[RH 7.2] 'kernel panik' bij udma controllertje

Pagina: 1
Acties:

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik in mijn linuxbakje een udma 100 controllertje in een pci slot steek start hij normaal op tot een zeker punt en zegt dan : kernel panic blabla , en dan blijft hij daar op hangen .
ik heb het al met een controllertje van iwill geprobeerd (raid controller) en ook al met een goedkoop no name (ata-100) .
of ik de harddisk hang op de pci controller of op het moederbord maakt dan niets uit . eens de controller in het systeem zit doet ie zo ..
systeem is een compaq deskpro P166 . biosversie ken ik niet , dat is zo iets dat ge op harddisk moet laden op een aparte partitie of zo . en omdat mijn harddisk gevuld is met linux gaat dat niet ..

Verwijderd

Ik denk dat je kernel geladen hebt die Ata-100 niet ondersteunt. Probeer via de configuratie-tool een andere kernel te installeren.

Of compileer een eigen (nieuwere?). Ik weet niet wat voor een kernel bij RH7.2 zit.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, wat is de precieze kernelpanic?

• CrimInalA
  • Niet online
kernel vmlinuz-2.4.9-31
bij kernel options staat er dit : ro root=/dev/hda2

die iwill side raid 100 wordt 100% zeker ondersteund en die doet het ook niet .. :(

voor de juiste kernel panik message zal ik dat ding er nog eens moeten insteken en booten .
ik heb ook ondervonden dat het niet simpel is om RAID aan de praat te krijgen (van die raid booten bedoel ik dan) onder linux . :7

ik gebruik grub als bootloader btw

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

"Panic: cannot mount root fs on 03:01" of iets in die geest toevallig?

• CrimInalA
  • Niet online
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

bij boot detecteert hij niets op mijn controllertje wat normaal is , want men hd steekt nog op IDE op moederbord .
daarna zegt ie bios disabled , dan zie ik een hele resem boottekst over men scherm rollen om uiteindelijk op het bovenvermelde zinnetje te stoppen . :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, ik vroeg me namelijk af of hij die controller misschien als hda en hdb zag, waardoor je gewone IDE schijven hdc en verder zouden worden. Dat zou verklaren waarom hij niet meer kan booten namelijk...

• CrimInalA
  • Niet online
dat zou mogelijk zijn ..

maar dat wil ook zeggen als ik die harde schijf op dat controllertje zou zetten (hda dus) dat ie wel zou booten .

weet je misschien een workaround zodat ik die controller hdc en hdd kan laten noemen en niet hda ?

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Mijn UDMA66 controllertje heeft de device aanduidingen /dev/hde,f,g,h. De onboard controllers hebben /dev/hda,b,c,d
Als je met "linux root=/dev/hde1" (proberen welke werkt) in je systeem kan komen kan je daarna verder geholpen worden.

• CrimInalA
  • Niet online
heb het controllertje er terug ingestoken en je raad opgevolgd .
mijn grub was zo :
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.0-31 ro root=/dev/hda2
initrd /initrd-2.4.9-31.img

als ik in de tweede lijn hda2 verander in hde2 , dan boot ie wel . hij geeft dan een fout "swapon :/dev/hda3 : no such device
en de swap wordt dus niet geactiveerd .
(deze handeling moet ik na elke boot doen , hij onthoudt die instelling van hde2 precies niet)

hoe kan ik er voor zorgen dat dat controllertje mijn devices in de war schopt ?

ik ga nu ook eens snel proberen die harddisk op 1 van de ide controllers op die pci kaart te steken ipv op het moederbord en zien of ie wel boot .
behold : hij boot als ik hem op ide 1 van dat controllertje steek .

dus mijn vraag : hoe kan ik die hda en hdb enzo controleren , en hoe kan ik grub permanent van hde2 laten booten ?

• CrimInalA
  • Niet online
nu heb ik mijn harddisk voor het gemak maar op die controller gestoken (maar ik zou toch graag weten , in het geval ik die harddisk op het moederbord zou willen laten zitten , heo ik dat kan oplossen)
ik probeer nu men cdrom te mounten , en die wil ineens ook niet meewerken . :'(
Pagina: 1