierover een flinke discussie op Slashdot. Wel heel interessant overigens. Gister nog met iemand een discussie over gehad trouwens

XFree is dus erg sloom in het gebruik van de zogenaamde tekenobjecten (gaat via sockets). Verder schijnt de Windowmanager wat resizen betreft enzo vaak roet in het eten te gooien. Daarnaast zijn er nog de mainloop-toolkits zoals GTK+ en QT die het er ook allemaal niet sneller op maken (of liever: sneller laten ogen).
http://slashdot.org/comments.pl?sid=35705&cid=3859702 bedoel je? Dat was een interessante post ja.
Maar zijn argumenten lijken mij op op het
moven van windows niet zo van toepassing... WM zegt tegen X dat window moet moven, en X doet dat. Het blit de inhoud van het window naar een andere plaats en klaar. De app hoeft afaik pas te redrawen als je het window definitief naar zijn nieuwe plaats hebt gesleept. Als je hierbij over andere windows heen komt, dan krijgen zij een expose event en ze worden verteld welk deel van hun window opnieuw getekend moet worden, wat ze dan doen.
En ook dat is in overeenkomst met mijn ervaring... Een aterm moven over E's iconbox, gkrellm en XMMS gaat perfect en kost hier (pII-448) iets van 30% CPU.
Resizen is inderdaad een groter probleem, zeker qua redrawen.
Op zaterdag 13 juli 2002 18:06 schreef LinuxUser het volgende:
sorry ik was vandaag niet thuis dus kon niet eerder reageren. MP3's enzo gaan niet sloom, maar redrawen, bewegen (snel en langzaam) van vensters weer wel.
op een pentium 400 (AMD K6-2) had ik het zelfs zo dat ik nog geen videoclip kon afspelen.
Raar.. Je hebt het dus al met een relatief simpel window dat je over je achergrond beweegt?