[XFree86] DGA enablen met nVidia driver, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb al gezocht op Google maar kon niet echt iets interessants vinden.

Ik heb gelezen dat DGA het grafische werk kan versnellen. Als dat mogelijk is, kan ik dit dan enablen met de nVidia drivers en wat moet ik daar voor doen?

Kan het zo zijn dat met DGA het verplaatsen van vensters soepeler gaat want dat gaat nu nogal haperig (zoals in Windows met geen acceleratie).

in ieder geval bedankt voor zover mogelijk (distro is gentoo)

Verwijderd

zou ik ook wel willen weten :)

bij XFree86 zit een test programmaatje dat 'dga' heet, wat doet hij bou jou? bij mij wordt mijn beeld raar...

ik weet dat ik trouwens vroeger sdl:dga als video output voor mplayer kon doen (alleen als root), maar nu niet meer :? zou het iets te maken hebben met de permissies voor /dev/mem en /dev/kmem?

• LollieStick
Op vrijdag 12 juli 2002 20:35 schreef ru1 het volgende:
zou ik ook wel willen weten :)

bij XFree86 zit een test programmaatje dat 'dga' heet, wat doet hij bou jou? bij mij wordt mijn beeld raar...

ik weet dat ik trouwens vroeger sdl:dga als video output voor mplayer kon doen (alleen als root), maar nu niet meer :? zou het iets te maken hebben met de permissies voor /dev/mem en /dev/kmem?
euh geen idee eigenlijk. maar ik las dat DGA het renderwerk kan versnellen dus dat is altijd welkom, had er eigenlijk nog nooit van gehoord :?. maar dat zal wel aan mij liggen ;) Ik ga het straks even proberen als mijn bak klaar is met compileren :P

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Volgens mij heeft de Nvidia driver geen DGA nodig omdat hij al via z'n eigen kernel module werkt.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

DGA (Direct Graphics Access) houdt in dat programma's directe controle over het videogeheugen kunnen krijgen (in plaats van via shared mem zoals standaard het geval is).
Programma's die van DGA gebruik willen maken moeten als root draaien (of read/write access hebben op /dev/{k,}mem, wat bijna neerkomt op root-access).

DGA gaat je afaik niks helpen bij 'gewoon' gebruik. Het is alleen nuttig voor dingen die je als root wilt draaien.

Als het moven van windows te schokkerig gaat zou ik het ergens anders zoeken. Hier (celeron-500 en pII-448 met ATi-mobility-blaatkaart resp. Matrox g450) gaat het moven/hertekenen van de meeste windows sneller dan in Windows (alleen bij grote apps, zoals browsers, niet).

• LollieStick
Op vrijdag 12 juli 2002 21:33 schreef Aaargh! het volgende:
Volgens mij heeft de Nvidia driver geen DGA nodig omdat hij al via z'n eigen kernel module werkt.
vreemd, op de command prompt zie ik wel steeds: DGA not enabled on display 0:0

of iets in die vorm (ben gentoo nu aan het compileren voor athlon :D
Op vrijdag 12 juli 2002 21:55 schreef deadinspace het volgende:
DGA (Direct Graphics Access) houdt in dat programma's directe controle over het videogeheugen kunnen krijgen (in plaats van via shared mem zoals standaard het geval is).
Programma's die van DGA gebruik willen maken moeten als root draaien (of read/write access hebben op /dev/{k,}mem, wat bijna neerkomt op root-access).

DGA gaat je afaik niks helpen bij 'gewoon' gebruik. Het is alleen nuttig voor dingen die je als root wilt draaien.

Als het moven van windows te schokkerig gaat zou ik het ergens anders zoeken. Hier (celeron-500 en pII-448 met ATi-mobility-blaatkaart resp. Matrox g450) gaat het moven/hertekenen van de meeste windows sneller dan in Windows (alleen bij grote apps, zoals browsers, niet).
thanks mod... ;)

dan ga ik daar wel een nieuw topic over openen (omdat het anders offtopic zou gaan). maar eerst even searche :)

• LollieStick
*knip*

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een DGA module aangezet in XF86Config..

Ff kijken hoe het precies zit..

[edit]
code:
1
2
3
4
5
6
7
# This loads the miscellaneous extensions module, and disables
# initialisation of the XFree86-DGA extension within that module.
#    SubSection  "extmod"
#   Option    "omit xfree86-dga"   # don't initialise the DGA extension
#    EndSubSection

Load      "extmod"

dus die SubSection gecomment en een Load "extmod" toegevoegd..

Expanding the inexpandable

Pagina: 1