Toon posts:

Stroomtoelage voor CBR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mij baas vroeg me vanmiddag of ik uit wou zoeken wat hij aan kosten moet berekenen voor de computer van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) die bij ons op de zaak staat.
Het steekt zo in mekaar:
Het CBR huurt bij ons 5 dagen per week een zaal om praktijkexamens A, B en BE af te nemen. Sinds een week staat er in die zaal een computer met ISDN aansluiting om contact te houden met het CBR hoofdkantoor. De computer staat de gehele dag aan (van 8:00 tot 16:00), gemiddeld 4,5 dag in de week denk ik.
Het is een nieuwe Dell, met 17" monitor, speakers en een optische muis :P
Meer weet ik niet, maar het is waarschijnlijk een recente P4, draait onder WinXP.
Ik ga er ook niet achter zitten, straks denken ze nog dat ik een rijbewijs probeer te krijgen :D
De computer heeft maar weinig load, de examinatoren zijn 60% van de tijd rondjes aan het rijden ipv computeren.

Het CBR is het hele jaar bij ons aanwezig, en de computer staat dus best veel aan. Ik denk dat het CBR in totaal (incl vakanties) ongeveer 4 weken NIET aanwezig is.

Mn baas wil het stroomverbruik van de pc doorberekenen aan het CBR. Maar weet niet hoeveel.
Suggesties?

Verwijderd

De stroom zou ik me niet zo druk over maken, eerder over die isdn lijn.....

Stroom is ongeveer 0.1 a 0.15 Ah dus voor een dag ongeveer 1Ah. 1Ah koste (een poosje geleden) 35 gulden cent.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:14

4POX

Everybody is wired

Pak dat simpel aan.. Er zal wel een 300 watt voeding inzitten...

Is 300 watt per uur.. Monitor zal wel 80 watt zijn.. Zit je op 380 watt...

Dat is 0,38 KWH...

Pc staat 8 uren per dag aan is 8x0,38 = 3,04 KWH

3,04 x 5 (dagen) = 15.2 KWH

Als de KWH prijs 0,12 cent is dan kost 1,82 € per week

1,82 x 49 weken is 89,18

Maak daar 100 van en iedereen is blij

edit:

Maak er maar € 150 van.. Heb net gezien wat ik moet betalen voor een CBR toets

AKA Rinkel weblog

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Klippy

Still Game

Op vrijdag 12 juli 2002 19:47 schreef 4POX het volgende:
Pak dat simpel aan.. Er zal wel een 300 watt voeding inzitten...

Is 300 watt per uur.. Monitor zal wel 80 watt zijn.. Zit je op 380 watt...

Dat is 0,38 KWH...

Pc staat 8 uren per dag aan is 8x0,38 = 3,04 KWH

3,04 x 5 (dagen) = 15.2 KWH

Als de KWH prijs 0,12 cent is dan kost 1,82 € per week

1,82 x 49 weken is 89,18

Maak daar 100 van en iedereen is blij
Je gebruikt echt niet constant 300Watt hoor....

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Op vrijdag 12 juli 2002 19:48 schreef LiquidSilver het volgende:

[..]

Je gebruikt echt niet constant 300Watt hoor....
Je moet iets hebben om juridisch op te kunnen leunen. Dus als er achter op de pc 300 watt staat reken je 300 watt..

AKA Rinkel weblog

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:42
tja maar een voeding van 300 watt verbruikt neit altijd 300 watt

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Op vrijdag 12 juli 2002 19:51 schreef Mad_Jack het volgende:
Dan kan ik jullie ook niet helpen.. Dan moet je maar de amperemeter er tussen hangen en dan P=UxI

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 19:51 schreef Mad_Jack het volgende:
Precies, darom nam ik 150 watt voor monitor en systeem. Maar je kunt dus best 380 watt nemen om die cbr mensen te naaien. Wat je voor zon exame moet betalen is echt niet normaal!!

Verwijderd

Topicstarter
ISDN betalen zij, en ze zijn idd duur :)
Ik denk dat ik het op 100 pleuro per jaar houdt.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 19:58 schreef xargon het volgende:

[..]

Precies, darom nam ik 150 watt voor monitor en systeem. Maar je kunt dus best 380 watt nemen om die cbr mensen te naaien. Wat je voor zon exame moet betalen is echt niet normaal!!
nee das slim
kunnen wij weer betalen want dan maken hun het weer gewoon duurder hoor

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 20:14 schreef Me_Myself_and_i het volgende:

[..]

nee das slim
kunnen wij weer meer betalen want dan maken hun het weer gewoon duurder hoor

Verwijderd

Als je daar nu eens een goedkoop A/h meter tussen zet dan is er nooit discutie heh :-)
Die tellers kan je al op de kop tikken voor nog geen 25euro
Ze kunnen dan tot 4Kwatt of zo trekken wat dus meer dan genoeg is heh.
Dat moet er wel af kunne heh.
greets...

Verwijderd

een complete pc trekt tijdens het draaien gemiddeld 250 - 300 Watt dit is inclusief de monitor en randapparatuur. reken dus in het ergste geval van 300 Watt totaal per uur.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

In principe heb je 3 mogelijkheden:
• Je plaatst een kWh-meter tussen de computer en het stopcontact en factureerd de verbruikte stroom 1x per jaar aan het CBR.
• Je berekent de maximale stroomopname aan de hand van de wattages op de voeding en monitor
• Je hebt schijt aan dit alles (sorry voor het taalgebruik), daar we het over een 100 euro per jaar hebben.

Persoonlijk kies ik voor de laatste oplossing: de eerste is de meest correcte, maar daar jullie niets verdienen op de 'verkoop/verhuur' van stroom, kan het wel ff duren voordat je een kWh-meter hebt terugverdient. De tweede is uiters dubieus, daar je schattingen maakt van zowel vermogen als tijd, en dus een 'geschatte rekening an het CBR stuurt.
De laatste oplossing is imho ook de meest klantvriendelijke. Zou normaal stroomverbruik niet gewoon bij de huur horen? Of moeten ze ook voor licht, verwarming en slijtage van vloerbedekking, meubels en de deurscharnieren betalen?

Eventueel kan je baas gewoon de huur per maand met 20 euro verhogen onder het motto 'verhoogde onkosten'.

Trouwens, 100 euro per jaar is werkelijk niets voor voor het CBR. Wat denk je dat ze per jaar wel niet aan pleepapier e.d. uitgeven, da's heel wat meer dan een 100 euro. Volgens mij zouden ze het alleen maar dom vinden...
Pagina: 1