Toon posts:

dual boot met windows xp en linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een gloednieuwe laptop geinstalleerd en daarop 3 os's op staan. Te weten: win98/win2k/winXP.

Dit draait ism powerquest bootmagic en ik boot deze OS's van primaire partities. Nu heb ik nog ruimte over en wil dit graag gebruiken om mandrake 8.1 op te zetten. Alleen van het laatste stukje van mijn schijf kan ik geen primaire partitie maken. Hij zet hem eigenwijs onder mijn extended partitie en wordt dus een logische! Is het zo dat ik niet meer dan 3 primaire partities kan maken? En zo ja kan ik dan een logische partitie gebruiken voor de linux boot? En hoe kan ik die laatste ruimte het beste indelen? Ik heb in tot. 2 gb over.

Verwijderd

laat de laatste ruimte gewoon leeg en boot de mandrake installatie deze zal het nu automatisch indelen.

Je kan max 4 primaire partitie hebben.
evt kan linux ook van een logische partitie booten.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
2 Gb is niet veel voor Mandrake, maar met een beetje snoeien in de packages tijdens de install moet het passen, je hoeft geen primaire partitie te maken voor Linux. Tijdens de install wordt je gevraagd over partities:

Je hebt zowiezo nodig:

Een SWAP partitie, even groot als je geheugen ongeveer (:))
De rest / dus.
Eventueel nog aparte partities voor /boot en /home, maar vanwege de beperkte ruimte zou ik het bij swap en / houden.

De install overschrijft je MBR met LILO, dus het stukje hard disk dat als eerste opgestart wordt en je een bootmenu geeft. Je moet dus ook je Windows installs instellen daarin (= niet moeilijk).

Succes :)

• Moleman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03-2021
Je kunt inderdaad vier partities maken. Maak je vier primaire, dan kun je geen extended partitie meer maken.

Work- & gamestation & Huiskamergenot