Toon posts:

DVD RAM/R discs leesbaar in gewone DVD-ROM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort staat er hier op 't werk een mooie Dell-compu met een DVR RAM/R (waarschijnlijk Panasonic) te blinken. Uit curiositeit had ik graag eens geweten of de DVD-RAM discs die die drive schrijft (in UDF-formaat) ook kunnen gelezen worden in een gewone (Pioneer) DVD-ROM drive? Ik denk van niet, maar wat als ik dan gewone DVD-R gebruik (volgens de specs van m'n Pioneer moet 'm die wel kunnen lezen)?

Kan ik die ook in multisessie branden (zodat ik hier bvb data kan backuppen die ik thuis ook kan lezen, maar met de mogelijkheid om er data bij te blijven zetten tot de schijf vol is), zoals met een gewone cd mogelijk is? En welke software zou ik dan nodig hebben (kan de laatste versie van Nero dat ook tegenwoordig?)? Alvast bedankt!

Verwijderd

Sommige 'gewone' DVD-spelers kunnen DVD-RAM discs uitlezen zoals mijn Toshiba SD-M1612. Veel DVD-spelers doen het echter niet. Op deze site is daar wat over te vinden.

http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/

Ik weet niet welke DVD-RAM drive jij hebt maar de IDE versie van Panasonic (LF-D310,311) wordt ondersteund door Nero. De SCSI-variant (LF-D201,211) die wij hier hebben wordt niet indersteund . Instant CD (www.vob.de) ondersteunt beide. Daar kun je eens mee experimenteren, je kunt een demo versie downloaden, maar mijn ervaringen zijn dat het nogal buggy is. Ziet er wel goed uit, ik hoop dat ze de bugs eruit krijgen.

De bijgeleverde Panasonic software is ook een prima alternatief. Daarmee kun je de DVD-RAM als een UDF- of een FAT32 schijf formateren en kun je naar hartelust data bijschrijven of verwijderen (sleur&pleur)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Vaak ondersteunen de DVD-ROM en DVD-R maar DVD-RW en DVD-RAM wordt wat lastiger.

Ik heb hier een Panasonic GD-8000 die dat wel kan.