Harddisk koelen & stil [cheap]

Pagina: 1
Acties:

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 22:22
Ik zat ook met een probleem dat mijn HDD's (IBM 60GB 7200rpm en Maxtor 60GB 7200rpm (Liquid) nogal warm werden op de plek waar ik ze in mijn kast had zitten (onderin bij de Aopen bigtower) :(. Ik heb een nieuwe oplossing bedacht, een simpele en goedkope. (Voor mij dan, ik dacht ik deel het met de GoT-ers 8-) )

Ik heb om het geluid te dempen de HDD's van alle kanten klemgeschoven met van dat eierdopspul. De HDD's natuurlijk wel vastgezet in zo'n ijzer rekje die bij de kast zat. Ze zitten zeg maar in de ruimte onder de 2e CD-Rom (ruimte voor 5 totaal, de overige ruimte gebruikt voor de HDD's).

Nu heel simpel met wat tape een stille koeler (Papst) voorgehangen. De afdekklepjes voor de CD-Rom's er weer voor gezet en ik hoor ten eerste helemaal niks meer en de HDD's voelen echt niet warmer aan dan een beetje lauw!

Voor mij een perfecte oplossing :z. Ik heb er geen geld voor uitgegeven, iedereen heeft nog wel ergens een fan liggen neem ik aan en je hebt niet van die speciale harddisk-coolers nodig.

* Smarron is weer blij

Hier een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.angenois/Harddisk.jpg

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Laat dit nu precies zijn wat ik van plan ben als ik mijn Papst fannetjes volgende week binnenkrijg... Plus een 120 mm casefan direct op een Zalman 6500B-CU... Ik zal hem leren dat klere ding !

Maar heb je geen gat in je frontjes gemaakt ? Ik ga in twee bovenelkaar liggende 5 1/4 frontjes één 80 cm fanguard maken zodat ik direct frisse lucht van buiten aanzuig... Ik zal mijn pics wel posten als het zover is... Weekje of wat (wachten is nog op de Zalman)

Verwijderd

Ik denk niet dat het veel scheelt in temp hoor, want waar haalt de fan zen koude lucht vandaan...

• Smarron
Op vrijdag 12 juli 2002 20:08 schreef Lomu het volgende:
Ik denk niet dat het veel scheelt in temp hoor, want waar haalt de fan zen koude lucht vandaan...
Je mag best eens komen voelen hoor. Eerst zonder fan, daarna met de fan die er tegenaan blaast. De HDD's worden hooguit lauw. De koude lucht kan hij zowieso van beneden uit de kast krijgen. Daar zit een een grote luchtinlaat.

Maar ook al zou hij niet veel echt koude lucht krijgen. Het is het principe van een ventilator. Die verplaatst ook alleen lucht, maar mensen kopen zo'n ding wel omdat ze het dan koeler krijgen. Het is de luchtstroom die zeg maar koelt.

En waar halen die HDD-koelers dan hun koude lucht vandaan :?

Verwijderd

Jah, die fan zorgt ervoor dat de warme lucht weggaat van de hdden, anders blijft de hete lucht hangen ertussen. Maar in welk opzicht helpt dit meer als ophangen met elastiekjes? Want je dempt het geluid zo toch niet echt aangezien de achterkant en voorkant van dat ding gewoon open is. Je dempt alleen de vibraties toch? En dan lijken me elastiekjes ietsies makkelijker.

• Smarron
Op vrijdag 12 juli 2002 22:21 schreef Thorry het volgende:
Jah, die fan zorgt ervoor dat de warme lucht weggaat van de hdden, anders blijft de hete lucht hangen ertussen. Maar in welk opzicht helpt dit meer als ophangen met elastiekjes? Want je dempt het geluid zo toch niet echt aangezien de achterkant en voorkant van dat ding gewoon open is. Je dempt alleen de vibraties toch? En dan lijken me elastiekjes ietsies makkelijker.
Ik heb zelf nog nooit met elastiekjes gewerkt. Ik probeerde dit gewoon en het werkt goed. Lucht verplaatst ook geluid. Het geluid wat er nog uitkomt, wat ik al amper kan horen zonder fan, wordt zeg maar de kast verder ingeduwd. Dus het gaat de achterkant op.

Ik hoor echt nu alleen nog de 2 koelers op mijn Leadtek Ti4400!

Verwijderd

Ik ben ook aan het expirimenteren geweest met dit soort constructies. Momenteel heb ik een rackje voor 5HD met 3 erin, dus ruimte ertussen. Daarvoor blaast een 12cm past op 5V die luchtkrijgt van buisten de kast door een roostertje en wat gleuven.

Werkt erg goed en stil!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Hmmz, wel effectief zo te zien ja :)

Alleen... ziet er toch niet uit man! :P

Zelf heb ik toch waterkoelingssysteempje, binnenkort wat verzinnen om slangen oid tussen mn HD's te frutselen, zou ook moeten werken >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik ben ook met zo'n soort koeling bezig voor een Seagate 5,25" Duouble Height harddisk (ja das lomp groot ja).
het is een Fast-SCSI HD, en die krengen hebben nogal eens de neiging warm te worden.
Dus ik ben nu 2 slotplaten aan de achterkant vlak maken (zitten van die kutrandjes en verstevigings ribbles op) en dan ga ik er gaten in boren.
dan plak ik er een 80mm fan aan en voila, een hdkoeler.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Denk je echt dat ut helpt :? want met dat spul om het geluid tegen te gaan maak je het wel weer warmer juh !
dus Het heeft weinig nut wat je doet , behalve dat je um wat minder hoort.... |:(

• Smarron
Op zaterdag 13 juli 2002 12:00 schreef FragFrog het volgende:
Hmmz, wel effectief zo te zien ja :)

Alleen... ziet er toch niet uit man! :P

Zelf heb ik toch waterkoelingssysteempje, binnenkort wat verzinnen om slangen oid tussen mn HD's te frutselen, zou ook moeten werken >:)
Ik heb die CD-Rom klepjes er ook voor zitten. Je ziet er dan niks van, moest toch alleen even een foto maken.
Op zaterdag 13 juli 2002 12:31 schreef ThirT_EyE het volgende:
Denk je echt dat ut helpt :? want met dat spul om het geluid tegen te gaan maak je het wel weer warmer juh !
dus Het heeft weinig nut wat je doet , behalve dat je um wat minder hoort.... |:(
Zoals ik hier al een post hierboven zei .. Ik voel het met mijn eigen vinger, ervoor werden ze ongelooflijk warm, nu een beetje lauw. Praktijk bewijst het :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 12:31 schreef ThirT_EyE het volgende:
Tuurlijk niet, topicstarter ik heb EXACT hetzelfde als wat jij nu hebt gedaan. De hdd's veroorzaken trillingen, die worden nu opgevangen door dat spul en die papst koelers brengen mijn hdd's tot 40 graden, waar ze eerst 52 graden werden!

STIL + EFFECTIEF + KOSTENBESPAREND + NO VIBRATIONS!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Op zaterdag 13 juli 2002 12:56 schreef Smarron het volgende:

[..]

Ik heb die CD-Rom klepjes er ook voor zitten. Je ziet er dan niks van, moest toch alleen even een foto maken.
Gelukkig :D

Maarre, ligt't nu aan mij, of zeg je net dat je een paar stukken plastic zo ongeveer tegen de intake kant van je fan heb zitten? Beniewd wat dat doet met je airflow 8-)
Of heb je van die 13373 gaatjes bayfrontjes? :9~

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Vodgen
  • Laatst online: 21-02 08:34
Mijn Maxtor 60 GB 7200 rpm werd 43 graden en is twee weken geleden overleden ;( Van mijn leverancier nieuwe gekregen en ook deze werd 43 graden. Ik heb aan de onderkant van de bay ook een casefan gehangen die richting de printplaat blaast. Met als resultaat dat hij nu maar 29 graden wordt.

• Smarron
Op zaterdag 13 juli 2002 17:23 schreef FragFrog het volgende:

Gelukkig :D

Maarre, ligt't nu aan mij, of zeg je net dat je een paar stukken plastic zo ongeveer tegen de intake kant van je fan heb zitten? Beniewd wat dat doet met je airflow 8-)
Of heb je van die 13373 gaatjes bayfrontjes? :9~
Er zit ongeveer 3cm tussen de klepjes en de fan. Zoals misschien niet te zien, krijgt de fan ook zijn lucht van onderin de kas. Er is 2cm verticaal over.

Best al deze "negatieve" reacties, maar probeer het zelf ... Je zult zien dat het werkt. Praktijk bewijst toch echt meer van theorie. :7

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb het geprobeerd (al eerder gemeld, toen was ik nog aan het bouwen) en het werkt zeker goed.
mijn manier is duz zo: (beetje ascii art)

---
|----- ----
||fan| |HD
||fan| |HD
||fan| |
||fan| |HD
||fan| |HD
|----- ----
---
^2 5,25 plaatjes (plastic) met gaatjes erin geboord

dit zit dus in 2 5,25" Bays
hoop dat dit duidelijk is.
en het werkt echt!!

edit1: Shit dat werkt niet
edit2: plaatje aangepast (minder duidelijk maar helaas)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1