Toon posts:

hoe lang gaat een laptop mee?

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht op het forum maar kan nergens een up to date antwoord krijgen op mijn vraag.

Ik heb komende 4 jaar een laptop nodig voor mijn school.

- Kan ik dan beter een goedkopere laptop kopen en na 2 jaar weer een andere aanschaffen?

- Of nu een duurdere en er 4 jaar mee doen?

Hoe lang denken jullie dat een laptop mee gaat. Daar mee bedoel ik, hoe lang duurt het voordat hij TE verouderd is?

Zeg voor het gemak een P4 1.8Ghz.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt gaan doen.. :? Als je netjes en alleen in Word wilt gaan tikken, dan kan dat beestje best wel 5 jaar of langer mee..

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ligt eraan wat je er mee gaat doen.
zelf heb (had, sony heeft hem nog steeds) een K6-je, kan ik alles mee doen wat ik verder moet doen.

dus ik denk dat je dit het beste zelf kunt bepalen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 15:34 schreef gorgi_19 het volgende:
Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt gaan doen.. :? Als je netjes en alleen in Word wilt gaan tikken, dan kan dat beestje best wel 5 jaar of langer mee..
Oh sorry vergat ik er bij te vermelden.

Ik heb hem nodig voor:
- Programmeren, Java, VB en C++
- Grafisch / multimedia, PhotoShop en degelijke voor animatie
- Documentjes typen.
- en dergelijke

Dus wordt wel aardig belast

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21
Ik denk dat je nu beter een duurdere kan kopen en 4 jaar er mee doen .

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Ik heb hier een 486 laptop staan. die werkt nog perfect voor word :) (met kleurenscherm en netwerkaansluiting).

dat ding is best oud, dus als je niks bijzonders op je laptop gaat doen kunnen ze best lang meegaan :)

• Kamikazi
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 15:38 schreef F1 het volgende:

[..]

Oh sorry vergat ik er bij te vermelden.

Ik heb hem nodig voor:
- Programmeren, Java, VB en C++
- Grafisch / multimedia, PhotoShop en degelijke voor animatie
- Documentjes typen.
- en dergelijke

Dus wordt wel aardig belast
Hmmm je komt denk ik niet bij mij op school, maar ik doe er ook op dit moment gewoon het zelfde mee.

Het beste is gewoon een dikke laptop kopen, waarmee je 4 jaar kan doen. Binnen 3/4 jaar zullen er niet veel programmas zijn die echt het uiterste van je laptop gaan vragen... hij zal het dan altijd redelijk tot goed blijven doen

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:57

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je beter kan afvragen of je er nieuwere versies van je proggies in de toekomst erop gaat zetten.
Als je bijv. net photoshop e.d. hebt gekocht en dat een rib uit je lijf heeft getrokken, en dat soort uitgaven zeker de aankomende jaren niet meer gaat doen, dan kan je beter nu een dikke laptop kopen.

Maar als je downd bij het leven en dus altijd de nieuwste en meest uitgebreidde versies van een hele hoop proggies hebt, dan kan je beter over 2 jaar een nieuwe kopen.

Je installeerd nu ook niet op een pII400 64mb laptop de nieuwste versie van 3dstudiomax+zooi met xp en verwacht dat alles supersoepel loopt.

tussen documentjes typen en zware multimedia zit best een groot verschil ;)

"man is not truly one, but truly two,"

• Kamikazi
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 15:52 schreef mr_petit het volgende:
Ik denk dat je beter kan afvragen of je er nieuwere versies van je proggies in de toekomst erop gaat zetten.
Als je bijv. net photoshop e.d. hebt gekocht en dat een rib uit je lijf heeft getrokken, en dat soort uitgaven zeker de aankomende jaren niet meer gaat doen, dan kan je beter nu een dikke laptop kopen.
Vergis je niet, vrijwel alle grote software fabrikanten bieden korting aan studenten... scheelt een heleboel
Je installeerd nu ook niet op een pII400 64mb laptop de nieuwste versie van 3dstudiomax+zooi met xp en verwacht dat alles supersoepel loopt.
Tsja, ik heb een PIII 1,2 Ghz... daar installeer ik wel gewoon alles op, en verwacht dat ik daar ook wel het einde van mijn studie mee ga halen...

Verwijderd

Koop een wat duurdere met goede service, sony of dell of zow.
En zoiets gat echt wel 4 jaar mee lijkt me.
Mijn pa heeftz elf een compaq laptop en die heeft in 3 jaar nog nooit een mankement vertoont

• Kamikazi
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 15:59 schreef enigma het volgende:
Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, Dell heeft degelijke laptops, met mooie tassen die ook tegen een stootje kunnen, en dat is tegenwoordig ook erg belangrijk :)

Vergeet hem trouwens niet goed te verzekeren! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben idd wel bereid wat extra centen neer te leggen voor goede service.
Een DELL lijkt mij het mooist. Maar daar is al genoeg over gescheven op dit forum.

Wat je nu nieuw koopt is morgen weer oud. Dat weten we allemaal.
Zit alleen met de gedachten dat met name "Microsoft" programma's maakt die niet echt meer naar het werkgeheugen van een PC of laptop kijken. Dat is volgens mij de reden waarom Computers snel veroudert raken.

Maar ik denk idd dat ik het beste voor een duurdere bak kan kijken i.p.v 2 goedkopere aan te schaffen

Verwijderd

Wij doen gemiddeld 2 jaar met onze laptops (bedrijf) ... Ik denk dat je nu gewoon een dure moet nemen ... en dan over een paar jaar maar is kijken of hij nog voldoet.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 16:09 schreef DJ_Michiel het volgende:
Wij doen gemiddeld 2 jaar met onze laptops (bedrijf) ... Ik denk dat je nu gewoon een dure moet nemen ... en dan over een paar jaar maar is kijken of hij nog voldoet.
Dat maakt het nu zo lastig.
" Koop een dure en kijk of hij nog voldoet ...." En als hij dat niet doet, zou ik weer een nieuwe moeten kopen. Zo rijk ben ik niet :(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zoiets gat echt wel 4 jaar mee lijkt me.
Mijn pa heeftz elf een compaq laptop en die heeft in 3 jaar nog nooit een mankement vertoont
neem daarom geen Sony.
het keyboard van mijn vaio is gesloopt door die idioten van sony toen de cpu fan vervanen moest worden, en ik krijg een rekening van 205 euro omdat er niets met het keyboard mis zou zijn.
Stelletje sukkels snappen niet dat het gewoon irritant is als je keyboard niet goed werkt.

Verwijderd

Als je van plan bent er lang mee te doen, waarom zou je dan een dure 1.8processor willen hebben?, want je weet dat hij over het hele traject ( die 4 jaar ) gemiddeld ongeveer evenveel waard is als een simpele duron.
Met dien verstande dat een duron een stuk goedkoper is bij de aanschaf nu, maar weldegelijk voldoet voor die simpele taken. Je zou volgens mij best wel een paar jaar met een duron kunnen doen, MITS hij een mooie 14.1" of 15" tft heeft en een dvd etc...
De processor merk je echt niet als je simpel aan het internetten bent. Zelf merk ik om eerlijk te zijn amper het verschil tussen die p4 van 1500Euro van me vergeleken met die p200mmx ( wel met 64 MB ) die ik eergister voor mn oma heb gekocht voor 50 Euro. Alleen de monitor toetsenbord etc vind ik wel belangrijk als ik in word ( bij mij so onder lin ) gebruik...
O. ja.. speakertjes, die dellen hebben lekkere speakertjes, wat lekker is tijdens het studeren ( MP3 :D )
Als ik jou was zou ik een mooi model nemen, maar dan niet de snelste processor etc; tenzij jouw budget enorm is Ik merk tegenwoordig echt het verschil niet tussen een p120 en p150, maar toen was het prijsverschil enorm....

zelf heb ik nog een p133 liggen en die ownt in WORD ;) en in p*rn* en is nog steeds suitable voor internet :D

Verwijderd

Een laptop gaat over het algemeen langer mee als een desktop. Ligt eraan waarvoor je het gebruikt en hoe je er mee om gaat. Koop zeker een a-merk (New HP, Toshiba) en geen Sony. Als je zekerheid wilt dat ie 3 of 4 jaar mee moet gaan koop er dan een garantieverlenging bij. Kosten wel wat maar als ie naar 3 jaar kapot gaat (te denken aan scherm of mainboard) koop je er geen nieuwe voor.

ps. waarom geen Sony slechte service en duur in spareparts

Verwijderd

Koop een dell ... kan je een drie jarig service contract bij nemen ... na die drie jaar kan je hem eventueel upgraden ... ik denk dat als je een snelle processor neemt dat je de 4 jaar wel red (mits je er ruw mee om gaat natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 16:23 schreef jojo2k1 het volgende:
Alleen de monitor toetsenbord etc vind ik wel belangrijk als ik in word ( bij mij so onder lin ) gebruik...
Ik vind een goede beeld en toetsenbord ook heel belangrijk. Maar voor de meeste goede beeldschermen. Kom je toch bij de duurdere uit? Of zijn er goedkopere alternatieven?

Verwijderd

als ik jouw was zou ik ff wachten totdat je op die school zit, want op sommige scholen werken ze met apple's en sommige weer met window's bakken. Vraag eerst wat je nodig hebt aan iemand die al wat langer op die school zit.
Ik heb namelijk dezelfde fout 1 keer gemaakt. en dat is vrij kut kan ik je zeggen.
Ok dan sccs

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 16:33 schreef 0kk1 het volgende:
als ik jouw was zou ik ff wachten totdat je op die school zit, want op sommige scholen werken ze met apple's en sommige weer met window's bakken. Vraag eerst wat je nodig hebt aan iemand die al wat langer op die school zit.
Ik heb namelijk dezelfde fout 1 keer gemaakt. en dat is vrij kut kan ik je zeggen.
Ok dan sccs
Je bent vrij om zelf een laptop aan te schaffen. School bied er wel 1 aan. een Toshiba Celeron 1.33Ghz 14" scherm.
Vind ik dus niet zo heel aantrekkelijk.

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik werk nu al iets meer dan 2 jaar, met een toen topmodel Sony Vaio.

Alleen de laptop harddisk is 2x stukgeweest (misschien sleep ik er teveel mee ? ) Maar telkens binnen 3 dagen gefixt! Hulde!

Draait nu nog steeds superlekker win2000 met alle programma's, ik heb er alleen meer geheugen in gezet (256 nu).

Verwijderd

OK, een beetje ervaring dan hier.

Ik kocht drie jaar geleden een instapmodel. Je kon toen nog kiezen tussen een 800x600 DSTN scherm , of een 1024x768 TFT scherm.

Ik koos bewust voor het laatste, ook al was het 1000 piek duurder. Verder een Celeron 366 met 64 MB en 4 GB harde schijf. Werd geleverd met W95 of NT 4.0

Ondertussen heb ik de harde schijf omgeruild voor een 6 GB geval, en heb ik het geheugen uitgebreid naar 192 MB. Er is nog steeds prima mee te werken, er staat nu Windows XP Professional op, en ik moet zeggen, dat gaat allemaal prima. Het is niet de rapste machine die er is uiteraard, maar met een lekker voorraadje geheugen nog prima mee te werken.

Ik overweeg nu om de HD weer te vervangen voor een 10 GB exemplaar (die ik voor weinig kan overnemen), en dan kan hij weer een jaartje mee. Wat doe ik er mee? Effe denken, Internet, Office dingen, met netwerkjes klooien, geen echt spannende zaken dus. Het zou prima gaan wellicht (DIVX full screen afspelen gaat goed, geen gestotter), maar je snapt het een en ander dan wel wat langer duurt...

My two cents?

Koop een merk-laptop, dan kun je ergens op terugvallen (heb ik 1 keer nodig gehad) voor garantie en ondersteuning. Bezuinig niet op geheugen (heel belangrijk omdat veel grafische kaartjes het geheugen delen. 128 MB is te weinig als je 16 of 32 MB moet aftsaan aan je grafische kaart.

Bedenk dat een P4 op 1400 of 1500 MHz niet of nauwelijks sneller loopt dan een PIII op 1200 MHz, maar wel een stuk duuurder is. En kijk een beetje rond van welk type de batterij het lang uithoudt. Dat gaat je goed de keel uithangen als'ie na 1 uur al leeg is (bij mij dus).

Anyway,

het kan dus wel, 3 tot 4 jaar met je laptop, maar zoals al eerder gezegd werd, als je steeds de laatste software wilt, dan wordt je machientje vanzelf te traag....

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

Ik zou de duurdere kopen, als je hem na 2 jaar (of misschien al een jaar) beu bent, dan kun je hem nog steeds verkopen aan een redelijke prijs en met een kleine opleg een nieuwe kopen.

Ik had eerst een Toshiba 80486 met zw/w scherm (3j geleden/ dan een Compaq contura 410C met kleurenscherm (heb ik niet eens verlies aan gedaan). Dan Compaq 4160T (p166 48MB) en nu PII 366 128 MB en ik heb nooit moeten meer opleggen dan €250

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 16:20 schreef Jensd het volgende:
als je hem na 2 jaar (of misschien al een jaar) beu bent, dan kun je hem nog steeds verkopen aan een redelijke prijs en met een kleine opleg een nieuwe kopen.
Daar heb je idd gelijk in. Ik ben er bijna overtuigd van dat ik een duurdere ga kopen. Alleen dan weer de vraag van:
Welke? en merk.

Maar daar kan ik hier op het forum genoeg van vinden. Bedankt voor de reply's

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kijk naar de desktops van toen.... Zeg dat de 1 GHz barriere werd genomen zo rond eind maart 2000 ... en nu, 2.4 jaar later zijn er echt nog geen office-achtige programma's die niet meer op 1 GHz draaien. Ik durf zelfs te beweren dat rommel van 3 jaar oud (de pIII-600 etc) nu nog steeds afdoende is voor officerommel. Deze data geven mij iig aan dat een up-to-date systeem van nu zeker wel 3 jaar mee moet komen en wellicht de 4 wel uitzit. De veronderstelling dat alle software inmiddels wel alle toeters en bellen bevat en de CPU-surplus nog immer toeneemt, doet mij iig vermoeden dat een up-to-date systeem wel de 4 jaar haalt.

* Delerium kocht ook een laptop 2.5 jaar terug.
Dat was toen het slooomste en goedkoopste wat ik kon vinden en nog steeds voldoet deze voor de gebruikelijke activiteiten zoals Word en fotosoep (Office en Windows XP). Niet zozeer dat de K6-2 400 oud wordt maar inderdaad het geheugenaspect is beperkende factor. Met 160 Mb houdt de laptop het iig verrassend lang vol. :)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

* TheLunatic kijkt op zijn laptop :

THT : 06-2003

:)

Ik denk dat het heel erg ligt aan wat je er mee wilt doen. Als je er alleen op wil tekstverwerken, dan blijft 'ie in principe altijd goed (qua specs natuurlijk), omdat je altijd dezelfde software kan draaien. Jij hebt het over programmeren enzo. Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt programmeren, maar ik denk dat het best zware shit zal zijn. En dat zal ik de toekomst alleen maar zwaarder worden. Dat moet je PC dus ook beter worden, dus dan zul je toch aan de nieuwe laptop moeten. Ik zou zeggen, koop nu een goedkopere, en verkoop die over 2 jaar aan iemand anders. Voor dat geld plus zelf wat bijleggen koop je dan weer een nieuwe!

Mother, will they like this song?

Pagina: 1