Gigabyte 6BXC - com1 defect - vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ben er vandaag pas achtergekomen dat mijn jaren oude Gigabyte 6BXC een defect com 1 heeft.
Heb al gekeken of de poort zo te vervangen is maar zit vast aan het MB zef (=solderen?).
Nu is mijn 2e poort al in gebruik alleen nooit gelijktijdig.
Simpelste manier is natuurlijk wissellen alleen staat de PC nu niet op een al te makkelijke plek.

- is het de moeite dit te laten maken?
- zijn er splitters voor com-poorten?
- andere mogelijkheden?

offtopic:
heb de poort nodig voor mijn vandaag gekregen Online Banking van Fortis. Redelijk amateuristisch: kaartlezer + software + aparte pas. Is de online banking van ABN & Rabo toch makkelijker...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ook zo'n multi I/O kaart nemen met extra COM, LPT en eventueel Gamepoorten. Die dingen zijn verkrijgbaar in PCI en ISA vorm. Slechts weinig winkels leveren ze nog, na een korte zoektocht vond ik er een: http://www.dedicated.nl/ (ga naar procuten - controllers en kijk dan onderaan), maar de lokale computerboer of zelfs elektroboer moet zulke dingen nog wel ergens in een hoekje hebben liggen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sitecom heeft zo'n ding wat je aan een USB poort kunt hangen, en waar je vervolgens een heel scala aan poorten aan hebt hangen.

• hemiparo
  • Niet online
Bedankt voor de reacties... (laten) maken is dus geen optie? Wat zou dit bordje eigenlijk nog kosten?

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

gewoon een los com poortje op pci of isa kopen... kost iets van 15 euro... daar krijg je hem nooit voor gemaakt... als ie al nog gemaakt kan worden... (en er een td is die het wil).

grtx

• hemiparo
  • Niet online
Is ook weer waar... poortje zoeken dan maar. Nogmaals bedankt... (heeft iemand nog een poortje liggen ;))

• hemiparo
  • Niet online
Heb vandaag tijdens de grote Memo uitverkoop naast mijn Logitech Cordless Optical ook een com poortje weten te bemachtigen ;) krijg hem alleen niet aan de praat... :(

Com 1 op het board is uitgeschakeld en d.m.v. jumpers zou ik het kaartje actief moeten krijgen... alleen lukt me dat dus niet. Krijg com 1 na enkele wijzigingen wel gevonden maar kan er niet mee naar communiceren.

Nu kan ik wel de hele avond gaan proberen maar hoop eigenlijk dat iemand dit kaartje ook heeft en weet welke instellingen ik moet gebruiken? Kaartje is jaren bij Memo verkocht dus iemand moet het toch hebben? Het betreft een white label met omschrijving RTX-05D-3. Heb op internet wel wat gevonden maar niks waardoor het werkte...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft het niet per-se op COM1 te zetten. Je kunt ook COM3 en 4 gebruiken (wat volgens mij ook default is).

Alle COM poorten moeten hun eigen adres en IRQ toegewezen krijgen:
COM1 3F8
COM2 2F8
COM3 3E8
COM4 2E8

De IRQ is vrij in te stellen, aanbevelenswaardig is tussen 3 en 8, zolang het maar niet wordt gedeeld met andere apparaten :)

• hemiparo
  • Niet online
EDIT: Het is gelukt! :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik de [ code ] ... [ / code ] tags :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
CH2ADD       CH2IRQ
|.|.|.|.|     |.|.|.|.|.|

|3|2|3|2|          
|F|F|E|E|     |3|4|5|7|9|
|8|8|8|8|

CH1ADD       CH1IRQ

CH1ADD staat voor Channel 1 Address. Ik zou COM3 doen, dus 3E8.
CH2ADD is dus weer het adres voor kanaal 2, welke op COM4 mag: 2E8.
CH1IRQ en CH2IRQ moet je elk op een IRQ instellen, die nog vrij is.

edit:
gelukt? da's snel :P

• hemiparo
  • Niet online
Toch bedankt... ging gelukkig wel iets sneller dan mijn post... ong. 2 minuten na plaatsen van tekening ;)
Pagina: 1