Vage koelprut of gewoon pad gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 18:25
Ik heb sinds gisteren een nieuwe cooler, maar ik had gedacht dat daar wel koelprut bij had gezeten. NIET DUS!

Er zit alleen een thermal pad bij, maar ik had zelf nog wat koelprut liggen. Deze is ongeveer 2.5 jaar oud ongeveer en zit niet in een spuit, maar in een knijptube. Verder heb ik vorig jaar nog van iemand een klein potje vage koelprut gekregen, deze is alleen wel erg dun.

Wat kan ik het beste op mijn processor smeren? Ik heb geen zin om nog een keer los nieuwe koelprut te bestellen.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als je niet wilt overclocken, dan gewoon de pad gebruiken..
Als je zover mogelijk over wilt klokken, tja, dan heb je koelpasta nodig..
Overigens is te dikke drap niet echt goed, dan zorg je eigenlijk voor slechtere koeling..

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
je kunt ook tandpasta gebruiken, maar dat is na een paar uur rot :P

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 13:56 schreef Rudy_V het volgende:
Ik heb sinds gisteren een nieuwe cooler, maar ik had gedacht dat daar wel koelprut bij had gezeten. NIET DUS!

Er zit alleen een thermal pad bij, maar ik had zelf nog wat koelprut liggen. Deze is ongeveer 2.5 jaar oud ongeveer en zit niet in een spuit, maar in een knijptube. Verder heb ik vorig jaar nog van iemand een klein potje vage koelprut gekregen, deze is alleen wel erg dun.

Wat kan ik het beste op mijn processor smeren? Ik heb geen zin om nog een keer los nieuwe koelprut te bestellen.
Ga maar voor de knijptube. Mijn gok is dat een een dikke witte, op siliconen/aluminiumoxide gebaseerde pasta is.

Kijk wel uit dat je dat spul niet 'opeet' ofzo (handen wassen dus :) ) vaak is 't nogal giftig. 'T zal in ieder geval never nooit niet 'bederven'. En met veroudering valt 't al helemaal mee.

Tip: (geldt eigenlijk voor alle koelpasta's) Doe er een zo dun mogelijk laagje op.

't is overigens een goede gewoonte als je bij alle vragen de merken van de betrokken produkten/onderdelen/whatever vermeldt, hoe triviaal het ook mag lijken.

edit:

Die tube, is die toevallig mintgroen/zwart/wit van 't merk 'Dow Corning'?

• M_V
Het is een bruin zacht frutseltje, bijna een zakje. Het zat indertijd volgens mij bij een Celeronkoeler ofzo, maar nooit gebruikt. Je moet het bovenste stukje eraf knippen, en dan knijpen.

Is dat ok spul?

• M_V
Ik heb er trouwens ook nog even een scan bijgedaan:

https://dirck.mine.nu/mark/dingetje.JPG

Het is een https server, dus even op ok klikken (chello sux)

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 14:30 schreef Rudy_V het volgende:
Ik heb er trouwens ook nog even een scan bijgedaan:

https://dirck.mine.nu/mark/dingetje.JPG

Het is een https server, dus even op ok klikken (chello sux)
Hmm, echt géén merk dus.. |:(

Laat de thermal-pad gewoon nog effe zitten, maar maak de 'tube' maar open (effe met 't zakje spelen=mixen voor de zekerheid) effe kijken wat voor kleur 't is (90% kans -> wit) Zit toch voldoende in voor 3-4 keer. (na openen effe 'tube' dichtvouwen + plakbandje.)

Zo'n thermal interface pad is overigens niet zo superslecht als veel mensen denken (mits van aannemelijke kwaliteit zoals Bergquist <- No SPAM, just info :) )

Met een thermal pad liggen je temp. zo'n 4-6 graden Celsius hoger dan met bv Artic SilverII.

Nadeel is echter dat zo'n pad bestaat uit zgn 'phase change'-materiaal: pas bij de specifieke 'phase-change-temperature'(typisch boven de 55 grad. C) gaat de pad 'smelten' en neemt hij de vorm van de CPU en HS aan. Pas dan bereikt de pad een optimale warmte-overdracht.

Vaak zijn mensen 'te snel' met oordelen over 't functioneren van de pad, en vervangen 't zaakje vaak vóór dat dit proces zich heeft voltrokken.

Na verwijderen van je HS moet je overigens ook de thermalpad vervangen, je kan hem dus maar één keer gebruiken. (En dan komt de AS tevoorschijn :) )

Het verwijderen van zo'n 'gezette' pad heeft overigens sterke gelijkenis met kauwgom van de vloer boenen :(

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 20:24

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Effe zo een vraagje tussendoor, prut zo dun mogelijk aanbrengen is het verhaal. Maar als je het onverhoopt(gebrek aan ervaring, ik bedoel, hoe dik is nou precies dun?) toch een te dikke laag aanbrengt dan wordt dat door de druk die je eropzet door de koeler erop te monteren er toch vanzelf tussenuit geperst?

Specs

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:55

sKitZo

:)

Op vrijdag 12 juli 2002 16:37 schreef Huigie het volgende:
Effe zo een vraagje tussendoor, prut zo dun mogelijk aanbrengen is het verhaal. Maar als je het onverhoopt(gebrek aan ervaring, ik bedoel, hoe dik is nou precies dun?) toch een te dikke laag aanbrengt dan wordt dat door de druk die je eropzet door de koeler erop te monteren er toch vanzelf tussenuit geperst?
er wordt een groot gedeelte tussen uit geperst dan ja... maar niet genoeg...

de bedoeling van de paste is de kleine groefjes en putjes van je core en je koeler op te vullen
Pagina: 1