Toon posts:

Maxtor 60 gieg doet vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus enkele weken geleden een Maxtor HDD gekregen voor m'n verjaardag (wedden dat ut weer het goedkoopste modelletje was?), van 60 GB op 7200 RPM (geen idee van de doorvoorsnelheid). Nu heb ik dat ding gisteren pas geinstalleerd (ging um normaal bijhouden tot ik m'n nieuwe pc in elkaar gepleurd had), en een berg settings geprobeerd enzo maar ik blijf altijd op hetzelfde probleem stoten: Je werkt 5 minuten, en dan moet je 3 minuten wachten voor de pc weer reageert (bij wijze van spreken). Intussen blijft dat HDD LEDjuh lekker doorfikken en lijkt ut of hij zoekt als een gek, met 100% CPU spikes. Het gekke is echter dat dit een kersverse NTFS WinXP install is, volgens diagnose is hij nauwelijks gefragmenteerd (30 GB partitie).

M'n vorige HD was een 10 GB Western Digital die op ATA33 werkte denk ik, was te lui om um op 66 te zetten met al die updates enzo, maar die werkte aanzienlijk sneller dan deze hier. Ik had m'n ouders nog gevraagd een ATA100 op z'n minst te kopen.. Ik heb de garantie hier nog, maar volgens een vriend zijn die 100% spikes gewoon te wijten aan Maxtor schijven, en ik denk niet dat ik zomaar m'n geld kan terug krijgen.. ideas, anyone?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als het een Maxtor is, 60 gig groot op 7200 RPM, dan moet het haast wel een ATA/133 schijf zijn. Welk serienummer geeft de BIOS/windows aan? De mijne roept dat het een Maxtor 6L040J2 (40 gig, ata/133, 7200 RPM) is. Grote kans dat hij bij jouw de Maxtor 6L040J3 is (60 i.p.v 40 gig).

Zoek het serienummer eens op: http://www.maxtor.com/Maxtorhome.htm (Maxtor Models, bovenste frame)

Verder ook de laatste chipset drivers voor je mobo? BIOS heeft UDMA ingesteld (als dat kan in jouw BIOS) en Windows ziet ook UDMA aan staan bij je IDE controllers (eigenschappen van het kanaal anvragen, daar kijken)?

Verwijderd

agh ik had ook zo'n kreng! die was binnen 6 weken kadoek, nu een WD (niemand koop er een maar het is wel een wereld! harddisk!)

je moet teruggaan en een andere halen!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

dr is maar een maxtor 60 7200 en dat dat is een 133ata.
het is zeker geen goedkope hd. en retesnel.
waarschijnlijk heb je een instelling niet goed staan.
zeker weten dat je udma hebt aanstaan? ook in je bios?
Op zaterdag 13 juli 2002 00:28 schreef alex21 het volgende:
agh ik had ook zo'n kreng! die was binnen 6 weken kadoek, nu een WD (niemand koop er een maar het is wel een wereld! harddisk!)

je moet teruggaan en een andere halen!
maxtor doet zeker niet onder voor een wd.
maarre zorg er voor dat dus de udma in windows en in je bios aanstaan. test je hd ook eens in een ander pc. doet hij het dan nog niet goed. ruil hem om voor een nieuwe.

heb je trouwens wel ata 100/133 kabels? als je die niet hebt schakelt hij waarschijnlijk over op pio4.

en wat zijn trouwens je specs? misschien dat je pc te langzaam is voor xp. xp vind het op een of andere manier leuk om continu data van je hd te halen. ook als je niets doet.

Verwijderd

Geeft je hdd na 5 min een paar tikken??