Toon posts:

[Gentoo] Laptop doet weird

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus Gentoo geinstalleerd samen met Windows op mijn laptop, maar nu heb ik het volgende probleem: Telkens als ik mijn scherm dichtklap reboot de laptop en ik vind de oorzaak niet. Als ik dit in Windows doe dat gebeurt er nix

Verwijderd

wat heb je bij power management staan in je bios en welke kernel modules heb je aanstaan mbt powermanagment

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Het scherm dichtklappen is een schakelaar, de "lid" switch. Je kan in de kernel bij ACPI en APM dit gedrag wel uitzetten. Ik heb Gentoo ook op de laptop en bij mij (2.4.18) staat dit uit.

In Windows is dit gedrag makkelijk instelbaar, onder Linux is het de bedoeling dat een daemon deze signalen afvangt via ACPI bij een toekomstige kernel.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 11:58 schreef ultimate het volgende:
wat heb je bij power management staan in je bios en welke kernel modules heb je aanstaan mbt powermanagment
Ik heb in de kernel powermanagement aangezet en afgezet maar het maakt geen verschil

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 12:02 schreef Freak_NL het volgende:
Het scherm dichtklappen is een schakelaar, de "lid" switch. Je kan in de kernel bij ACPI en APM dit gedrag wel uitzetten. Ik heb Gentoo ook op de laptop en bij mij (2.4.18) staat dit uit.

In Windows is dit gedrag makkelijk instelbaar, onder Linux is het de bedoeling dat een daemon deze signalen afvangt via ACPI bij een toekomstige kernel.
Wat moet ik precies veranderen? Nu staat alles van powermanagement af

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Dan zou opzich de Lid switch niets moeten doen. Wat heb je precies aan en uit staan bij APM en/of ACPI?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De Gentoo kernels zijn redelijk 'modern":
probeer het eens zonder APM en met ACPI, met gentoo-sources-r7 en acpid als deamon.

edit: dit schijnt ook niet probleemloos te zijn

edit :2
ook met gentoo-sources-r7 loopt acpid niet. Net geprobeerd.
er is wel een kernel patch beschikbaar, maar die moet je niet over een gentoo-kernel gooien (tenzij je echt weet wat je doet), maar over een vanilla kernel.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 12:10 schreef Freak_NL het volgende:
Dan zou opzich de Lid switch niets moeten doen. Wat heb je precies aan en uit staan bij APM en/of ACPI?
< > Advanced Power Management BIOS support

[ ] ACPI Support

Verwijderd

Topicstarter
*Subtiel schopje*

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 12 juli 2002 16:18 schreef stuartje het volgende:
*Subtiel schopje*
Voortaan iets langer wachten voor je schopt ;) (zie ook [topic=319439/1/25])

Maareh... Kun je in je BIOS niet het gedrag van de lid closure switch apart instellen? Bij mijn laptop kan dat namelijk wel (staat nu zo ingesteld dat hij alleen backlight uit doet, verder niks).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 23:15 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Voortaan iets langer wachten voor je schopt ;) (zie ook [topic=319439/1/25])

Maareh... Kun je in je BIOS niet het gedrag van de lid closure switch apart instellen? Bij mijn laptop kan dat namelijk wel (staat nu zo ingesteld dat hij alleen backlight uit doet, verder niks).
Nope, in het bios zit dat niet. En de kernel verandert er ook nix aan. Kheb al alles aangezet, alles uitgezet maar nix helpt. En in windows heb ik dat probleem niet, dat is het vreemde

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik deze topic terug naar boven schop, maar na een beetje zoeken ben ik te weten gekomen dat ik apmd moest installeren. Ik heb dit gedaan, maar als ik /etc/init.d/apmd start doe zegt ie dat apmd niet geïntegreerd is in de kernel. Ik keek in de kernelconfig en het stond er wel in. Het maakt geen verschil of ik het aan of uit zet, het werkt gewoon niet!

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 15:56 schreef stuartje het volgende:
Sorry dat ik deze topic terug naar boven schop, maar na een beetje zoeken ben ik te weten gekomen dat ik apmd moest installeren. Ik heb dit gedaan, maar als ik /etc/init.d/apmd start doe zegt ie dat apmd niet geïntegreerd is in de kernel. Ik keek in de kernelconfig en het stond er wel in. Het maakt geen verschil of ik het aan of uit zet, het werkt gewoon niet!
Heb je 'm toevallig niet als module aanstaan in de kernel?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 16:02 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

Heb je 'm toevallig niet als module aanstaan in de kernel?
Ik heb als module geprobeerd, dan modprobe apm en dat gaf errors...
Dan maar gewoon maar dat hielp ook nix. Ik snap er echt nix van

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 14 juli 2002 17:15 schreef stuartje het volgende:
Ik heb als module geprobeerd, dan modprobe apm en dat gaf errors...
Jaaa, errors? Wat voor errors?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 17:31 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Jaaa, errors? Wat voor errors?
Kzal straks eens kijken, ik moet daarvoor mijne kernel recompilen...

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aanhakend op mijn vorige post:
Gentoo-sources2.4.19-rx heeft een ACPI-implementatie die op een hooop systemen brak is. Naast mijn eigen ervaringen, kun je dat ook nalezen met de zoektermen ACPI en laptops op forums.gentoo.org.

Ik heb nu 2.4.18 (vanilla-sources) draaien en acpid.
ACPI aan in de kernel, en APM uit.
En het werkt :)
En ik heb volledige controle over ACPI via acpid en /var/log/acpid.
Zodra je je lid-switch kan detecteren, kun je hem ook disablen.
Pagina: 1