[Casema delen] 't studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Topicstarter
Beste Tweakers,

na het doorlezen/searchen van een heleboel 'Casema-verdeel-topics' is het mij behoorlijk troebel voor de ogen geworden.

Zo lees ik in sommige topics dat Casema Basic is te verdelen door de de uplink van het com21-modem met een UTP-crosscable in je hub te steken en zo alle clients te voorzien van internet. Volgens het volgende principe:
code:
1
2
3
4
5
com21 kabelmodem --> utpcrosscable--> Hub ----> pc1
                           |
                           |
                           V
                          pc2

Dit terwijl andere mensen juist beweren dat de inzet van een (dure) router noodzakelijk is.

Nu heb ik net Casema Broadband Premium aangevraagd en lees ik tot mijn teleurstelling in verschillende topics dat het delen van deze verbinding een lastige zaak is :( door toepassing van het PPP-protocol in de modem.

Je ziet het al het danst me voor de ogen... :P

Wat ik wil is:
- Kabelinternet in Utrecht
- zo snel mogelijk (op abbo hoeft niet te worden bezuinigd)
- zo laag mogelijke hardwareinvestering
- geen centrale server maar een hub ofzo die dit afhandeld
- 8 clients gelijktijdig voorzien van internet
- UTP bekabeling gebruiken
- hardwarematige verdeeloplossing, liefst met enkel toepassing van een hub (softwarematige verdeeloplossingen zijn niet stabiel genoeg aangezien het netwerk redelijk hufterproof moet zijn)

Verder is mijn werkstation een laptop met maar 1 NIC (redelijk logisch) maar als ik een MAC-adres moet afgeven aan Casema kan ik natuurlijk beter niet dit MAC-adres geven aangezien het lastig is om deze NIC in een andere PC te prakken, moet je uberhaupt je MAC afegeven aan Casema?

Wie kan mij helpen door een situatie te schetsen waarin ik Casema kabelinternet zo goedkoop en zo stabiel mogelijk (hardwarematig verdeeld) kan inzetten voor internetgebruik door ons gehele studentenhuis.

Als het geen Premium kan zijn of onhandig is dan moet het maar Basic zijn, de verbinding is uiteindelijk dan de bandbreedte van de verbinding.

bvd voor de hulp (het het doorlezen van deze lange startpost).

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

op die eerste manier die jij ook tekent heb ik het gedaan.
werkt prima :P

alleen kan de provider zien dat jij meerdere pc's op 1 aansluiting hebt aangesloten. dat mag dus niet.

nu valt het met 2 IP's niet zo op, maar met 8 :?

ik denk dat je in dit geval het makkelijkst een servertje ertussen zet (iets van een P1 met 32mb ram ofzo, hoeft niet duur te zijn).

Dus:

KABELMODEM - SERVER - HUB - CLIENTS
(in de server dus 2 NIC's)

suc6! ;)

• SartriX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2023
Yup, 8 stuks in een hub direct naar de kabelmodem gaat zeker opvallen, zo niet onmogelijk. Meestal mag je met je inloggegevens wel een tweede connection openen, omdat de andere nog wat 'na kan leven' als ie afgesloten is en je wilt weer verbinding. 8 gaat verbindingen die tegelijk actief zijn zal niet gaan lukken op deze wijze.

Hardwarematige routers zijn idd simpel, maar duur. Zelf heb ik ook Casema voor velen >:) door een p100 als routertje te gebruiken en daarna kan je het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt.
FreesCO is bv een simpele, snelle Linux-versie die niks anders heeft en kan dan routen. Je kan ook zelf een Linux-distro wat leegjes installeren. Zelf heb ik nu Linux met HTB (Advanced Bandwidth Managament) en verder wat SSH, Samba, ftp, http services etc... Draait al 160 dagen zonder dat ik er ook maar naar heb hoeven kijken.

Error 91265748: Incompetent usererror, please replace user.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Topicstarter
is er niet een manier om het te faken zodat het lijkt dat je minder IP's er aan hebt hangen? Zeggen dat je 8 netwerkkaarten in je PC hebt en ze allemaal eens een keertje gebruikt kan natuurlijk ook :P

En werkt deze contructie ook bij Broadband Premium want daar hoor ik jullie niet over..... of geldt deze oplossing alleen voor Basic?

Servertje misschien dan toch een oplossing, maar ja liever geen extra apparaat dus.

Moet je aan Casema een netwerkkaart met macadres opgeven? dan moet dit dus het macadres van de server zijn, maar ja als ik alleen laptop heb dan gaat het wat lastig.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Ckeck even het volgende topic:
[topic=309398]

Dan wordt je denk ik het een en andere duidelijk. Aangezien je niet acht unieke ip's krijgt zul je toch voor een router oplossing dienen te gaan. Dwz dit kan op een hardware achtige manier (router) of via een software manier (ala win ics en winroute etc etc.)

Je situatie wordt dan als volgt:
code:
1
2
3
4
5
INET------MODEM-----ROUTER----HUB/SWITCH
                      |||
                  +-----+|+-------+
                  | |     |
                 PC1    PC2 PC3

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Als je de computer waar anders de internet verbinding binnekomt aan laat staan en de andere 2 clients voorziet van Windows XP dan lukt het wel.

Dus zoals dit

Kabelmodum --------> Jouw Pc (bwvs)--> hub ---> 1ste Pc (
XP ) en dan nog de 2de pc op de hub
Dit zou ook moeten lukken is in ieder geval te proberen alleen je heb in jouw pc dan 2 netwerkkaarten nodig.

Hopelijk snap je het...

Verwijderd

Ga eens naar www.mr-at.nl

Vigor V2200E voor 149 Euro.. is er ook geen server nodig..

Verwijderd

[OFFTOPIC]

Ik heb hier een Acces router weet begot niet werk type ofzo hij functioneerd goed alleen soms heeft hij dat hij gewoon weg valt en dan moet ik hem even zonder stroom zetten en hem weer een oplawaaier geven ( stekker weer in doen ) voordat hij weer na enkele pogingen connecten weer begint.

Dit is 1 a 2 keer in de maand

Iemand een oplossing ?
[Back Ontopic]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 21:37

Tjark

DON'T PANIC

Er moeten 8 mensen op die aansluiting?

Dan zou ik een router kopen en een hub|switch.
Met z'n 8-en kun je dat makkelijk dokken + je hebt zo'n routertje makkelijk, snel en onderhoudsvrij draaien.

Wat als de stroom tijdens je vakantie uitvalt en je servertje boot niet lekker meer?

Maar als het goedkoop moet en je hebt nog ergens een pentiumpje staan, dan is het idd goed mogelijk om zelf een routertje te bouwen. 2 oude 10mb kaartjes erin, configgen n de gangkast gooien. :)

*insert signature here

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 19:19 schreef robgee het volgende:
...

Dus:

KABELMODEM - SERVER - HUB - CLIENTS
(in de server dus 2 NIC's)

suc6! ;)
2de NIC is niet echt nodig, hang je modem gewoon aan de uplink van de hub en handel dan alles af via je server, werkt hier perfect met een adsl modem

Verwijderd

Router + switch

Zo duur is dat nou ook allemaal niet.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
In jouw geval moet je dus 8 gebruikers hebben dus router valt eigenlijk een beetje af, meeste routers hebben maar 4 ports en moet je je hub er extra aanhangen das zonde van het geld. Als je gaat vergelijken is router zonderporten van sitecom perfect voor de klus. Die dingen zijn niet duurder dan 100 gulden. Dat is dus een sort van tussenbak, die hij bedoelde als server. Je kan alle instellingen op dat kleine ding gooien en hij maakt verbinding en verdeelt het dmv dan simpelweg verbinden met de hub.

Dan heb je dus niet te maken met linux distros en alle shares, complete pcs die weer geluid maken.
code:
1
2
3
4
INET----MODEM----SITECOMROUTER----HUB
                        |||
                     pc -- | -- PC
                        pc

Dat is dus de beste oplossing als ik het zo bekijk, of.... als je nog ergens een 133mhz bakje op de kop kan tikken of gratis mee krijgt dan is dat natuurlijk het goedkoopst. Maar denk wel aan de nadelen, je hebt dan wel een pc kast die met linux distro of freesco, die bak neemt plaats in, vreet stroom en maakt herrie. Die router zonder porten neem alleen beetje stroom ingebruik, maakt geen herrie en is zo groot als een 3 cd hoesjes op elkaar. Erg simpel dus... :)

Maar dat is mijn visie op je 'probleem'

btw: die router van sitecom werkt met ppp, wat jij nodig hebt en kan je overal verkrijgen en nee ik ben niet van de PR van sitecom ik heb zelf VIGOR2200e staan maar ik ken mensen waarbij deze router erg goed functioneerd. :)

- edit -
Trouwens... jij wil 8 gebruikers aansluiten?
Dan moet je wel een hub hebben met meer dan 8 porten want als je namenlijk de uplink gebruikt op een 8 ports hub/switch neemt die een port in gebruik. Een hub heeft dus 9 porten (8 porten en 1 uplink port) waarvan je er 8 tegelijk kan gebruiken.
Je router/server gebruikt een client of de uplink en neem dus een port in beslag, je moet dus een 16 ports hub dan hebben want je heb dus 8 + 1 port voor server of router dus 9 porten nodig.

Was ik even vergeten te melden, maar misschien heb je daar wel al aan gedacht en heb je een 16ports hub in huis. Meeste hubs zijn 8 ports maar ik meld het toch maar even. :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 03:41 schreef VipTweak het volgende:
Router + switch

Zo duur is dat nou ook allemaal niet.
Dit is idd de enige lekker lopende oplossing. Hebben we hier (den haag) ook met Premium. (na een hoop geklooi met andere oplossingen :()Zyxel 310 router en een Safeway switch 8P. :)
Werkt perfect, kunnen met 3 personen makkelijk online gamen zonder enig merkbaar pingverlies, meer niet geprobeerd)

Let op want dit is genoeg voor 7 personen!.
Koop een switch met 8 poorten en een aparte (niet gedeelde) uplink voor 8 personen. (daar kan je dan met een crosscable de router aanhangen.) Of een 12 poort of meer model.

Het protocol dat Casema gebruikt is trouwens PPPoE....

Verwijderd

als je voor een linuxbak gaat met pppoe, kies je best niet voor een 386 of lager, op mijn pentium 166mmx neemt het bij 1mbit transfers ongeveer 12% cpu tijd in.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Topicstarter
is Casema Broadband Premium ook te delen met een servertje met daarop ShareTheNet of FreesCO? wat adviseren jullie?

Als Casema langs komt moet ik ze dus gewoon een NIC in een PC geven en dat MAC-adres wordt dan geregisteerd? dan kan ik die natuurlijk gebruiken in mijn servertje.

Hoe werkt het als je een router gebruikt, ik denk niet dat je zegt:"Hier is mijn router reg maar ff het MAC-adres en dan kunnen we met z'n allen internetten :P" Kortom hoe werkt dat dan?

-edit-
ik zit er toch over denken om een Freesco routerje in te rochten. Een 486DX-100Mhz 12MB ram heb ik nog liggen, twee realtek netwerkkaartje erin en een hubje erachter. Gaat dit werken met Casema Broadband Premium?, ik hoop het wel, want dit spul heb ik nog liggen en dat bespaard me de aanschaf van een router.

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 19:54

PK

Casema hoeft geen macadres te weten. Je belt als het ware in via dat pppoe protocol.
Tip: koop voor 115 euro een repotec routertje (4 port switch)en een hubje. Werkt perfect!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Topicstarter
ik less net in een ander topic ( [topic=60227/1/25] ) dat Freesco en het PPPoE-protocol niet samen zal gaan, best jammer dus, wat zijn goed alternatieven?
Er staat wel een alternatief genoemd, ClarkConnect, maar dat is wel erg groot en volgens mij moet je daar nog ehoorlijk linux-minded voor zijn en dat ben ik niet echt.

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Op zondag 14 juli 2002 11:15 schreef PK het volgende:
Casema hoeft geen macadres te weten. Je belt als het ware in via dat pppoe protocol.
Tip: koop voor 115 euro een repotec routertje (4 port switch)en een hubje. Werkt perfect!
Dit is hier (ook 8 mensen) een optie. Alleen hebben we hier een router/switch en daarop een hub. Werkt perfect, alleen is het hier Essent.

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 19:11 schreef aardbeix15 het volgende:
Beste Tweakers,

Dit terwijl andere mensen juist beweren dat de inzet van een (dure) router noodzakelijk is.
Een router hoeft helemaal niet duur te zijn.
Ik heb pas geleden router gekocht bij Dedicated: een LinkSys voor EUR 110,00, 4 port switch.
Als je meerdere ports wilt koop je er een hub/switch bij.

Verwijderd

Ik heb een vigor 2200E gekocht, was voor mij op de lange duur toch voordeliger.
Een PC als router neemt min. zo'n 100 Watt op, een hardware router maar zo'n 5 a 10 watt.
En bij het 24/7 aanstaan van de router is een hardware router op de lange termijn goedkoper, en stiller, en compakter, hij neemt nog minder ruimte in dan me'n COM21.

Verwijderd

Ga nou maar voor een router :) Is goedkoper op den duur en een stukje stabieler.
Hier konden we met een p2-300 128Mb servertje (w98 en 2000 erop gehad) niet lekker online gamen met 2 tegelijk. Met de router gaat dat prima :)
Pagina: 1