[Linux][IPv6] Koppelen aan de 6Bone via XS4ALL

Pagina: 1
Acties:

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15
Ik ben nu aan het proberen om IPv6 aan de babbel te krijgen op mijn Linux server.

De Server staat achter een tweaked Alcatel modumpje.

Ik ben de howto('s) al doorgewandeld... maar is er iemand die het al aan de babbel heeft gekregen.

Voor de duidelijkheid de kernel ondersteund het!

Maar hoe nu verder... ik zie door de info IPv6 niet meer :o

Heb de search gebruikt, de Howto gelezen & geprobeerd, google gebruikt et cetera!

My weblog

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Ik vrees dat dat niet gaat werken.. VOlgens mij ondersteund de alcatel modem geen IPv6...

Je kan wel een intern netwerk hebben op IPv6 en dan een gateway (o hoe je het wilt noemen) die je IPv6 vertaald naar IPv4.. die het dus voor je vertaald.. iets anders zie ik nog niet werken namelijk..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26
Ondersteunt xs4all dan al IPv6?

• capedro
Op vrijdag 12 juli 2002 13:38 schreef RIKZ het volgende:
Ik vrees dat dat niet gaat werken.. VOlgens mij ondersteund de alcatel modem geen IPv6...

Je kan wel een intern netwerk hebben op IPv6 en dan een gateway (o hoe je het wilt noemen) die je IPv6 vertaald naar IPv4.. die het dus voor je vertaald.. iets anders zie ik nog niet werken namelijk..
Ik ben al wel het een-en-ander tegengekomen over een tunneltje van IPv6 door IPv4 :7

Maar het moet toch mogelijk zijn of ben ik nu een beetje raar :?

My weblog

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Op vrijdag 12 juli 2002 13:43 schreef capedro het volgende:
Ik ben al wel het een-en-ander tegengekomen over een tunneltje van IPv6 door IPv4 :7

Maar het moet toch mogelijk zijn of ben ik nu een beetje raar :?
Dat is mogelijk.. maar heb je dus 1 comp voor nodig (of service) die de tunneling tussen jouw en xs4all doet..

Hoe en wat je dan moet doe zou ik je niet kunnen vertellen.. Succes in iedergeval

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Op vrijdag 12 juli 2002 13:43 schreef michiel100 het volgende:
Ondersteunt xs4all dan al IPv6?
Ze hadden volgens mij ergens een test server daarvoor staan dacht ik..

• capedro
Op vrijdag 12 juli 2002 13:55 schreef RIKZ het volgende:

[..]

Ze hadden volgens mij ergens een test server daarvoor staan dacht ik..
Zie laatste nieuws over IPv6 op de FP en dan de reactie:
http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=549192

My weblog

Verwijderd

een IPv6-in-IPv4 krijg je werkend via: http://www.freenet6.net/

op http://www.ipv6.surfnet.nl/ kan je kijken of ipv6 werkt, als het werkt staat er b.v:
You are accessing this server from 3ffe:b80:2:a94f::d511:1f23
je hebt soms wat andere progs nodig om daadwerkelijk ipv6 te kunnen gebruiken, ping6 bijvoorbeeld.

nog ff een quoteje
To get IPv6 connectivity from a tunnel server through Internet (IPv4), hosts must have Internet unicast address globally unique meaning the private addressing (10.x.x.x, 172.16.x.x, 192.168.x.x) is not accepted by tunnel server. Private addressing is often used behind NAT gateway, proxy server, firewall and routers because there is not enough IPv4 address in the world for every computers.
oftwel 't werkt niet als je nat hebt.

Verwijderd

Maar achter een non-tweaked alcatel modem kan het dus wel.
maar wat kan je er nou eigenlijk precies mee?

Kan je elke computer een apart IP geven(krijg je een range van XS4ALL?), dus een non-public IP, en problemen als MSN transfers en Netmeeting(h.232) hiermee oplossen?

en dan nog steeds achter dezelfde gateway laten staan ?

• capedro
Op vrijdag 12 juli 2002 16:48 schreef Exci het volgende:
Maar achter een non-tweaked alcatel modem kan het dus wel.
maar wat kan je er nou eigenlijk precies mee?
Je kan een tweaked modem ook laten bridgen:
defserver={ip-you-wish}
Op vrijdag 12 juli 2002 15:49 schreef compukid het volgende:
een IPv6-in-IPv4 krijg je werkend via: http://www.freenet6.net/

op http://www.ipv6.surfnet.nl/ kan je kijken of ipv6 werkt, als het werkt staat er b.v:
[..]

je hebt soms wat andere progs nodig om daadwerkelijk ipv6 te kunnen gebruiken, ping6 bijvoorbeeld.

nog ff een quoteje
[..]

oftwel 't werkt niet als je nat hebt.
ping6 e.d werken intern al wel lekker :P (heb ook nog andere servers staan) en op mijn werk hebben we ook al in het laboratorium een 5-tal ipv6 servertjes draaien.... :o
(Internet nog niet er aan gekoppeld) :(

Dus alle benodigdheden heb ik in huis... dus... anders moeten we eens defserver= gaan instellen in het modem :+

My weblog

Verwijderd

Je moet iig een statisch IP hebben. Zal wel lukken aangezien je Xs4all hebt. Vul bij de Xs4all IPV6 pagina in:

Xs4all IPv4 tunnelendpoint: %a
Jouw IPv4 tunnelendpoint: %b
Xs4all IPv6 address: %c
Jouw IPv6 address: %d

Bovendien moet je IPv6 enabled in je kernel hebben. Bron:

• Kernel/User netlink socket
<*> Netlink device emulation

<*> The IPv6 protocol (EXPERIMENTAL)

• IPv6: enable EUI-64 token format

• IPv6: disable provider based addresses

En execute:

ip tunnel add xs4all mode sit local %b remote %a
ip link set xs4all up
ip addr add %d dev xs4all
ip ro add 2000::/3 via %c dev xs4all
ping6 %c

Voor deze manier heb je uiteraard de programmatjes 'ip' en 'ping' nodig. Het kan ook met 'ifconfig' en 'route'. Zie hier hoe. Voor Linux 2.4.x, OpenBSD, FreeBSD, etc. etc. werkt het ook. Ook vrij logisch & simpel werkt het. Succes!

Btw: je kunt ook op je LAN IPv6 enablen. Met XP installeer je het via: ipv6 install.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 21:43

pistole

Frutter

bij mij werkt het al lekker (icm Linux RH6.3 2.4.19) maar krijg de (global) addresses vanaf mijn LAN niet naar buiten over mijn router... de router zegt "Destination address unreachable". Iemand ditzelfde tegengekomen?

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1