[CSS] meer css classes vs. meer css files

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik zit met een dilemma: ik heb 1 HTML-template, met daarvoor 8 skins. Het moet 1 template blijven, want die ga ik met PHP vullen en ik wil niet overal dubbele PHP code hebben staan. Maar moet ik nou 8 css files maken met daarin overal dezelfde classes met verschillend ingevulde attributen, of 1 css file met daarin 8 verschillende classes?
In het eerste geval bepaal ik alleen in de header van de html file welke css file ik wil:
code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" src="<?=$style?>".css">

In het laatste geval zeg ik bij elke skinnable tag:
code:
1
<tagname class="<?=$style?>" ..>..</tagname>

Beide zou toch moeten werken? Maar wat is nou strikt genomen het beste? Dezelfde classes, verschillend ingevuld over meerdere files is niet erg "netjes", maar wel efficient qua hoeveel ik download. Maar mag ik het dan nog wel in de header zetten omdat de browser anders misschien denkt dattie de classes al heeft?
Bij de tweede oplossing moet ik overal stukkies php bij elke tag met een stijl invoegen, en is de css file 8 keer zo lang...maar het wel een stuk netter.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13
Zou de classes hetzelfde houden, anders moet je dus in je PHP gaat kutten, dat schiet niet op. 8 verschillende CSS files lijkt veel/veel werk, maar dat valt best mee. Maak 1 die helemaal naar je zin is, en pas daar je classnames voor aan in de source, en dupliceer die vervolgens.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Kresh
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-03 09:27
aparte .css bestanden lijkt me het makkelijkst
Wanneer je dan een stijl wil toevoegen kopieer je gewoon een van die bestanden en pas je hem aan
Dat is overzichtelijker dan alles in 1 bestand vind ik..

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

aparte css bestanden is het makkelijkst, ik heb het zo gedaan.