Toon posts:

[car audio] goede 100mm speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in de auto van mijn moeder de huidige standaard speakers vervangen.. Er zit echt bagger geluid in en volgens mij zijn de speakers ook al opgeblazenn... Het is een Citroen Berlingo'tje, dus er passen alleen 100mm speakers in (2stuks). Nu heb ik totaal geen verstand van audio-hifi en weet ik niet wat nu goed is. Heb al ff op de JBL site gekeken, maar die cijfertjes zeggen me niet zoveel... :?
Welke van 100mm kunnen met z'n 2-en nog wat herrie veroorzaken??

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Je zou iets van monacor of visaton kunnen nemen... 100mm is niet echt een maat om een "boom"car mee te maken maar kan toch al heel redelijk klinken... eventueel een condensator er tussen om het hele diepe laag weg te filteren....

grtx

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:18

GaMeOvEr

Is een hork.

Met 10Cm kan je geluid vanaf 100-120 Hz krijgen, (grofweg) zo goed als 0 bas dus.

Aannames zijn fataal.

• RedVox
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Op vrijdag 12 juli 2002 22:09 schreef GaMeOvEr het volgende:
Met 10Cm kan je geluid vanaf 100-120 Hz krijgen, (grofweg) zo goed als 0 bas dus.
Het laag loopt van +/- 20 tot 400Hz dus kan wel degelijk.. alleen natuurlijk niet dat harde "boom" laag.
Pak maar eens een discotheek, en haal daar het stuk 100hz tot 400Hz weg...klinkt echt totaal niet meer...

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Zorg maar in ieder geval dat je ze goed gefilterd hebt, anders gaan ze zwaar vervormen op hogere volumes.
Ik heb bij mijn frontspeakers (13cm Jvc's) ook de bassen compleet moeten wegfilteren, want ze kregen het niet meer geregeld boven een bepaald geluidsniveau. :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, maar...
Hellup! Condensator, filteren..?? Hoe doe ik dat?

[edit]
Ik zit trouwens te denken om de Sony CDX-MP30 (€299) als MP3-Cdspeler er bij te kopen...
Wat voor 10cm speakertjes tot €150 hebben een mooi geluidje..??

• Phase

Phase

Supremely Insane

Ik heb die van mij gefilterd door er een versterker tussen te gooien.
Das misschien wel wat overdreven, maar hell, ik had er toch al twee dus een derde erbij boeit ook nix meer. :)

Maar een simpel scheidingsfilter voldoet ook wel, die kun je gewoon bij iedere zichzelfrespecterende elektronikaboer krijgen. :) Vertel hem maar waar je hem voor wil gebruiken, en dan zal hij je wel een goede verkopen. :)

Als je trouwens die speakers gaat filteren betekent dat wel dat je een complete frequentierange kwijt bent, namelijk de bassen. En als je nix hebt die dat gat kan opvullen, zoals iets van woofers of iets dergelijks zal dat niet bepaald lekker klinken.
Want muziek zonder iets van bas.. Tja..

Probeer ze eerst eens uit zonder filter, en als dat acceptabel klinkt, laat het dan zo als je ermee kunt leven.

• teacher
  • Laatst online: 14:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

geluid is heel persoonlijk...
Dus je moet ff luisteren.

Ik zou persoonlijk voor jbl gaan; waar voor je geld.
Wel ff zoeken naar een aanbieding... (50 tot 80 euro)

en als je ook bas wil: even een actief subje erbij nemen, die aansluiten op de tulp uitgang van de radio en klaar...
dan heb je prima geluid.

Wise enough to play the fool

• Phase

Phase

Supremely Insane

Op vrijdag 12 juli 2002 23:32 schreef Sir_Mj het volgende:
Wat voor 10cm speakertjes tot €150 hebben een mooi geluidje..??
Dat is al een (te) hoog bedrag voor zulke speakers.

Mooi geluidje, tja, uit speakers van die afmetingen zul je helaas nix van bas kunnen halen, dus als je bas wil kom je toch echt iets van baskistje met geintegreerde versterker, of losse versterker aan het kopen.
Het is maar wat je eraan wil uitgeven. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in totaal iets van €450 in gedachten.. dus 300 voor de speler en €150 voor de boxen... Maar kenwood, jvc of sony speakers maken dus niet zo veel uit? Ik neem aan dat een speaker van 50 watt minder power heeft als 1 van 100 watt...
Ik denk dat ik dan gewoon goeie JBL'tjes ga scoren en dan als ik het geluid nog iets te min vind kan ik er altijd nog een bassbox bij gooien...
thanx allemaal :)

• Phase

Phase

Supremely Insane

Ow ja, voordat ik het vergeet: koop geen sony Xplode!
Koop maar een leuk setje Jvc's, Jbl's, Kenwoods of Pioneers.

Ik heb namelijk teveel X-plode's gehoord die behoorlijk crappy klinken..

Verwijderd

Topicstarter
Geen xplode! Goed dat je het zegt... Want ik zat daar aan te denken als subwoofer... maar ik kijk wel ff verder.. ;)

Verwijderd

Voor €150 kun je wel degelijk een heel mooi setje 10cm's kopen. Ga eem kijken naar de wat betere merken zoals Focal, Boston, RF, MTX, enz... Focal heeft 1 paar 10cm speakers deze kosten €124 per set. Gewoon coaxiaal. Ik neem ook aan dat je coaxiaal zoekt, want een 10cm compo is niet makkelijk te vinden. Weet toevallig dat Helix een 10cm composetje verkoopt. Deze kost wel meer dan €230. Voor meer Helix spullen kijk op www.audiotec-fischer.com Voor Focal spullen kijk op http://www.focal.tm.fr/gb/car/index.htm

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Thanx... Maar zul je deze merken ook kunnen vinden in een zaak als de Mediamarkt?? Want daar ga ik vanmiddag even kijken.....

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 12:52 schreef Sir_Mj het volgende:
Thanx... Maar zul je deze merken ook kunnen vinden in een zaak als de Mediamarkt?? Want daar ga ik vanmiddag even kijken.....
Daar zijn de merken die ik genoemd heb hopelijk niet te vinden. Ik weet het haast wel zeker. Deze merken vind je alleen bij de betere caraudio zaken.

Mediamarkt heeft merken zoals JBL, Magnat, Kenwood, Pioneer, en misschien Infinity. Infinity is ook een goed merk. Misschien kun je daar een setje van op de kop tikken.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
ik zou zeker voor JBL speakers gaan, wel de POWER serie kopen!! Top geluidje, lekkere bass ook!

Wil je echt stampen dan moet je hoedenplank er toch aan :)

• Sabian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-11-2023
Op vrijdag 12 juli 2002 22:11 schreef RedVox het volgende:

[..]

Het laag loopt van +/- 20 tot 400Hz dus kan wel degelijk.. alleen natuurlijk niet dat harde "boom" laag.
Pak maar eens een discotheek, en haal daar het stuk 100hz tot 400Hz weg...klinkt echt totaal niet meer...
het gebied waar je dan in zit heet slag-laag...

maar waarom hebben we het hierover :?, je gaat toch niet vanaf 20Hz over 10cm gooien. ik zou zeggen laat ze vrij hoog pas beginnen bv. 200Hz want met een 10cm heb je bijna geen oppervlakte om laag weer te geven.
vul het geheel dan aan met een klein woofertje bv. 8" in een klein kistje achter in de auto.

10cm kunnen aardig klinken, maar verwacht er niet te veel van.

Time is that quality of nature which keeps events from happening all at once.
Lately it doesn't seem to be working.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb nu infinty boxjes gekocht...
Maar er zit ook een condensatortje bij.. Moet ik deze gebruiken? Of alleen als ik een subwoofer ga aansluiten..???

edit:

Laat maar ik zie het al. Ik moet ze idd aansluiten.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Infinity, goede keuze. In basbereik wat minder, maar super mid.

De reference serie of de Kappa?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Kappa serie... Maar nu weer een ander probleem... Ik heb dus ook een nieuwe cd-speler gekocht en deze heb ik aangesloten. Eerst op een verkeerde manier, maar toen op de goede manier na ff beter te hebben gekeken, maar dan doet ie het nog niet... :'(... Probeer ik die oude er weer op te doen, gebeurt er ook niets... Iemand tips..??

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 18:40 schreef Sir_Mj het volgende:
Ik heb de Kappa serie... Maar nu weer een ander probleem... Ik heb dus ook een nieuwe cd-speler gekocht en deze heb ik aangesloten. Eerst op een verkeerde manier, maar toen op de goede manier na ff beter te hebben gekeken, maar dan doet ie het nog niet... :'(... Probeer ik die oude er weer op te doen, gebeurt er ook niets... Iemand tips..??
Zekering eruit? Zou kunnen. Goeie keuze de Kappa serie. Nu nog een bijpassende sub en dan is het helemaal goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Er was dus idd een zekeringetje gesprongen. Ff een nieuwe ingezet. En toen weer die oude-cd-speler getest. Werkte prima. Toen die nieuwe erop... Ik kon volgens de handleiding 3 verschillende aansluitingen doen. Heb ze alle 3 geprobeerd en weer sloeg bij 1tje de zekering door..:'( Ik ben desperate... Ga maar langs de autozaak maandag... Of heeft iemand nog tips? het is een Citroen Berlingo en een Panasonic mp3-Cd-speler...

Verwijderd

doe je niet toevallidg de massa op de plus goed kijken hoor de dradren zijn meestal gemerkt maar men wil ook nog wel eens de plus en de schakel draad door elkaar heen halen|:(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 23:16 schreef dinkyp het volgende:
doe je niet toevallidg de massa op de plus goed kijken hoor de dradren zijn meestal gemerkt maar men wil ook nog wel eens de plus en de schakel draad door elkaar heen halen|:(
Ehm... Thanx voor je reactie.. Maar ik begrijp er niet zo veel van... :?
Pagina: 1