pc hangt bij opstarten en apart geurtje

Pagina: 1
Acties:

• jogiebeer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Systeem XP200+, ASUS A7V333 mobo, 1x512MB en 2x256MB Samsung mem, Voeding 420W, voor rest zie specs.

Probleem
Bij koude start blijft pc hangen, zie alleen eerste scherm bios, geen piepje, geen lampje hd meer. Af en toe ruikt de pc ook wat naar verbrand rubber o.i.d. Trekt na enkele secs weg.
Eerst na 1x reset, nu pas na 3 à 6 x resetten gaat ie verder, daarna stabiel.
Heb geheugen verwijderd, verplaatst naar andere pc gewisseld, lijkt niet kaduuk, cpu gemiddeld 53C.

Snap het niet, alles zit goed vast. Wie weet raad?

Jogies Specs or Jogies my tweaks specs

Verwijderd

OK dan... er is iets aan het bakken...

Heb je pas iets veranderd in de kast? Nieuwe kaart? Kabels, voeding? Check dat goed, als je het ruikt kan je het ook zien...

Zo niet: er is pas een topic geweest over spontaan lekkende condensatoren. Dat kan je goed zien, er zit dan een beetje vage troep aan de onderkant, vaak al tot op het bord. Een condensator is goedkoop en makkelijk te vervangen, dus hopen maar dat dat het is.

Als laatste: zit de cooler goed op de CPU? Niet te veel drek ertussen?

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Ik heb er onlangs een nieuwe videokaart ingezet, Creative 3D Blaster 4 Ti4200. Die zit er goed in en ruikt niet. Er is ook niets te zien, de kast is open. Verder zit alles al er al een tijdje in en is er niets veranderd.

Verwijderd

Hmm... die video kaart. Daar kan wel eens een probleem zijn ontstaan. Ik heb ergens gelezen dat die nieuwe kaarten op een ander voltage lopen dan de oude. Is ook pas nog een topic over geweest. Zoek nog even in de search naar compabiliteit met AGP 1,2 en 4 kaarten. Ik zou hem er zeker nog even uithalen en op die oude verder zoeken. Ik ben bang dat daar het probleem zit!!!!

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Ik zal es kijken of daar het probleem ligt, bedankt voor je tip

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 16:50

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 12 juli 2002 17:41 schreef zasher het volgende:
Hmm... die video kaart. Daar kan wel eens een probleem zijn ontstaan. Ik heb ergens gelezen dat die nieuwe kaarten op een ander voltage lopen dan de oude. Is ook pas nog een topic over geweest. Zoek nog even in de search naar compabiliteit met AGP 1,2 en 4 kaarten. Ik zou hem er zeker nog even uithalen en op die oude verder zoeken. Ik ben bang dat daar het probleem zit!!!!
Hij draait een zeer nieuw mobo voltage boeit niet

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat neemt niet weg dat er compatabiliteits problemen zijn, nietwaar.

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 12 juli 2002 19:15 schreef Exorcist het volgende:
Dat neemt niet weg dat er compatabiliteits problemen zijn, nietwaar.
jawel, mobo kan 4x AGP en videokaart is 4x AGP

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op vrijdag 12 juli 2002 19:17 schreef Unagi het volgende:

[..]

jawel, mobo kan 4x AGP en videokaart is 4x AGP
En toen? Is dat volgens jou het enige wat problemen kan veroorzaken? Dit is het meestal helemaal niet. Aangezien je de meeste 4x AGP kaarten makkelijk in een 2x max bord kan proppen, draait alleen op 2x66 Mhz dan.

Ik bedoel dus, er kunnen zat zaken zijn die de comp. bemoeilijken, die nieuwe VGA kaarten zoals de Ti4400 en Ti4600 hebben wel vaker problemen met bepaalde bordjes.
Voltage verschillen hierin de leider.

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 12 juli 2002 19:21 schreef Exorcist het volgende:

[..]

En toen? Is dat volgens jou het enige wat problemen kan veroorzaken? Dit is het meestal helemaal niet. Aangezien je de meeste 4x AGP kaarten makkelijk in een 2x max bord kan proppen, draait alleen op 2x66 Mhz dan.

Ik bedoel dus, er kunnen zat zaken zijn die de comp. bemoeilijken, die nieuwe VGA kaarten zoals de Ti4400 en Ti4600 hebben wel vaker problemen met bepaalde bordjes.
Voltage verschillen hierin de leider.
nee zeker niet, maar ik denk niet dat de videokaart hier het probleem vormt, aangezien de topicstarter het niet heeft over instabiliteiten, neem ik aan dat zijn systeem voor de rest gewoon stabiel is, en zullen de voltages goed zijn, want ALS de Gf4 bij t opstarten niet genoeg stroom zou krijgen, dan moeten 3d-games/apps wel helemaal veel problemen opleveren.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op vrijdag 12 juli 2002 19:30 schreef Unagi het volgende:

[..]

nee zeker niet, maar ik denk niet dat de videokaart hier het probleem vormt, aangezien de topicstarter het niet heeft over instabiliteiten, neem ik aan dat zijn systeem voor de rest gewoon stabiel is, en zullen de voltages goed zijn, want ALS de Gf4 bij t opstarten niet genoeg stroom zou krijgen, dan moeten 3d-games/apps wel helemaal veel problemen opleveren.
Ik kan je hierin geen gelijk geven. Als zijn videokaart een inreguliere spanning veroorzaakt waardoor hij meerdere malen moet booten om de pc normaal aan te krijgen, heeft dat verder geen betrekking tot het draaien van 3D apps.

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 12 juli 2002 19:37 schreef Exorcist het volgende:

[..]

Ik kan je hierin geen gelijk geven. Als zijn videokaart een inreguliere spanning veroorzaakt waardoor hij meerdere malen moet booten om de pc normaal aan te krijgen, heeft dat verder geen betrekking tot het draaien van 3D apps.
klopt, maar dit heeft toch niks te maken met de combo van videokaart/mobo? in dit geval is het gewoon ALLEEN de videokaart :)

edit:

daarnaast zal er dan ook een onstabiele stroomtoevoer zijn tijdens intensief 3D werk

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hij heeft wat te weinig gepost om hier zeker van te zijn, we wachten af :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:55

Mentalist

[avdD]

Op vrijdag 12 juli 2002 17:41 schreef zasher het volgende:
AGP 1x, 2x en 4x maakt geen ruk uit. Voltage wel. Dit heb ik ooit eens eerder gepost, zal hieronder mijn post even quoten :
Oppassen met die videokaart, er zijn namelijk wat kaarten met verschillende voltages en bepaalde mobo's die bepaalde voltages aankunnen...
Vroeger waren (als ik het goed heb) (bijna) alle vidkaarten 1.5 V, tegenwoordig 3.3 of 1.5/3.3 (dan werkt het allebei).

Als ik me goed herinner zat het zo : als je op bepaalde P4 mobo's een 1.5 V kaart zou prikken blaas je je northbridge op...

Het hangt af van de inkepingen in de AGP aansluitingen op je vidkaart. Even een pic (mijn favo kaart ;))

Afbeeldingslocatie: http://www.inno3d.com/images/card_s2k_big.jpg

Hier zitten in de AGP aansluiting 2 inkepingen, dus de kaart kan op zowel 1.5 als op 3.3 V draaien, dus hij zal geen probleem hebben met welk mobo dan ook. Als je alleen de voorste (linkse op pic)inkeping hebt is je kaart 1.5 V en als je alleen de achterste (rechtse op pic) hebt 3.3 V...

Als je 2 inkepingen op je kaart hebt hoef je je wat dit betreft nergens zorgen over te maken :).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Reukje bij het opstarten, oww, leuk, valt me net binnen dat ik hier nog een gloednieuwe xp2000+ heb, met een reukje... Kijk je heatsink en zo eens na...

edit:

Whoops, vergeten op verstuur te klikken, venster stond al iets van 3 uur open of zo...

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 12 juli 2002 19:51 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

AGP 1x, 2x en 4x maakt geen ruk uit. Voltage wel. Dit heb ik ooit eens eerder gepost, zal hieronder mijn post even quoten :
[..]
Als dit hier het probleemzou zijn zouden de videokaart of mobo dus allang d00d zijn, iig zou t niet werken, de topicstarter heeft duidelijk gezegd dat t wel werkt (af en toe)

• Unagi

Unagi

Always aware...

Op vrijdag 12 juli 2002 19:59 schreef Falconey het volgende:
Reukje bij het opstarten, oww, leuk, valt me net binnen dat ik hier nog een gloednieuwe xp2000+ heb, met een reukje... Kijk je heatsink en zo eens na...

edit:

Whoops, vergeten op verstuur te klikken, venster stond al iets van 3 uur open of zo...
idd t zou goed kunnen dat r el-cheapo pasta onder zit die t nie leuk vind, of dat zelfs het bescherm zegeltje voor de pasta er nog op zit |:(

• jogiebeer

jogiebeer

Fencing is fun,

Topicstarter
Duurde effies voor ik kon reageren. Videokaart en mobo kunnen allebei 4xAGP aan. Heb ook op 2x gedraaid en nog steeds hangt de pc na een koude start. Verder draait ie inderdaad stabiel en lijkt er niets aan de hand. Vandaag is een vriendje langs geweest en het lijkt dat de voeding het verbrande rubber geurtje veroorzaakt. Voeding is verder wel oke, geen stroomafwijking o.i.d. De volt standen zijn ook allemaal oke, ook geen vreemde afwijkingen.

Ik heb vandaag een Asus videokaart teruggeplaatst (V6800 De Luxe) en daarmee was het probleem niet opgelost. Lijkt alsof de pc niet direct de hd kan detecteren. Het biosscherm wordt getoond, alle devices ingelezen, dan verdwijnt het regeltje met del voor je bios en dan hangt ie. Je hoort als ie na een aantal keer resetten wel goed start het piepje en als die hangt niet.

Ben dus alles bij langs geweest wat iedereen heeft geplaatst, maar behalve het geurtje dat waarschijnlijk wel verklaarbaar is, is het bevriezen niet echt verklaarbaar.

Of zou het toch het mobo zijn? Alles zit wel goed vast ...

Pagina: 1