Halogeen op gelijkstroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rstegers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 07:22
Is er een specifieke reden (anders dan dat de trafo eenvoudiger te produceren is) dat 12V halogeen spotjes op wisselstroom lopen? Kan het kwaad (voor lichtopbrengst, levenstduur, efficiency) om de wisselspanning gelijk te richten?

Ik heb nl. al eens een dimmer gemaakt met fase-aansnijding maar die wordt behoorlijk heet. (Functioneert overigens wel goed). Ik wilde het nu eens proberen met een variabele breedte blokgolf om zo de duty-cycle te regelen maar daarvoor moet het wel gelijkstroom zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:27

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> CE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Ik voorzie geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Laatst online: 15-06 13:44
Ik ook niet, ga je die in je case bouwen?

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik voorzie geen problemen, en ze zijn er ook niet, het is alleen ontzettend goedkoop om halogeentjes direct op een trafo te zetten :)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59011

als deze hallogeen bij wisselstroom op 12 volts moet, dan zou hij bij gelijkstroom op 8 volts ofzo moeten.
Omdat zon ding bij gelijkstroom constant het zelfde vermogen verbruikt, bij wisselstroom niet, vandaar dat hij misschien erug heet :( kan worden als je hem op 12 volts gelijkstroom zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met die 12V wisselspanning wordt bedoeld 12V effectief, en staat gelijk aan 12V gelijkspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Het is niet beslist nodig om een gelijkstroom te gebruiken met PWM (pulse width modulation). Je kan ook wel een sinus hiervoor gebruiken.

dwz. je kan het ook toepassen op wisselspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 19:02

hstoker

Yatta!

Om die twaalf volt wisselspanning te regelen vanaf 0 volt kun je er ook gewoon een triac voor zetten, die dingen zijn daar voor gemaakt.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7477

Op vrijdag 12 juli 2002 12:23 schreef rstegers het volgende:
Is er een specifieke reden (anders dan dat de trafo eenvoudiger te produceren is) dat 12V halogeen spotjes op wisselstroom lopen? Kan het kwaad (voor lichtopbrengst, levenstduur, efficiency) om de wisselspanning gelijk te richten?

Ik heb nl. al eens een dimmer gemaakt met fase-aansnijding maar die wordt behoorlijk heet. (Functioneert overigens wel goed). Ik wilde het nu eens proberen met een variabele breedte blokgolf om zo de duty-cycle te regelen maar daarvoor moet het wel gelijkstroom zijn...
Even een klein lesje over halogeentjes.

Halogeen lampen zijn niet voor niets kleiner dan een gewone gloeilamp. Door de grote (kleinte) van de lamp is de temperatuur van het glas hoger. Samen met het halogeen gas zorgt dit ervoor dat weggeslagen metaal monecuen niet tegen de wand neerslaan maar weer terug op de gloeidraad gaan zitten.

Als je nu gaat dimmen dan gaat de temperatuur van de lamp omlaag en kunnen de metaal deeltjes weer op het glas neerslaan. Oftewel af en toe de lamp op vol vermogen laten branden om het glas weer schoon te krijgen en de metaal deeltje weer daar te krijgen waar ze horen.

En het maakt het niets uit of een lamp op wissel of gelijk spanning draait, een gloeilamp is een zuiver ohmse belasting (en nu niemand gaan zeuren dat de gloeidraad in een spoel is opgerold).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
De gloeidraad is een spoel, deze zal inductiespanningen veroorzaken :P

Volgens mij gaat het wel lukken op DC. Maar het hoeft niet minder warmte te genereren. MBV fase aansnijding zou je in principe ook weinig warmte verstoken, dit omdat je de transistor/triac alleen maar aan of uit zet. (Een iets kleinere weerstand op de basis of de gate kan ervoor zorgen dat de transistor/triac volledig verzadigd is, waardoor de spanningsval minder wordt).

De reden dat je triac zo warm wordt is omdat je met grote stromen werkt. Spanningsval * Stroom = Weggestookt vermogen...

edit:

Zorg wel dat wanneer je je lamp gaat dimmen/laten knipperen dat deze wanneer ie uit is een beetje gloeit. Dit is om grote stromen die veroorzaakt worden door lage weerstanden van koude gloeidraden te vermijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rstegers
  • Laatst online: 10-05 07:22
Bedankt voor de reactie allemaal. Ik ga er wel uitkomen zo. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59011

Op vrijdag 12 juli 2002 14:17 schreef exter het volgende:
Met die 12V wisselspanning wordt bedoeld 12V effectief, en staat gelijk aan 12V gelijkspanning
Is de 230 volts van het lichtnet dus eigenlijk ongeveer 300 volts? Of wordt dat hier niet bedoeld? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Op vrijdag 12 juli 2002 20:34 schreef KiereWeed het volgende:

[..]

Is de 230 volts van het lichtnet dus eigenlijk ongeveer 300 volts? Of wordt dat hier niet bedoeld? :?
ja, wel als je er een brug-cel met een condensator achter zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 12 juli 2002 20:34 schreef KiereWeed het volgende:

[..]

Ja, de topspanning van 230Veff is 325V.
Dat ga je dus meten als je 'm gelijkricht en buffert met een elco.
Gelijkrichting hoeft niet dubbelfasig te zijn, mag dus met een enkele diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 20:48
een halogeen trafo wijkt in 2 dingen af en dat is dat ie geen 12 maar 11,8 volt afgeeft dit om de levensduur van de lamp te verlengen en als 2e is er in de trafo een zelfherstellende temperatuur zekering ingebouwd.

en met een inductie dimmer is een trafo gewoon goed te dimmen, deze zijn overigens gewoon kant en klaar te koop staat er altijd op dat deze voor halogeen zijn en zijn 3x zo duur als een normle dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49173

halogeen trafo's kunnen wel degelijk 12 v zijn. Ik heb er gister nog een na gemeten, was toch echt 12,1 volt (300 W trafo). En gelijk gericht komen ze bij mij meestal richting de 16 volt uit. Kan zijn dat mijn meter niet klopt, maar is bij mij zo. En een halogeen trafo hoeft geen herstellende zekering te hebben, sommigen hebben ook wel gewone zekeringen. Nieuwe hebben meestal wel een herstellende zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03-2023
halogeen lamp zelf mag dus geen 12 v hebben,
altijd iets minder en daarvoor zijn ze gemaakt ....

dit omwille van het spannings verlies in draden ...

of het nu 11.6 of 11.8 was weet ik niet meer

spaning op bestaande transfo moet je meten belast...
meten aan de lamp en niet aan transfo ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm, dan gaat het er in een auto anders aan toe.
Als het treft staat er 14,4V over een 12V halogeenpit.
Toch gaan ze erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 01:24 schreef Petzl het volgende:
halogeen lamp zelf mag dus geen 12 v hebben,
altijd iets minder en daarvoor zijn ze gemaakt ....

dit omwille van het spannings verlies in draden ...

of het nu 11.6 of 11.8 was weet ik niet meer

spaning op bestaande transfo moet je meten belast...
meten aan de lamp en niet aan transfo ...
Goeiemorgen, Bel je naar Philips:
Ik heb hier een 12V halogeenlamp, voor welke spanning is die gemaakt.
Nou, 11.8 Volt.

Als ze bij Philips lampen ontwikkelen proberen ze natuurlijk een zo lang mogelijke levensduur bij de optimale lichtopbrengst te krijgen.
Als je significant minder/meer spanning erop zet (dus echt een paar volt eraf of erbij) dan verandert de levensduur ook echt.
In alle andere gevallen is het verschil slaapverwekkend weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
O ja, even voor de mensen die het willen weten:

(van de Conrad site)
Een standaard 12V (50mm) halogeen lampje gaat een 5000 uur mee en kost dan 7 Euro. (duur merk lampje)
Als je een uur of 100 wint door het lampje iets minder spanning te geven bespaar je daarmee:
7/5000*100=14 Eurocent mee.

Als de elcheapo lampjes van 2 Euro ongeveer dezelfde brandtijd hebben is het nog minder.

Dus ga geen moeilijke dingen doen om je lampjes iets minder spanning te geven, dat is zonde van je tijd, moeite en geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Op zaterdag 13 juli 2002 01:48 schreef exter het volgende:
Dat zijn ook AUTO lampen ... jawel!

bedoeld voor boord spanning tussen de 11 en de 14 V

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zaterdag 13 juli 2002 01:48 schreef exter het volgende:
Momenteel zijn er ook problemen met de nieuwe zg, Neon Blue headlights. In sommige auto's waar de boardspanning net effe iets hoger ligt door mogelijk een betere dynamo gaan die lampen ook veel minder mee. Maar bij auto's praat men altijd over 12 volt tenzij je een ouderwetse 6 volt installatie hebt of een vrachtwagen met 24 volt....

Dat ze die lampen op iets minder dan 12 volt willen hebben is duidelijk voor de levensduur. Maar door veliezen in de trafo zal bv. een 300w trafo op 1 lampje van 35w idd een overspanning geven, pas als je de trafo tot tegen de volle 300w belast zal de spanning onder de 12v gedaalt zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De nullastspanning van zo'n zware trafo ligt juist dichter bij de nominale spanning dan bij een lichte trafo, dit als gevolg van de veel lagere inwendige weerstand.
De overspanning in een dergelijk geval is dus zeer gering.
Een autohalogeenlamp geeft trouwens snel de geest als ie boven de 15V komt.

Mmm, ik meet hier bij een 60VA halogeentrafo exact 12V, en bij een 200VA examplaar 12,2V.
Pagina: 1