digitale ontvangst 40cm schotel + aantal vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We hebben sinds 3 dagen een schoteltje gekocht, een 40cm om precies te zijn, met een skymaster analoge receiver. Er zit een LNB bij, de 3730L onbekend merk. Het is een universele LNB, dus zoals ik het begrijp zou hier een digitale decoder achter moeten kunnen hangen...

Nu mijn vragen:
1. Kan ik achter deze LNB idd een digitale decoder hangen?
2. wat is de beste decoder? Er werd ons in Arnhem een Philips DSX 6073 aangeraden. Is dat wat, of weten jullie een betere. We willen nl. wel de mogelijkheid hebben om er zelf smartcards in te zetten :)
3. Is het formaat van de schotel groot genoeg om er een digitale receiver achter te kunnen zetten. Er is ons nl. verteld dat als er ook maar iets in de weg van de schotel staat, een digitale decoder er onmiddelijk mee ophoud. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36505

Voor digitale ontvangst moet je toch minimaal een 80 cm aanschaffen, kleiner is bijna niet te doen.
voor overige vragen zou ik ff naar
http://www.sat4all.com/ubbthreads/ubbthreads.php gaan,
ongetwijfeld krijg je daar sneller en beter antwoord op al je vragen.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47672

Schotels.... mijn hele buurt hangt er ook vol mee... en het zijn precies die flats waar je met kerst geen boom ziet staan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14635

Wat een onzin dat een kleine schotel niet geschikt is voor digitale ontvangers.

40 cm is wel aan de kleine kant en er moet dus voor gezorgd worden dat hij perfect staat uitgericht. Verder heb je (grote) kans op uitval bij regenbuien.

Universal LNB zegt niets over of je wel of geen digitale schotel erop kan hangen.
Staat er een frequentie bereik op de lnb? Dat is nl wel belangrijk. Ook moet de dempingsfactor laag zijn omdat je zo'n kleine schotel hebt. 0,6 Db.

Die philips ontvanger is in principe prima. Duurdere en soms kwalitatief betere ontvangers zijn wat uitgebreider maar ook ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gegeves van de LNB:
H/V = 13/18V
Frequentibereik = 10.70 - 12.75ghz
LO-frequenti = 9.75 / 10.60 ghz
rauschmass = 0.6dB
Op vrijdag 12 juli 2002 16:54 schreef PDvD het volgende:
Schotels.... mijn hele buurt hangt er ook vol mee... en het zijn precies die flats waar je met kerst geen boom ziet staan.....
Wat is dit nou voor een reactie....als je nix zinnigs hebt te melden, doe het dan niet. ten tweede flamen op de bezitters van schotels is niet nodig.

edit: ah ik zie et al, 17posts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

heb een 40cm voor digitaal,goed uitgericht en nergens last van tijdens de regen en perfecte ontvangst

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36505

Ik heb ook gezegd dat het BIJNA niet te doen is, hoe groter de schotel des te makkelijker uit te richten , minder kans op uitval tijdens regenbuien, meer zender bereik, en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 01:04
Heb een 60cm schotel op een Pace DVB, waarvoor ik een speciale LNB (digi) moest aanschaffen. Geluid/beeld prima. Was wel even bezig om 'm goed uit te richten, luisterde nogal nauw. Alleen met sneeuw wil ie wel 's, denk normale, storing geven.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

qua ontvanger moet je goed in de gaten houden wat je wilt:

Bij die philips ontvangers (en andere ontvangers in deze soort) is het voordeel dat ze compleet zijn (de smartcard enz zit er alvast bij enz) en je hoeft niet te klooien met CI CAM kaartjes. Ze zijn makkelijk in gebruik, maar totaal niet uitgebreid.

Wil je echt uitgebreider, en wil je er echt mee hobby'en dan moet je een common interface (CI) ontvanger nemen. Humax, echostar en nokia maken goede receivers in dit soort. Deze zijn duurder in aanschaf, ingewikkelder in installatie maar om mee te hobby'en en om zelfgemaakte smartcardjes te gebruiken heb je dit nodig.

Qua schotelgrote zou ik zeggen: voor nederlandse zenders is bv 60 cm wel lekker, (dit als je op 19,2 graden astra en 13 graden satelliet richt). Wil je echt meer gaan ontvangen en andere satellieten ontvangen (skandinavische zijn bv heel interessant) dan heb je echt groter nodig, denk dan aan 90 - 120 cm ofzo)
Pagina: 1